Gå til innhold

Problemer med start av RR P38 DSE - 98


Alfanatiker

Anbefalte innlegg

Heisann folkens. 

 

Jeg har en RR av nevnte modell, og den vil nå ikke lenger starte. Dvs den starter hver gang, men ryker svart, ruser seg opp av seg selv og bare dør av etter 2-3 sekunder. Dette problemet kom snikende på over 3-4 dager hvor det ble værre. For så å ikke lenger starte. 

 

Er det noen som har noen idé om hvor jeg kan begynne å lete? Først så tenkte jeg at det kanskje kunne være en vakuumlwkkasje, ettersom det har vært en slags form for piping av bilen og under pådrag. Men ikke klarer jeg å finne den, og ikke finner jeg noen luftmendemåler heller på bilen? Så jeg ser ikke for meg hvordan en lekkasje evt kan ha så mye å si heller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din motor har ikke luftmassemåler. Den har kun MAP-sensor som måler lufttrykket i insugsmanifoilen.

 

En par ting att sjekke først for å utelukke det er hvis det er montert en trimboks av noe slag. Ta da vekk den og prøv igjen.

 

Sjekk luftfilter og insugslanger att ikke noen suger seg flat eller att noen er delaminert på innsiden. Bare la motoren suge luft direkt fra manifoilen.

 

Sjekk dieselfilter samtidlig som du sjekker fødepumpen i tanken.

https://www.landyzone.co.uk/land-rover/checking-diesel-fuel-pump-flow-rate-or-running-lift-pump-to-bleed-injection-pump.182959/

 

Sveiv motoren ellers normalt ved kjøring de siste dager den gikk?

Noen røyk? Hvit, svart?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten diagnose med apparat kan sikkert hjelpe til en start på feilsøkningen.

Men det lukter dieslpumpe eller ecu her.

Siden bilen er lett og starte funker tankpumpoen din og dieselfilteret er ok.

Trimboks som nevnt over må bort for og feilsøke.

Ledningsmatten kan ha brudd, sjekk godt ved den runde kontakten til dieselpumpen.

Feilen som beskrevet kan virke som det er dieselmengdemålingen som går dritt. Da vil bilen starte fint og den vil gi mere gass for og kompensere for noe og så klarer den ikke måle hvor mye den får og fortsetter og gi på til ecu kutter ved mangler på feedback på dieselmengde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent er bilen tunet for mange år siden. Men ikke med boks. Den skal være programmert om eller chippet (jeg vet ikke hva som er normal praksis på disse motorene). Den har hatt litt mer svart røyk enn normalt i det siste, men kun i mellomregisteret når man går på gassen mener jeg. Dog ikke eksepsjonelt mye.

 

Den sveiv ellers normalt, men gikk veldig urent og uryddig på tomgang, og kunne lugge ved "cruise". Så noe var helt klart i ferd med å skje.

 

Ettersom jeg ikke har tid til å se på dette selv for tiden da jeg jobber 12 timers dager. Så har jeg fått NAF til å frakte bilen til en kompis som skal hjelpe meg med det i dag. Så da finner vel han etterhvert ut hva det er tenker jeg.

 

Den har begynt å spore utrolig mye i det siste og. Så den burde vel fått en gjennomgang av noe slag tenker jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...