thomjam Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Hei På Puman min, 2007 mod 207 000 km, ble plutselig varmen borte sist lørdag. Vifta fungerer, men varmen kommer og går. Det er (rød) kjøleveske på riktig nivå og bilen ble ikke varm (ifg måler). Noen som har ide om hva dette kan være? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 18. september 2019 Del Skrevet 18. september 2019 Termostat? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 Kan det være luft i kjølesystemet???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 19. september 2019 Del Skrevet 19. september 2019 Tror på Kurt sitt forslag - har du luftet kjølesystemet? Noen ganger kan det hjelpe å kjøre bilen høyt opp i fronten (Defender høyt) for at luft skal slippe ut av varmeapparat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thomjam Skrevet 20. september 2019 Forfatter Del Skrevet 20. september 2019 Hei, takk for tips! Det var veldig merkelig, fordi det virket som om det var da jeg dro litt på i oppoverbakker at varmen kom tilbake. Bilen fusket også litt. Motoren gått i nødmodus (at den ikke ville gi noe særlig gass) et par mil før. De slo jeg av tenningen og startet opp igjen og motoren fungerte bra igjen... Jeg gav opp og satte den hos Sandmo i Drammen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 har hatt akkurat samme oppførsel når jeg slet med luft i kjølesystemet (TD5 - sprekk i topp.) Ikke samme motor - men varmeapparatkonstruksjonen ligner vel veldig. Og er plassert så høyt at det funker som en flott felle for luftbobler. Gir du skikkelig på blir det nok trykk i systemet til å få i gang sirkulasjonen, og det funker, inntil du slakker litt av, og lufta på ny samler seg i apparatet - og varmen forsvinner igjen... -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thomjam Skrevet 20. september 2019 Forfatter Del Skrevet 20. september 2019 Så det kan bety sprekk i topp eller det kan være toppakning? For det kan vel ikke være lokket i trykktanken, det er vel ikke noe som skulle tilsi at det skulle kunne lekke... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. september 2019 Del Skrevet 20. september 2019 Ventilene i lokket i ekspansjonstanken virker fort vekk dårlig hvis det har vært utsatt for frostvæske type rød gjentatte ganger. Væsken har nemlig den ulempen at den legger igjen litt avleiringer når den tørker. Det påvirker de to ventilene som sitter i lokket. Den ene sørger for å holde riktig trykk i kjølesystemet under drift. Den holder systemet tett inntil trykket blir for høyt pga ymse feil. Den andre sørger for at det ved avkjøling ikke blir så mye undertrykk at slangene blir suget flate. Sjelden man har problem med sistnevnte ventil , men overtrykksventiler som tetter dårlig gir fort forbruk av væske. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thomjam Skrevet 23. september 2019 Forfatter Del Skrevet 23. september 2019 Tusen takk! Da håper jeg det er problemet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.