Jump to content
LRforum
Dag Lislerud Midtfjeld

Import Def 90 problemer hos Statens vegvesen

Recommended Posts

En i min familie har kjøpt en defender 90 TD5 i Italia.

Etter å ha fått orden på de fleste problemene italienerne klarte å produsere ankom bilen Norge hvor den måtte til Statens Vegvesen for å få norske skilt.

 

I tillegg til mangellapp for å ha for brede dekk og uoriginalt ratt kom følgende feilmeldinger fra Statens Vegvesen :

- 39: Drivstofforbruk og CO2-utslipp: KF § 49-1. Mangler verdi for kombinert drivstofforbruk.

- 44: Masser og dimensjoner (Ml ): KF § 10-1. Mangler verdier for egenvekt (verdier fra original COC, Importør eller veies med full tank på trafikkstasjonen), høyde, sporvidde foran og bak, akselavstand og innpress på originalfelger.
- Annet krav: Topphastighet må dokumenteres.

 

Bilen er helt standard TD5, ingen fancy pimpet sak med ekstra hk.

Utfordringen er selvsagt ikke å finne disse opplysningene, problemet er vel heller å finne godkjent dokumentasjon.

Er det noen som har noen tips til hvor man finner slikt / hva man gjør for å finne den. Glem den italienske forhandleren som burde sendt med denne informasjonen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette blir jo igjen opp til den enkelte saksbehandler og det er forskjellig praksis fra stasjon til stasjon. 

 

Hvis importøren vil gi deg typegodkjenningsnummeret så bør svv godta det som dokumentasjon og kunne finne alt de trenger. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Typegodkjenningsnummeret står i vognkortet. Da er det bare å finne en med samme norskregistrert bil. Det vel noen med TD5 90 her på forumet som sikkert kan bistå. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiver meg med her og vil gjerne ha typegodkjenningsnummeret fra vognkortet til en Defender 110" 1999 modell.

Så slipper jeg kanskje å komme hjem igjen fra SVV uten skilt for 3 gang.

Jeg syns de finner på noe nytt å klage på hver gang jeg er der. Kan de ikke bare lage en ferdig liste over hva man må ha før første kontroll :angry:

 

Leste papirene mine fra SVV og oppdaget at de har rotet til med datoene igjen.

SVV skriver at bilen ble første gang registrert på Island 04.06.1999 og så har jeg papirene fra fabrikken (Fått via Insignia i Oslo), der står det at bilen er bygget 27.10.1999 :blink:

Så bilen min ble altså registrert på Island før den i det hele tatt var påbegynt bygget :lol:

 

Når man saumfarer disse papirene så må jeg nesten bare le, datoene for det ene og andre er feil, motor er feil beskrevet flere steder (Varierende HK og 2.5D, 2.5 DT, 2.5 TD og Td5). Bilens egenvekt varierer med 200 kg i samme dokument, mens totalvekten er den samme. VIN nummeret  SVV har preget i ramma har flere tall en det et VIN skal ha (De har preget et 8 tall ekstra bak VIN nummer) :blink:

Da lurer jeg på om det kan være "for mange kokker" i SVV som sitter å ordner import papirene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-07-05-817 . og jeg som trodde at prinsippet var at et kjøretøy som var godkjent i et EU / EØS land automatisk ble godkjent i Norge..    Da vi importerte vår 6x6 Defender (Hercules) -97 model, originalt bygget i en serie på en bil av Land Rover SVO - så ble all dokumentasjon som var gjeldende i England godkjent og overført til norsk registrering. Hvis noe var godkjent i England - så ble det også godkjent i Norge.   Det hjalp selvsagt at jeg delvis fikk mye informasjon med bilen /  fikk bekreftelser fra SVO i England.  Hercules har bredere felger og dekk enn standard (for en 130) - men siden det var godkjent I England så ble det automatisk godkjent i Norge.  Hadde en dyktig, erfaren og saklig saksbehandler hos SVV - med god dialog - det kan også ha hjulpet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, tiopet skrev:

 

Da lurer jeg på om det kan være "for mange kokker" i SVV som sitter å ordner import papirene.

 

At en (eller flere) personer jobber med saksbehandling betyr langt i fra at de har greie på hva de driver med. Dessverre ikke unikt i byråkratiets verden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...