Dag Lislerud Midtfjeld Skrevet 11. september 2019 Del Skrevet 11. september 2019 En i min familie har kjøpt en defender 90 TD5 i Italia. Etter å ha fått orden på de fleste problemene italienerne klarte å produsere ankom bilen Norge hvor den måtte til Statens Vegvesen for å få norske skilt. I tillegg til mangellapp for å ha for brede dekk og uoriginalt ratt kom følgende feilmeldinger fra Statens Vegvesen : - 39: Drivstofforbruk og CO2-utslipp: KF § 49-1. Mangler verdi for kombinert drivstofforbruk. - 44: Masser og dimensjoner (Ml ): KF § 10-1. Mangler verdier for egenvekt (verdier fra original COC, Importør eller veies med full tank på trafikkstasjonen), høyde, sporvidde foran og bak, akselavstand og innpress på originalfelger. - Annet krav: Topphastighet må dokumenteres. Bilen er helt standard TD5, ingen fancy pimpet sak med ekstra hk. Utfordringen er selvsagt ikke å finne disse opplysningene, problemet er vel heller å finne godkjent dokumentasjon. Er det noen som har noen tips til hvor man finner slikt / hva man gjør for å finne den. Glem den italienske forhandleren som burde sendt med denne informasjonen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. september 2019 Del Skrevet 11. september 2019 SVV sitter selv på typegodkjenning. Spør om de kan bruke den. Alle Defendere er registrert med typegodkjenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 11. september 2019 Del Skrevet 11. september 2019 Dette blir jo igjen opp til den enkelte saksbehandler og det er forskjellig praksis fra stasjon til stasjon. Hvis importøren vil gi deg typegodkjenningsnummeret så bør svv godta det som dokumentasjon og kunne finne alt de trenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 11. september 2019 Del Skrevet 11. september 2019 Typegodkjenningsnummeret står i vognkortet. Da er det bare å finne en med samme norskregistrert bil. Det vel noen med TD5 90 her på forumet som sikkert kan bistå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 Hiver meg med her og vil gjerne ha typegodkjenningsnummeret fra vognkortet til en Defender 110" 1999 modell. Så slipper jeg kanskje å komme hjem igjen fra SVV uten skilt for 3 gang. Jeg syns de finner på noe nytt å klage på hver gang jeg er der. Kan de ikke bare lage en ferdig liste over hva man må ha før første kontroll Leste papirene mine fra SVV og oppdaget at de har rotet til med datoene igjen. SVV skriver at bilen ble første gang registrert på Island 04.06.1999 og så har jeg papirene fra fabrikken (Fått via Insignia i Oslo), der står det at bilen er bygget 27.10.1999 Så bilen min ble altså registrert på Island før den i det hele tatt var påbegynt bygget Når man saumfarer disse papirene så må jeg nesten bare le, datoene for det ene og andre er feil, motor er feil beskrevet flere steder (Varierende HK og 2.5D, 2.5 DT, 2.5 TD og Td5). Bilens egenvekt varierer med 200 kg i samme dokument, mens totalvekten er den samme. VIN nummeret SVV har preget i ramma har flere tall en det et VIN skal ha (De har preget et 8 tall ekstra bak VIN nummer) Da lurer jeg på om det kan være "for mange kokker" i SVV som sitter å ordner import papirene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-07-05-817 . og jeg som trodde at prinsippet var at et kjøretøy som var godkjent i et EU / EØS land automatisk ble godkjent i Norge.. Da vi importerte vår 6x6 Defender (Hercules) -97 model, originalt bygget i en serie på en bil av Land Rover SVO - så ble all dokumentasjon som var gjeldende i England godkjent og overført til norsk registrering. Hvis noe var godkjent i England - så ble det også godkjent i Norge. Det hjalp selvsagt at jeg delvis fikk mye informasjon med bilen / fikk bekreftelser fra SVO i England. Hercules har bredere felger og dekk enn standard (for en 130) - men siden det var godkjent I England så ble det automatisk godkjent i Norge. Hadde en dyktig, erfaren og saklig saksbehandler hos SVV - med god dialog - det kan også ha hjulpet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 12. september 2019 Del Skrevet 12. september 2019 6 timer siden, tiopet skrev: Da lurer jeg på om det kan være "for mange kokker" i SVV som sitter å ordner import papirene. At en (eller flere) personer jobber med saksbehandling betyr langt i fra at de har greie på hva de driver med. Dessverre ikke unikt i byråkratiets verden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laurence Skrevet 5. september 2023 Del Skrevet 5. september 2023 Hei @Dag Lislerud Midtfjeld, hvordan gikk det tilslutt? Fikk du bilen godkjent? Hvordan? Mvh Laurence Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.