Gå til innhold

Hyttecruizer'n - Discovery 4


Dal-z

Anbefalte innlegg

Året var 2014, undertegnede fikk øynene opp for Defender for første gang, det ble lest opp og ned i mente om biltypen. Konto ble opprettet på LRforumet. Et forsvarsargument ble forsøkt etablert for hvorfor akkurat denne biltypen var den som skulle ta over husholdningens rolle som hovedbil. Men til ingen nytte, det var allerede videns kjent blant familiens øvrige medlemmer at hvis man ville ha et snev av komfort så var dette ikke veien å gå. Drømmen brast, men håpet besto. Autosøket på Finn.no ble ikke slettet.

Livet gikk sin vante gang, helt til den bilen som hadde fraktet hund, unger, verktøy, utstyr og alt annet til og fra hytta og andre aktiviteter i årevis (u)heldigvis begynte å klage over vondt i girkassa. Årsmodellen tilsa at det kanskje ikke var rette objektet å investere sparepengene i å reparere på.

Fruen ble bekymret, hun observerte at finn.no flittig brukt på å studere forskjellige biler. Når undertegnede til slutt fortalte at man skulle prøvekjøre en bil, og spurte om hun ville være med, så var hun skeptisk. Hun skulle ikke være med å prøvekjøre hvasomhelst.

Fruen: «Så, hvilken bil skal du prøvekjøre? Er det ikke en skikkelig familiebil så er jeg ikke interessert i å være med.»

Undertegnede:  «Det er en Land Rover, en Discovery 4.»

Fruen: «Se der ja, da kan jeg være med.»

Så da bar det av sted til prøvekjøring. Og for en følelse! For en opplevelse! For en unik bil! Det var ikke noen tvil. Dette var absolutt den rette bilen for oss. Plass til mange, bagasjerom til hund og utstyr, fremkommelighet i terreng osv var alt kvaliteter med bilen vi likte godt.
Kun dager senere var familiens første Land Rover på plass foran huset. Glede!

Siden da har vi vært på flere turer med den, og den er virkelig en glede, både for sjåfør og passasjerer. Den har fått navnet «Hyttecruizer’n», men for å være helt ærlig så blir den brukt til mere enn hva navnet tilsier, selv om fornuften sier at familiens mindre el-bil burde vært valgt istedenfor.

Tiden blir nå brukt til vask, polering, gnikking og gnuing. Samt litt småmekking. Det er herlig!

 

 

20190804-IMG_0299.jpg

Endret av Dal-z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takk @trondshj. Det skal jeg nok. B)

Kan forøvrig fortelle at det siste som har skjedd bilen er at den har vært inne for å fikse GPS signalet til navigasjonen. Se detaljer her:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Satte fast bilen i et skikkelig gjørmehøl på vei inn til hytta her forleden. Hjelper ikke med TerrainResponse hvis bunnpanna ligger nedi gjørma.
Fant ut at det var like greit å fylle i en del grus der, slik at jeg ikke sette meg fast flere ganger. (Det er et spor i terrenget etter at det er gravd ned vannrør langs veien, så det var supersoftgjørme der.)

Prøvekjørte og det satt som ei kule det. :) Kjekt med alt som er gjort.

20190921-IMG_0907.JPG

20190921-IMG_0908.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hjalp lite dessverre. Men så var det ren gjørme der også. 
fikk lagt i litt grus oppover i veien i samme slengen, så det kom noe godt ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod fast med bilen her forleden, håndbrekket ville ikke av. Dere kan lese om det her i nødhjelpstråden, for de som er interessert i EPB og håndbrekksdetaljer for en D4.

 

Men som det står i tråden der så fikk jeg bilen hjem for å se på dette. Nå i kveld har jeg tatt for meg EPB modulen som ligger over bakdiffen. Jeg var ikke veldig håpefull når jeg startet, for den sitter veldig lite tilgjengelig til (se bilder i nødhjelpstråden). Men jeg tenkte det var like greit å få noe positivt ut av dette, så jeg bestemte meg for at det regnet som TLC tid med bilen, til arbeid jeg gikk.

 

Den første utfordringen var å løsne de 8 stk Torx 20 skruene som fester dekselet til EPB modulen. 6 av de gikk veldig greit, det er faktisk helt ok med plass til å jobbe med begge henda oppi der, det er bare litt keitete å ligge på ryggen under bilen å skru over bakdiffen. En 25 liter vannkanne fungerer forøvrig utmerket som støtte til hodet, slik at man slipper å holde det i tillegg til å skru.

 

Stor blei overraskelsen når jeg klarte å løsne den første skruen veldig enkelt. Juhu!!!!

2, 3, 4, 5 og 6 gikk også greit.

Men så var det nummer 7, som selvfølgelig var rustet og eller noen hadde forsøkt seg på den tidligere og rundet hodet på den. Men med et flattjern banket inn i den så fikk jeg av den også. Og den siste gikk også fint. HERLIG!

 

Så var det å få av dekselet, jeg hadde lest at dette skulle sitte fast som fy. Og sant nok, det var helt stuck. Så stuck at jeg reiv hele EPB modulen løs fra festene sine og måtte feste den med to skrutvinger for å klare å rive mere i dekselet. 

 

Løsningen ble dette fantastiske verktøyet, som egentlig er ment å gjøre rent fuger mellom fliser. Det var bra til å huke bak kanten nede til høyre på dekselet og rive det man klarte. Til slutt løsnet det og lettelsen var dermed stor.

 

Så, hva ventet meg inne i EPB modulen, var det en bronseskrue som var kjørt ut til endes og kilt seg i den posisjonen?

 

IMG_1130.JPG

Jepp. Det var det. Stuck skrue.

Slik såg det ut. Skruen ses til høyre i bildet her.

IMG_1118.JPG

Nærbilde av skruen. Den er her kilt fast mot den svarte plata til høyre.

IMG_1121.JPG

Tipsene jeg hadde funnet var å sette et skujern i den rilla på skruen som er lavest nede og dunke lett med en hammer for å rotere skruen nedover (mot klokka når man ser fra høyresiden og mot venstresiden.

Fungerte fint det. Løsnet enkelt. På bildet her har jeg klart å skru den noen millimeter til venstre.

IMG_1129 (2).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatte så å rotere skruen, nå er det veldig enkelt, må bare få tak på den. Skrudde den helt til venstre slik at den flushet med den hvite boksen. For å rotere skruen brukte jeg dette verktøyet, for å huke tak i den på toppen og rotere.

IMG_1131.JPG

Takker og bukker @jorgenht. Veldig kjekt når det går som planlagt, men det er en knotete operasjon.

Nå gjenstår det å demontere bremsene og inspisere roten til problemet, altså bremseskoene som antageligvis ikke beveger seg som de skal. Og hvem vet, kanskje finner jeg noen monteringsfjører eller annet snacks som ikke er som det skal heller.

 

Noen som har erfaringer på hvor lang tid det tar før deler fra Advanced Factors kommer til landet forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2019 den 11.32, Dal-z skrev:

Jepp, hjalp lite dessverre. Men så var det ren gjørme der også. 
fikk lagt i litt grus oppover i veien i samme slengen, så det kom noe godt ut av det. 

 

Du må ofte skru av antiskrensen for å få særlig hjelp fra terrain respons. Holder du luftfjær-knappen i 3 sekunder så kan det hende fjæringa går extended height også. :)

 

Uansett - fornuftig bruk av Land Rover. Tommel opp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset @Erik Iversen - skal forsøke med å skru av antiskrens neste gang, og triks med extended height hørtes og ufattelig digg ut. :)

Jeg gikk for lokale deler til bremsene denne gangen, da jeg ville ha det ordnet i denne helga. Men takk for svarene @jorgenht, @YMK og @Kurt Gustafsson. Setter pris på det.

Tok av bremseskivene, gikk som fot i hose på venstresida. Men høyresida var det værre med. Jeg ante det blei et problem, siden jeg har hatt problemer med vibrering innimellom når jeg kjører og at bremsene på høyre bak har vært veldig varm når jeg da stoppet for å sjekke det.

Uansett, jeg måtte jo få av bremseskive, for å inspisere og skifte delene. Og av skulle det, men det tok jaggu si tid. Litt lirking med skrujern innimellom gjorde susen, og av gikk det.

Men som dere ser av bildet av bremsebåndene her på høyre, så var det ikke helt som det skulle være.

Veldig rart at det ikke ble byttet bremsebånd når skivene og klossene ble byttet bake nylig (før jeg kjøpte bilen). Hadde de gjort det den gangen, og justert håndbrekket riktig, så er det ikke sikkert jeg hadde fått problemer med EPBen heller. Men men.

 

IMG_1199.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ivertfall godt å jobbe på bilen, når man får den høyt nok opp. (Og bruker doble bukker som sikring i tilfelle rottefelle.

IMG_1165.JPG

Nye bremsebånd, inkludert monteringssett kom på, på begge sider. Rikelig med kobberpasta ble smørt på bevegelige deler for å forhindre problemer i den nærmeste fremtid.

IMG_1171.JPG

Litt rart var det dog, at de nye bremsebåndene ikke hadde hull til den lille fjøra nederst inners på bildet her, så dette måtte jeg borre til selv.

IMG_1170.JPG

Og etter at skiver var montert og justering var gjennomført, så gjenstod det bare å teste om det fungerte. Krysset fingrene for at EPBen fungerte som den skulle.

Og jepp. Gikk som en kule dette. Håndbrekk på:

IMG_1186.JPG

og håndbrekk av:

IMG_1183.JPG

På med deksel til EPB, som selvfølgelig ble omstendig tettet slik at man fremdeles kan vade med bilen.

IMG_1190.JPG

Knakk selvfølgelig bremsebelegg-sensoren når jeg monterte caliperen, men aldri så vondt at det ikke er godt for noe, så da ble det ny sensor også.

 

IMG_1194.JPG

Herlig å ha bremser som man vet er på stell.

IMG_1197.JPG

Og etter en liten prøvetur, kunne jeg konstatere at alt fungerte som det skulle. Gode greier.

IMG_1198.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, jorgenht skrev:

Lokale som i originale LR? Pleier alltid få hakeslepp når jeg blir presentert med prisen :o

Kjøpte Mekonomen bremsebelegg, 1160 kr. Og originalt Landrover monteringssett fra Bilpaviljongen (fjører og slikt), 850 kr. Ikke billig, men ikke riv ruskende gale heller.

Bremsebellsensoren ble også kjøpt på Mekonomen (Bosch deler), betalte 320 kr for den, ikke gale det tenker jeg, tatt i betraktning at jeg ikke trengte å vente på delene og kunne få bilen på veien igjen nå i helga.

Endret av Dal-z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, jorgenht skrev:

Godt jobbet. Hva er den lille fjæren til? Kan ikke jeg huske at finnes hos meg, er det D4 som har en oppgradering?

Jeg tror den lille fjæren er for å holde den ene skoen inntil bakveggen, men det virker ikke som den gjør så veldig mye. Det er som du sier, kanskje bare en oppgradering på D4. De har muligens funnet ut at det hjelper litt. Who knows. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Etter litt rusk med bilen etter vi kjøpte den, så var det herlig å ha to helgeturer på 180 mil hver hvor bilen fungerte aldeles UTMERKET. Og den trekker henger på vinterføre (1140 kg henger) som en drøm. :D Legger ved et bilde fra ett av pitstoppene, her på Beitostølen. 

02D0B07A-BAA9-4F19-93A2-007668294043.jpeg

Endret av Dal-z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende, hvordan er støyen ? Jeg vurderer  Thule 753 slidebar, ser fordelen med å kunne dra de til siden og lastekap på 90 kg. Så de bør holde et eventuelt taktelt. Vet at bilen bare har 75 kg lastekap på taket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...