Jump to content
LRforum
Dal-z

Hyttecruizer'n - Discovery 4

Recommended Posts

Året var 2014, undertegnede fikk øynene opp for Defender for første gang, det ble lest opp og ned i mente om biltypen. Konto ble opprettet på LRforumet. Et forsvarsargument ble forsøkt etablert for hvorfor akkurat denne biltypen var den som skulle ta over husholdningens rolle som hovedbil. Men til ingen nytte, det var allerede videns kjent blant familiens øvrige medlemmer at hvis man ville ha et snev av komfort så var dette ikke veien å gå. Drømmen brast, men håpet besto. Autosøket på Finn.no ble ikke slettet.

Livet gikk sin vante gang, helt til den bilen som hadde fraktet hund, unger, verktøy, utstyr og alt annet til og fra hytta og andre aktiviteter i årevis (u)heldigvis begynte å klage over vondt i girkassa. Årsmodellen tilsa at det kanskje ikke var rette objektet å investere sparepengene i å reparere på.

Fruen ble bekymret, hun observerte at finn.no flittig brukt på å studere forskjellige biler. Når undertegnede til slutt fortalte at man skulle prøvekjøre en bil, og spurte om hun ville være med, så var hun skeptisk. Hun skulle ikke være med å prøvekjøre hvasomhelst.

Fruen: «Så, hvilken bil skal du prøvekjøre? Er det ikke en skikkelig familiebil så er jeg ikke interessert i å være med.»

Undertegnede:  «Det er en Land Rover, en Discovery 4.»

Fruen: «Se der ja, da kan jeg være med.»

Så da bar det av sted til prøvekjøring. Og for en følelse! For en opplevelse! For en unik bil! Det var ikke noen tvil. Dette var absolutt den rette bilen for oss. Plass til mange, bagasjerom til hund og utstyr, fremkommelighet i terreng osv var alt kvaliteter med bilen vi likte godt.
Kun dager senere var familiens første Land Rover på plass foran huset. Glede!

Siden da har vi vært på flere turer med den, og den er virkelig en glede, både for sjåfør og passasjerer. Den har fått navnet «Hyttecruizer’n», men for å være helt ærlig så blir den brukt til mere enn hva navnet tilsier, selv om fornuften sier at familiens mindre el-bil burde vært valgt istedenfor.

Tiden blir nå brukt til vask, polering, gnikking og gnuing. Samt litt småmekking. Det er herlig!

 

 

20190804-IMG_0299.jpg

Edited by Dal-z

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny og staselig bil. Håper dere får mye glede av den. :)

 

D4 er fantastiske fremkomstmidler. Kos dere, og hold oss gjerne oppdatert med eventyr, turer og livet med bilen. Ikke glem bilder. ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk @trondshj. Det skal jeg nok. B)

Kan forøvrig fortelle at det siste som har skjedd bilen er at den har vært inne for å fikse GPS signalet til navigasjonen. Se detaljer her:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satte fast bilen i et skikkelig gjørmehøl på vei inn til hytta her forleden. Hjelper ikke med TerrainResponse hvis bunnpanna ligger nedi gjørma.
Fant ut at det var like greit å fylle i en del grus der, slik at jeg ikke sette meg fast flere ganger. (Det er et spor i terrenget etter at det er gravd ned vannrør langs veien, så det var supersoftgjørme der.)

Prøvekjørte og det satt som ei kule det. :) Kjekt med alt som er gjort.

20190921-IMG_0907.JPG

20190921-IMG_0908.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp, hjalp lite dessverre. Men så var det ren gjørme der også. 
fikk lagt i litt grus oppover i veien i samme slengen, så det kom noe godt ut av det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stod fast med bilen her forleden, håndbrekket ville ikke av. Dere kan lese om det her i nødhjelpstråden, for de som er interessert i EPB og håndbrekksdetaljer for en D4.

 

Men som det står i tråden der så fikk jeg bilen hjem for å se på dette. Nå i kveld har jeg tatt for meg EPB modulen som ligger over bakdiffen. Jeg var ikke veldig håpefull når jeg startet, for den sitter veldig lite tilgjengelig til (se bilder i nødhjelpstråden). Men jeg tenkte det var like greit å få noe positivt ut av dette, så jeg bestemte meg for at det regnet som TLC tid med bilen, til arbeid jeg gikk.

 

Den første utfordringen var å løsne de 8 stk Torx 20 skruene som fester dekselet til EPB modulen. 6 av de gikk veldig greit, det er faktisk helt ok med plass til å jobbe med begge henda oppi der, det er bare litt keitete å ligge på ryggen under bilen å skru over bakdiffen. En 25 liter vannkanne fungerer forøvrig utmerket som støtte til hodet, slik at man slipper å holde det i tillegg til å skru.

 

Stor blei overraskelsen når jeg klarte å løsne den første skruen veldig enkelt. Juhu!!!!

2, 3, 4, 5 og 6 gikk også greit.

Men så var det nummer 7, som selvfølgelig var rustet og eller noen hadde forsøkt seg på den tidligere og rundet hodet på den. Men med et flattjern banket inn i den så fikk jeg av den også. Og den siste gikk også fint. HERLIG!

 

Så var det å få av dekselet, jeg hadde lest at dette skulle sitte fast som fy. Og sant nok, det var helt stuck. Så stuck at jeg reiv hele EPB modulen løs fra festene sine og måtte feste den med to skrutvinger for å klare å rive mere i dekselet. 

 

Løsningen ble dette fantastiske verktøyet, som egentlig er ment å gjøre rent fuger mellom fliser. Det var bra til å huke bak kanten nede til høyre på dekselet og rive det man klarte. Til slutt løsnet det og lettelsen var dermed stor.

 

Så, hva ventet meg inne i EPB modulen, var det en bronseskrue som var kjørt ut til endes og kilt seg i den posisjonen?

 

IMG_1130.JPG

Jepp. Det var det. Stuck skrue.

Slik såg det ut. Skruen ses til høyre i bildet her.

IMG_1118.JPG

Nærbilde av skruen. Den er her kilt fast mot den svarte plata til høyre.

IMG_1121.JPG

Tipsene jeg hadde funnet var å sette et skujern i den rilla på skruen som er lavest nede og dunke lett med en hammer for å rotere skruen nedover (mot klokka når man ser fra høyresiden og mot venstresiden.

Fungerte fint det. Løsnet enkelt. På bildet her har jeg klart å skru den noen millimeter til venstre.

IMG_1129 (2).JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsatte så å rotere skruen, nå er det veldig enkelt, må bare få tak på den. Skrudde den helt til venstre slik at den flushet med den hvite boksen. For å rotere skruen brukte jeg dette verktøyet, for å huke tak i den på toppen og rotere.

IMG_1131.JPG

Takker og bukker @jorgenht. Veldig kjekt når det går som planlagt, men det er en knotete operasjon.

Nå gjenstår det å demontere bremsene og inspisere roten til problemet, altså bremseskoene som antageligvis ikke beveger seg som de skal. Og hvem vet, kanskje finner jeg noen monteringsfjører eller annet snacks som ikke er som det skal heller.

 

Noen som har erfaringer på hvor lang tid det tar før deler fra Advanced Factors kommer til landet forresten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minutter siden, Dal-z skrev:

Noen som har erfaringer på hvor lang tid det tar før deler fra Advanced Factors kommer til landet forresten?

 

Rimelig kjapt... tror det tok ei lita uke sist jeg bestilte noe derfra

Share this post


Link to post
Share on other sites

AF + DHL EXPRESS tar som regel godt under 2 døgn til Tromsø ( ofte rundt 28timer) :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...