Gå til innhold

93´RRC Vogue SE, Beluga Black


telindnor

Anbefalte innlegg

Så ble det altså et nytt Classic prosjekt på meg. Kikket på Lørdag, hentet på Søndag som var.

Når det tikker inn for mange "riktige" variabler, er det vanskelig å håndtere en ....alltid tilstedeværende gnist, som plutselig blir til en ukontrollert brann :(

Greier ikke å la være og se på og drømme om Classics, det er noe ved dem som trigger "vil ha" hos meg. 

Den stod til salgs på FB Markedsplassen, til en pris som fikk meg på kroken. Den sto også i nabolaget, og da var det enda mer fart på "vil ha". I tillegg en fin utgave med masse utstyr som jeg aldri har hatt på slik vogn før. Blant annet så er den utstyrt med LPG, det blir spennende nok i seg selv. OG, så er det en Vogue SE utgave, og når jeg leser om den på Vidars excellente Classic side, så går iveren fra lyst til frykt. Fy feite så mye som er styrt via elektronikk. Dette blir antagelig et mareritt...men på den annen side...kanskje det virker også. 

https://photos.google.com/share/AF1QipP14w5aPISrFUd7M7qIvgyCl9M0S39vB2uSKSDLNYWCJ0E-OXbrN3aHmmBPYLTgwA?key=Sko1VDl0eGxIOFNQaUNMZnljYWFnOUYyZTZ4dmZ3

Det er som sagt en 93 modell, men rammen er fra 70 tallet. Ergo så er det ikke luftfjæring. Dét er jeg glad for. 

Rammebytte og LPG er innført i vognkortet, sa mannen, ikke sett dette...

 

Den var eid av en skikkelig bilentusiast. Vedkommende kjører Classic 3,9 som dagligbil, og hadde kjøpt SEen for å erstatte den han kjører til daglig da SEen var i bedre stand. Det var noe rust som måtte håndteres, men den var nylig EU godkjent og "alt" virket da han kjøpte den. Det ble tatt en god del av rusten, før andre prosjekter overtok. Med 19 biler på stallen, og med over 200 Volvo Amazon prosjekter bak seg, og flere foran, så fant han ut at nok er nok. I stallen så fantes det også flere Jaguar, XJer, E-Type, XK120, Austin Healye MK3000 m.fl...

 

Jeg har planer om og få den opp å gå. Den kommer ikke til å bli noen perle, men håper på få mest mulig til å fungere, i alle fall godt nok for EU godkjenning i første omgang. 

Det jeg vet er:

Noe rust her og der, bremser må gåes over i sin helhet. Calipper foran er overhalt, jeg må fikse bak. Det er strukket nye rør, som ikke er gjort ferdig.

Bensintanken må monteres, MAF sensor må skaffes og monteres, likeså Coil. De to sistnevnte er brukt på forrige eiers daglig-Classic. 

Montere bakskjermer, når rust er fikset, montere bakluke når rust er håndtert.

Skaffe og montere lykter i alle hjørner, mangler sidelykt foran venstre og høyre bak. 

Eksosanlegg må skaffes og monteres. 

Alle væsker må sjekkes og byttes. 

 

Har rust-oversikt over innerskjermer/hjulbuer, gulv bak, ramme. Dette er relativ OK, må sveise inn småbiter, tror jeg det blir, i hjulbuer v.side og litt gulv bak. Og så må det sveiset noe kanaler. Har ikke helt oversikt over omfanget, men noe MÅ sveises. 

Har ikke rust oversikt over gulv, men forrige eier har tatt fotbrønner et stykke oppover, håper det betyr OK gulv. 

Så får tiden vise hva som faktisk åpenbarer seg...sikkert mye mer enn det jeg vet nå. 

 

Alle plater utvendig er ganske rette og pene, men klarlakken har flasset, litt på panseret, og mye på taket. Usikker på hva jeg kan gjøre med dette. 

Øvre bakluke i alu, nedre i OK stand, men stygg lakk. 

 

Innvendig er den ganske strøken i grunnen. Alt av paneler er fint, skinnsetene uten noe sprekker eller dårlig sømmer, taket strøkent, tepper rene og fine. 

Ang taket, den har "fungerende" soltak sier forrige eier, mon tro om det også er tett?

 

Gleder meg veldig til å høre Våtteren brumme :wub:.

 

Hentet i Skien

 

20190915_111851.jpg

 

20190915_111916.jpg

 

Hjemme for vask og førsteinntrykk

 

20190915_145347.jpg

 

20190915_145333.jpg

 

20190917_174253.jpg

 

20190917_174623.jpg

 

20190915_145359.jpg

 

20190917_174627.jpg

 

 

20190917_190327.jpg

 

DSC08727.JPG

 

DSC08724.JPG

 

DSC08720.JPG

 

Parkert for rep og fiks. Blir fint og friskt her i høstregnet og vinterstormen :)

 

DSC08728.JPG

 

 

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gratulerer med flott prosjekt !

 

Beluga Black er en fantastisk farge som passer 4 dørs Classic perfekt. B) B) B)

 

Kontroll på rusta + velfungerende sensorer + riktig 'tunet' EFI - så har du er nydelig Range Rover Classic.

 

Lykke til ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig tilbakemeldinger. Grugleder meg til å komme skikkelig i gang. Vet ikke akkurat når det skjer, men er utålmodig etter å komme i gang. Spesielt gleder jeg meg til dagen hvor det kommer LYD...våtter lyd asso!

 

MAF er sporet opp, og det er også lykter. LRF ruler!! Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en flott bil. Ser at du bor i Porsgrunn som meg. Husker en tidligere kollega av meg fra Langesund hadde en identisk, samme fine farge og samme grå skinnseter, mange år siden nå. Å få se disse bildene vekker en av mine første opplevelser med Rover.

Nå driver jeg med en gammel seriebil uten noen luksus, men denne du har nå opplevde jeg som overstadig lukseriøs husker jeg. Vi skulle bare kjøre en tur fra ca. Rugtvedt og til Herre, og på den turen hadde jeg klart å sovne i passasjerstolen til kollegaens lettere irritasjon, for han ville prate. Fantastisk våtterlyd og luftputefølelse fra hjulopphenget og uvanlig gode stoler :huh:

Men tror han var litt stolt etterpå også. For han var og er en ekte Rover mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi kan treffes en dag Lukas PU..

 

Har kommet et lite stykke i gang. 

Tror "akterskipet" i hovedsak er friskmeldt hva gjelder rusthåndtering. Jeg har bare lappet og gjort det beste jeg kan ut av det som var originalt. 

Gulvet sveiset til den nye baktraversen, samt lappet et par steder, lappet også på h.siden bak i overgang gulv og vegg. Har også sveise-lappet på c stolpen. Nå kan jeg montere skjermene bak. Har også testmontert bakluken. Ser rett og greit ut så langt..

 

20190919_183127.jpg

 

20190919_192756.jpg

 

PSX_20190920_184944.jpg

 

20190920_180409.jpg

 

PSX_20190920_184959.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og toppers. Gir beskjed dersom/hvis..

 

Kort økt i ettermiddag. 

V.bakskjerm er ferdig montert. Måtte lage et beslag foran til å skru fast nede. Der var det lite og ingenting igjen av aluminiumen. Alt stål er sprøytet med mengder av Fluid Film..

Nedre bakluken er montert. Fylt godt med Fluid Film denne også i alle hulrom.

Fått på plass bensintanken, etter litt rustsjau i gulv under samt alle steder hvor jeg ikke senere kommer til. 

Litt småfiks på interiør. Ramma rundt toppen av cubby var sprukket. Dette fikset jeg med alulister limet med tec7 og skrudd.

 

20190921_182920.jpg

20190921_183012.jpg

20190921_182843.jpg

20190921_182900.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med "godt driv" går opp og ned. Nå har det vært mest ned hele uka :(

I dag ha jeg vært på dele-raid. Altså, jeg kunne sittet i sofaen, godt og varmt, med stearinlys og beina på bordet, med en vellagret IPA og bestilt nye deler på nettet. I stedet har jeg ligget på fuktige, møkkete kjellergulv og demontert smårustne deler fra donor biler.

Gi meg ei pille, dette virker jo ikke helt klokt. Gørrsliten ble jeg også..Men allikevel :)

målet var eksos blant annet. Og nå er den min...my precious, moahahaaa. 

Fikk også tak på panser-gitteret som manglet på min. 

Blir bra dette...når pillene begynner å virke:)

 

20190926_183623.jpg

 

Er dette riktig rør og bakpotte til 3,9ern?

 

20190926_183639.jpg

 

 

"Ny" MAF på plass

 

20190926_190150.jpg

 

 

20190926_183616.jpg

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra Terje. Gjenbruk er viktig.

 

Sirkulærøkonomi er det som må til for å hindre skadelige utslipp.

 

Ok, ting tar litt lengre tid for å bli ferdig.

 

Men alt som kan gjenbrukes, fikses på, repareres og dermed vare lengre medfører at man slipper å produsere nytt. All produksjon koster utslipp, all destruksjon av søppel koster utslipp. 

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...