Gå til innhold

Hyttecruizer'n - Discovery 4


Dal-z

Anbefalte innlegg

De er veldig støysvake @KjellB, eller, bilen er godt isolert. Jeg hadde de samme på en XC90 med rails og der var støyen mye mere fremtredende. Det skal sies at disse er litt lengre vekke fra taket enn på XC90 og det kan ha noe å si. Slidebar er jo mindre aerodynamiske, så da vil nok støyen bli litt høyere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

@Dal-z Du har sikkert rett, men hadde en Pathfinder som hvertfall ikke var godt isolert :-) Får se hva det blir etterhvert, btw tror jeg sikla på den bilen du kjøpte, men plutselig var den solgt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk Lazer 750 og monteringskitt til grillen av madammen til jul. :D Beste julegava man kan få! Er for tiden på julebesøk i Ålesund, men gleder meg glugg til å komme hjem til Sandnes. Da skal det bli TLC tid med montering av lys, og gjett om det skal bli godt med mere lys, de er ikke akkurat gode de originale langlysa. 

5A7531C8-7220-4E89-A3E4-45797E84E4BE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er jeg helt enig i @vegarj:D

 

Nå tenkte jeg å koble opp ledningene, men er det noen som vet med sikkerhet hvilken av ledningene fra lykta jeg skal hente styrestrøm? Skal jo ha de til å tenne sammen med langlysa på bilen, tenkte å ikke ha noen bryter på de, ivertfall ikke med det første.

 

Mener å ha lest en plass at det er den lilla lednignen, men...... hadde vært fint om noen kunne bekreftet dette. 

 

 

949BBF9C-2990-46EB-9C87-F903BEA0E9B9.jpeg

C2BEEE6F-8B96-4A63-A243-7DF3D9CF8EE1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det diggeste med Hyttecruizer’n er at man bare kan mose hengeren ut i snøen. Funker gull med lavgir og vinterprogram. :D

 

 

5C787566-8DE6-47AB-864C-8411599C502A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Oppdatering, som burde vært gjort for lengst. :o Lyktene ble montert, det var digg. De lyser skikkelig bra! Digger de. Anbefaler de! Syns også de passet godt til bilen når jeg fikk felt de inn i grillen. Dere får dømme selv hva dere tenker. Legger ved noen bilder av installasjonen også, det fulgte med clip on maler, så det var bare å klipse de på og kappe etter kanten på de. Sykt enkelt! Kudos til Lazer for å gidde å printe og sende de med.

 

 

 

 

20200110-IMG_2210.jpg

20200110-IMG_2217.jpg

20200111-IMG_2229.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor handlet du de lyktene? Har tenkt å kjøpe det samme til min bil, men produsenten sender jo ikke til Norge, og en del av leverandørene i Norge (som leverandøren lister opp) er enten borte, eller har mindre brukervennlige sider om man skal bestille rubbel og bit for montering... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Taktelt innkjøpt, både til bil og henger. Så nå kan sommeren starte! Tut-tuut!

9418B62D-60B1-4A7E-8874-413656F1D4E9.jpeg

34AD3C07-900A-49C0-8A8B-CB61DB65A4DC.jpeg

F806C960-CD94-4AB2-A3B9-F054D80FA5E0.jpeg

EFFD0C25-A9E8-41D2-AEFA-E44AF6364DF2.jpeg

0BBE53D4-EF03-43CF-A783-E6B737F71677.jpeg

48B78EA5-2143-4624-9F99-31F4FA000DF2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeskift utført. Superenkelt når man kan suge ut oljen uten å krabbe under bilen. :) 

EFB34F83-58E5-426C-AF54-4932792FECCF.jpeg

A6615F36-BBFE-4B22-8F58-E2B18923B89A.jpeg

E07AE11A-515C-4ED8-897E-7C8C7C44F40D.jpeg

5831E095-F3E5-4525-A80E-922B8FFD7492.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kom akkurat hjem fra en nydelig 2 ukers norgesferie med bilen. Fungerte utmerket hele veien, skal dele bilder og slikt senere fra turen. Men like før vi var hjemme merket jeg at drivakselmansjetten fremme venstre indre var sprukket, så det passet jo fint at ferieturen var over. 
 

Er det noen som vet forskjellen på disse to? (Begge er listet opp under min bil.)

https://www.advancedfactors.co.uk/tdr500100-oem-gkn-cv-boot-kit-16982-p.asp

https://www.advancedfactors.co.uk/tdr500110-gkn-cv-boot-kit-1785-p.asp
 

Legger ved noen bilder av hvordan det såg ut.


Det er ingen lyder eller annet å høre, så jeg tenker ikke å skifte lager eller noe. Noen tips om noe dere mener som bør taes i samme slengen?

CA428035-2E1C-45C2-81B5-8E3721CC1A55.jpeg

405D72DB-4BAF-48F7-85BF-92F3ACB60B1E.jpeg

Endret av Dal-z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av kilometerstand, så hadde jeg vurdert å bytte akslingene. Du må antageligvis ta de ut uansett, og med nye akslinger så trenger du ikke bekymre deg over hverken CV-ledd, drivknuter eller mansjetter i overskuelig fremtid. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, trondshj skrev:

Avhengig av kilometerstand, så hadde jeg vurdert å bytte akslingene. Du må antageligvis ta de ut uansett, og med nye akslinger så trenger du ikke bekymre deg over hverken CV-ledd, drivknuter eller mansjetter i overskuelig fremtid. :)

 

 


Takk. Den har gått 188´ nå. Er det tid for å bytte akslingene allerede da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dal-z skrev:


Takk. Den har gått 188´ nå. Er det tid for å bytte akslingene allerede da?

 

Hvor kald er en cola, og hvor lang er en kjepp?

 

På Discoen (passert 250.00 km) har jeg en orginal aksling, og en som ble byttet i forbindelse med at jeg byttet framdiff. Egentlig skulle jeg bytte begge akslingene foran, men det viste seg at den ene akslingen som fulgte med diffen var kass (og sannsynligvis årsaken til at en helt fin D3 ble til spiker :()

 

Når det er sagt. Freelanderen har fått nye akslinger i alle hjørner. Og når det gjelder akslingene fremme så skulle jeg ønske at jeg byttet de når hele forstillingen allikevel var demontert. Byttet sprukne mansjetter og renset godt før ting ble satt sammen igjen, men det tok dessverre ikke lang tid før CV-leddet begynte å skape vibrasjoner allikevel.

 

Kan hende du er mer heldig. Men igjen, drivakslingene er ikke veldig dyre, så _jeg_ hadde investert i nye akslinger, siden det faktisk blir mindre jobb i garasjen, og man da vet at da holder det i minst 150.000 nye kilometer. :P

 

Men er du mer dreven enn meg på denslags oppgaver, så er det ikke sikkert at jobben med å bytte akslinger/mansjetter er så stor for deg som den er for meg. :) Jeg er en middelaldrende kontorrotte, og føler litt på at en del trening trenger jeg ikke mer av enn jeg må ha. :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet på jobben med drivakselmansjettene i dag, laget en seperat tråd om det, slik at det er lettere å søke frem for andre som skal gjøre samme jobben.

 

Kjekt å mekke litt. Jeg tenker det holder med kun mansjettene denne gangen, så får vi se om jeg angrer på det om noen måneder @trondshj :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Noen som kan si noe om hvor mye skeivslitasje dere får på disse bilene? Jeg tok av sommerhjula og de er kun 2 år gamle, men helt blankslitte på kantene. Er dette normalt? Bør jeg ta firehjulskontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umulig å si noe om. Alt som er bevegelig er mitt tips:) 

 

Du må nok få bilen på bukk og gå nøye over alle ledd.

 

Ps. Er dekkene slitt på begge kanter kan du ha kjørt med for lite lufttrykk.

Slitasje på en skulder tilsier slitasje på understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hovedsaklig på ytterskuldra på hjula fremme. Men det er også slitasje på indre skulder. Betydelig mere på ytre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk på plass en ny jekk i dag. Den gamle Biltema jekken syns at D4 blei litt vel tungt og jeg fikk aldri skikkelig «tak» på bilen med den. Endte opp med en Bacho. Den gjorde jobben til en lek. Anbefales! 

7901DBEE-D09C-47BE-903C-3C98678E2025.jpeg

Fikk skifta klemma på en mansjett i samme slengen når jekken først var testa. Herlig. 

ADDDFEBE-6724-4D11-AA95-FF9954F46995.jpeg

Men Biltemajekken fikk være med å leike fremdeles. Kunne ikke skuffe den. :P

C1CA5E87-02FE-4F09-9F78-20F13954C6E2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også drept en jekk fra Biltema med D4. Brått oppsto det en oljelekasje og jeg fikk det litt travelt... :D 

 

Bruker nå en annen jekk fra Biltema med noe høyere kapasitet, og det har heldigvis fungert greit i noen år. Når det er sagt, så har jeg vel merket meg at verktøy fra Bahco har noe høyere kvalitet enn Biltema. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...