Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Hafthor

Tanker om ACE på Discovery 2.

Recommended Posts

Tror jeg så en her inne som hadde gjort noe lignende. I hvert fall gjenget opp og satt på andre koblinger.

Andre har hatt hellet med seg og fått byttet de originale pakningene (forutsetter at rørene fortsatt er greie og ikke rustet der de går inn pakningen. hvis man ikke skal ha nye rør samtidig da :))

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, de fleste har vel fått lekkasje på rørene bak eller andre steder der de er utsatt for veisalt.

 

Noen har til og med lappet med 10mm kobberrør og vanlig presskobling, men kommer selvfølgelig an på hvor på rørene det går hull.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kopperrør og 135 bar er dårlig kombinasjon. 

 

 

Om jeg skulle beholdt ace hadde jeg byttet til slanger med syrefast fittings hele veien.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp, ikke ment som erstatning for original rør. De som har brukt det har vel gjort det på retur rørene hvor trykket er lavere og ikke som erstatning for hele røret (nye kommer vel delt i to i motsetning til de originale). Men å skjøte inn noe er vel ikke noe gunstig uansett hvor kort lengden er.

 

ACE systemet fungerer veldig bra og det er sjelden problemer med det. Rust i rørene er vel det som oftest er problemet når bilene blir såpass gamle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trykket er likt på retur her tror jeg siden det er dobbeltvirkende system. Om ikke ville returrør vært mye større i diameter for å frakte samme mengde olje pr min.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På en annen side, har noen brukt kobberrør og de fortsatt holder er jo det en bra test det.;)

 

Jeg brukte hydraulikrør med skrukobling, 10mm om jeg husker rett, dengang jeg fikk lekkasje på rør. Kanskje ikke så dumt å ha en ferfig presset slange liggende i bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker at det er endel ace-systemer som ikke virker...

Gløde " oljerør" i kobber revner på 60bar. Vanlige rørleggerør lenge før det. Men om det virker-helt topp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om ventilene i blokka ikke jobber og systemet er fullt med olje virker det på samme måte som med vanlig stag (eller den moden med greasefyllte sylindere)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er fristet til å si at det da virker, for er ikke hovedoppgaven å slippe stabstag ved terrengkjøring slik at akslene beveger seg bedre? Med fri flyt i systemet?

 

Og ved vanlig kjøring står det trykk slik at sylinderen ikke kan beveges?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forsåvidt. Og dermed er ikke kopperrørbitene folk skjøter inn utsatt for det trykket ace kan gi.

Jeg vet ace ikke virket på Svarte Helvete når jeg fikk den, ble en helt annen bil når ventiler og blokk kom i orden. Men fjernet det da rørene var råtne. Angrer ikke en millimeter på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man ikke skal kjøre værsting i skogen trenger man ikke aktive stabiliseringsstag. Det er ikke bedre enn stivt stabstag, bare like bra men bedre i terrenget.

 

Blir ikke trykket likt? Jeg vil tro sentralen lukker flyten og låser sylinderen. Da er trykket gitt av sentrifulgalkraften krengingen gir?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 15.9.2019 den 15.06, lafterolf skrev:

Virker de ikke krenger bilen som en båt, så det burde være lett å oppdage.

 

Mitt system var ute av drift i ein periode, og eg kan ikkje hugse at eg kunne merke det på bilen. Den var rett nok brukt berre heilt sporadisk til enkle oppdrag, så det var kanskje ikkje den verste testen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistenker mange kjører med ACE som ikke virker som tiltenkt. 

Disse aktive stabstagene er definitivt mest i bruk på asfaltert vei i god fart eller på grusvei, i skogen er er jo koblet bort. 

 

På våre  D2 merker du godt når det ikke virker, spesielt med tung henger eller campingvogn bak. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, lafterolf skrev:

Det er spiralfjører foran, så helt ille blir det ikke. Med luftbelger hele veien ville det vært værre.:lol:

Som sagt var det ikkje den mest ekstreme bruken. Kan hende eg hadde merka meir med hengar og full bil? ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...