Gå til innhold

D3 diverse fault. Får ikke slettet eller start på bilen


MS86

Anbefalte innlegg

Fruen skulle kjøre barna i barnehagen i dag tidlig og fikk ikke start på bilen. Popper opp diverse feil som jeg ikke får slettet. Det er 2 feil på lista som ikke vil bort: parkingbrake og terrain respons. får ikke kontakt med transmission control module..

Tenkte det kunne være lavt batteri, men har ladet nå og får fortsatt ikke slettet feil. Får den ikke ut av P heller... what to do??

2BBFC677-E650-4177-ABEF-AF50CD6C37FC.png

796564D9-0B74-4A41-8731-E0AD83506B0F.png

BF0D3CD3-D824-4DD9-A3D8-D8242248C202.jpeg

Og når jeg forsøker å slette de siste feiler det..

 

1E463F8D-887D-41F6-8852-BF5D983E16E4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kabler bak ved EPB modulen. Jeg hadde en kjempeplan om og ta ut EPBen min mens jeg ventet på deler til og overhale den, og tenkte i mitt lille sinn at bilen kanskje såvidt kom til og savne den. Det gjorde den ikke. Den savnet den VELDIG. EPB modulen er på CAN sløyfen. Vet det er flere som har hatt kabelbrudd bak i nærheten av denne. Kunne selv se at det var gjort litt arbeid med ledningsnettet tidligere på vår D3. Det skal sies at jeg aldri forsøkte og starte bilen når jeg hadde EPBen ute, men er ganske sikker at jeg hadde feilmelding på de samme modulene som du lister opp på første bildet her i det jeg slo på tenningen for å få fasiten på om bilen savnet den eller ei...

 

Ellers er vel også støyfilteret ved girkassen en showstopper. Men om den gir disse feilkodene kjenner jeg ikke til, men vet at D3er ikke starter når denne feiler. Dette har jeg ikke erfaring om selv, men er flere tråder på forumet her som beskriver nevnte problematikk.

Endret av totveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem selger det filteret, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev innlegget i full fart før jeg måtte dra av gårde:) 

da problemet oppstod var spenningen på 11,9v. Fikk ladet noen timer og fikk batteriet opp i 12,4v, men fortsatt samme feil. Får heller ikke slettet de.

Tidligere i sommer gikk bilen i nødmodus under kjøring. Da var det bare å stoppe, starte og kjøre videre noen km. Ladet batteriet og ikke vært noe problem siden. 

Det som er pussig nå er at den er låst i park og starteren slår ikke inn. Bare pling/plong og 3 fault jeg ikke får bort. Bilen gikk smertefritt senest i går. Hmmm

sorry om det er et dumt spørsmål, men hva er EPB modulen?

bilen går forøvrig bare på småkjøring om dagen..2km på morgenkvisten og samme hjem fra barnehagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk for sikkerhets skyld sikring 30. Hvis den er gått, er det støyfilteret på gearkassa som har gått. Da vil du ikke få start, men mener at det også skal vises E eller F i displayet der det vises hvilket gir som er aktivt. Du får heller ikke kontakt med gearkassa. 

gallery_6075_592_8172.jpgHer er bilde av støyfilteret. Det er klompen ovenfor giroverføringa. Kan nappe ut kontakta, så starer bilen hvis det er støyfilteret som er synderen, dvs at sikring 30 går 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, trondshj skrev:

Elektronisk ParkeringsBrems. :)

 

Ok takk:)

1 time siden, engebo skrev:

Sjekk for sikkerhets skyld sikring 30. Hvis den er gått, er det støyfilteret på gearkassa som har gått. Da vil du ikke få start, men mener at det også skal vises E eller F i displayet der det vises hvilket gir som er aktivt. Du får heller ikke kontakt med gearkassa. 

gallery_6075_592_8172.jpgHer er bilde av støyfilteret. Det er klompen ovenfor giroverføringa. Kan nappe ut kontakta, så starer bilen hvis det er støyfilteret som er synderen, dvs at sikring 30 går 

Vises E i displayet ja, men ikke hvilket gir den står i. Kun E..

Kommer hjem i kveld og skal sette inn fullt batteri så får jeg fort se hva det blir til da:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står E i stedet for hvilket gir. "E"'n står på samme plass i displayet. Og det er ingen klikk fra starter. E i displayet vil vel si "Error" og da er det noe som er så feil at du ikke får lov til å starte bilen. I dette tilfelle er det da sannsynligvis ikke kontakt mellom motorstyring og girkasse, dvs at du får ikke lov til å starte bilen :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2019 den 14.10, MS86 skrev:

Fruen skulle kjøre barna i barnehagen i dag tidlig og fikk ikke start på bilen. Popper opp diverse feil som jeg ikke får slettet. Det er 2 feil på lista som ikke vil bort: parkingbrake og terrain respons. får ikke kontakt med transmission control module..

Tenkte det kunne være lavt batteri, men har ladet nå og får fortsatt ikke slettet feil. Får den ikke ut av P heller... what to do??

2BBFC677-E650-4177-ABEF-AF50CD6C37FC.png

796564D9-0B74-4A41-8731-E0AD83506B0F.png

BF0D3CD3-D824-4DD9-A3D8-D8242248C202.jpeg

Og når jeg forsøker å slette de siste feiler det..

 

1E463F8D-887D-41F6-8852-BF5D983E16E4.png

 

Merk også at du har kriselav volt, 7.1V - det kan medføre en del tull:huh:

 

10 timer siden, engebo skrev:

Står E i stedet for hvilket gir. "E"'n står på samme plass i displayet. Og det er ingen klikk fra starter. E i displayet vil vel si "Error" og da er det noe som er så feil at du ikke får lov til å starte bilen. I dette tilfelle er det da sannsynligvis ikke kontakt mellom motorstyring og girkasse, dvs at du får ikke lov til å starte bilen :( 

 

Da lærte jeg noe nytt, @engebo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SiggenRRC skrev:

 

Merk også at du har kriselav volt, 7.1V - det kan medføre en del tull:huh:

 

 

Da lærte jeg noe nytt, @engebo!

 

Jøss så ikke den før nå! Om du ser på første bilde viser den 12.3v og på bilde 2-3 er den på 7.1v. Bildene er tatt bare sekunder etter det første. Altså viser den forskjellig volt i forskjellige bilder. Hmm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det:) 

prøvde nå etter å ha ladet batteriet i 2 dager. 12,3v og samme feil som jeg ikke får slettet. Skal høre med noen kompiser med bedre batteri om de er interessert i en kaffe senere i dag:)

hvor sitter forresten sikring 30? Motorrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MS86 skrev:

Tror det:) 

prøvde nå etter å ha ladet batteriet i 2 dager. 12,3v og samme feil som jeg ikke får slettet. Skal høre med noen kompiser med bedre batteri om de er interessert i en kaffe senere i dag:)

hvor sitter forresten sikring 30? Motorrommet?

 

Ja, sitter i motorommet, ved siden av batteriet, under et deksel. 

 

Ref. Batteriet sitt og de problemene du hadde angående girkassefeil, holder jeg mine to cent på at batteriet må byttes. Evt. Kan du låne en booster av meg. 

Så kan du i det minste få testet litt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet et annet batteri og ikke noe forskjell. Var bare 12.1v på deg andre batteriet så egentlig ikke bedre enn det som stod i. 

 

Sikring 30 har gått...

Bestille støyfilter??

Eller en her som har et ekstra jeg kan plukke opp?

hvor vanskelig er det å komme til over kassa der?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demonter plastikkplata under girkassa, da ser du giroverføringa på høyre side av kassa. Napp ut kontakten (klem inn låsen :) ), sett inn ny sikring, så ser du raskt om den er problemet. Hvis du bare bytter sikring og setter på tenninga, vil sikringen sannsynlingvis brenne igjen (og det lukter du), vel å merke hvis det er støyfilteret som er synderen. Starter skal vel slå inn fint ved 12v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig plassering av det filteret, om da ikke gear kassen selv lager en el annen form for støy. 

Har ikke sett på skjematikk hvor den er koblet videre. 

Men det er visst en kondensator 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da kommer siste oppdatering i denne tråden. Nappet ut støyfilteret (som utrolig nok satt lett tilgjengelig), tok en 10a sikring fra bakrutevarmeren tror jeg det var, og vipps var den frisk som en fisk!

Vanskelig å takke ordentlig sånn i en tråd, men er nok en gang overveldet over all respons og hjelp man får her!

Kona hilser og er veldig happy med at hun slipper å gå 20min til barnehagen i morgen:) 

Endret av MS86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, MS86 skrev:

Ok da kommer siste oppdatering i denne tråden. Nappet ut støyfilteret (som utrolig nok satt lett tilgjengelig), tok en 10a sikring fra bakrutevarmeren tror jeg det var, og vipps var den frisk som en fisk!

Vanskelig å takke ordentlig sånn i en tråd, men er nok en gang overveldet over all respons og hjelp man får her!

Kona hilser og er veldig happy med at hun slipper å gå 20min til barnehagen i morgen:) 

:)

Endret av engebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...