Gå til innhold

Varme kommer og går


thomjam

Anbefalte innlegg

Hei

 

På Puman min, 2007 mod 207 000 km, ble plutselig varmen borte sist lørdag. Vifta fungerer, men varmen kommer og går. Det er (rød) kjøleveske på riktig nivå og bilen ble ikke varm (ifg måler). Noen som har ide om hva dette kan være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for tips!  Det var veldig merkelig, fordi det virket som om det var da jeg dro litt på i oppoverbakker at varmen kom tilbake. Bilen fusket også litt.

 

Motoren gått i nødmodus (at den ikke ville gi noe særlig gass) et par mil før. De slo jeg av  tenningen og startet opp igjen og motoren fungerte bra igjen... Jeg gav opp og satte den hos Sandmo i Drammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt akkurat samme oppførsel når jeg slet med luft i kjølesystemet (TD5 - sprekk i topp.)

 

Ikke samme motor - men varmeapparatkonstruksjonen ligner vel veldig. Og er plassert så høyt at det funker som en flott felle for luftbobler. Gir du skikkelig på blir det nok trykk i systemet til å få i gang sirkulasjonen, og det funker, inntil du slakker litt av, og lufta på ny samler seg i apparatet - og varmen forsvinner igjen...

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilene i lokket i ekspansjonstanken virker fort vekk dårlig hvis det har vært utsatt for frostvæske type rød gjentatte ganger.

Væsken har nemlig den ulempen at den legger igjen litt avleiringer når den tørker.

Det påvirker de to ventilene som sitter i lokket.

Den ene sørger for å holde riktig trykk i kjølesystemet under drift.

Den holder systemet tett inntil trykket blir for høyt pga ymse feil.

Den andre sørger for at det ved avkjøling ikke blir så mye undertrykk at slangene blir suget flate.

Sjelden man har problem med sistnevnte ventil , men overtrykksventiler som tetter dårlig gir fort forbruk av væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...