Gå til innhold

corpusviridans

Anbefalte innlegg

Og da var delene på vei. Sendte noen av bildene som ligger lenger opp i tråden til Turner i går kveld kl 2146, klokken 2204 kom svar, det jeg mistenkte var sprekker bekreftet de at var det, så da blir det mer skruing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk, ikke så redd for skruingen, ikke første gang det skrues. Har ok håndbok også så kontroll på rekkefølger og moment.Frem til nå har det vel mer vært et spørsmål om å finne øyeblikk med oppholdsvær mellom andre arbeidsoppgaver, ulempen med manglende garasje. Men det er endringer på gang også her, kommer tilbake til disse planene.

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er toppen skiftet og det meste av deler, med unntak av vifte og et par deksler, tilbake på plass. Men motor vil ikke starte, mener jeg nevnte på det tidligere i tråden også, systemet klarer ikke å kvitte seg med lufta. Har kjørt flere luftesekvenser, men blir ikke kvitt lufta, hvor kommer den fra? Ingen markering under bilen, ingen dieselsvetting rundt filter eller andre steder. Tanken er breddfull, bilen står i bakke med snuten oppover. Bilen har i hele vinter vært tung å få start på med snuten oppover i bakke. Eller mer nøyaktig den har startet lett, men sluknet etter få sekunder. Med snuten nedover i samme bakke har det bare vært å kjøre. Hvor klarer den å suge falsk luft fra? Pumpe? Og er det falsk luft, eller må systemet bare luftes og luftes til det er tomt? Pumpa leverer forøvrig stabilt 3,8 bar målt med biltemas oljetrykk målesett. Boka sier det skal være 4. Fant en video på YouTube hvor ny VDO pumpe leverte mellom 5 og 7 bar, så er min pumpe i ferd med å ta kvelden.

 

 

 

 

 

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil gikk, og startet fint med defekt 2. trinn i pumpa (men sleit under last) - da var vel trykket ned mot 1.0 bar, så om du har 3,8 så skal den i hvertfall gå - og klare å lufte seg.

 

Opplevde etter eget toppbytte at den var heller lei å få fyr på - kjørte vel en 4-5 komplette luftesekvenser, så starta jeg en siste luftesekvens, og midt i sekvens begynte jeg å dra motoren på starteren. Bånn gass, og lot den gå på starteren en god stund (godt og vel et minutt) før den såvidt begynte å vise tegn til tenning.. så harket den seg mer og mer til liv - og til slutt harket den seg i gang - en runde opp på litt turtall, og så er den i gang - og går fint.

 

Men du rekker å tenke deg om både en, og to ganger og tro at "dette går ikke" før den viser tegn til liv. 

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidvis drevet med samme mishandlingen av starter når jeg har parkert ¨feil¨ i gjennom vinteren, men får la det stå til igjen. Regner uansett med at starter blir det neste å skifte, overrasket over hvor mye den tåler, krever litt krefter å dra motor over langt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er overraskende hva starterene på TD5 tåler - hadde jo problemer med luft i min (sprekte rør) - og i den sammenheng så ble batteriet kinna tomt gjentatte ganger mens jeg desperat prøvde å få start på bilen langs veien. Har ikke hatt et eneste problem med starteren, utrolig nok. jeg hadde jo problemet av og på en god stund før jeg fant den faktiske synderen..

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Håvard Guttormsen skrev:

Om den starter og stopper igjen etter noe sekunder er det startsperren som jobber mot deg

Startsperren var koblet bort i den gamle ecu’en, (land satt til Saudi Arabia) og samme problem da. Land satt til Saudi nå også.

Men hvorfor bare med snuten øverst i bakke og ikke med snuten nederst. Tendens også på flatmark med mindre enn 3/4 tank og for lang pause (et døgn).

Har luftet flere påfølgende ganger nå og kjørt starter i 2 min med flat pedal uten antydning til tenning. 

Slanger inn og ut av regulator er ikke byttet om. Glødeplugger er nye. Svinghjulssensor responderer.

Ingen feil som nanokom registrerer

sikringer ok unntatt 20 amp til sentrallås, da jeg vet at det er et brudd i førerdør, så kjørt uten sentrallås i hele vinter.

lyst til å ta traktoren og snu bilen med snuten nedover i bakke, lufte og se hva som skjer da.

 

1 time siden, Camarogeddon skrev:

hadde jo problemer med luft i min (sprekte rør)

Hadde du dieselsvetting som kunne avslørt brudd eller virket alt å være ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, corpusviridans skrev:

Hadde du dieselsvetting som kunne avslørt brudd eller virket alt å være ok.

 

Hadde diesel svetting - det kom ut rett ved dieselfilterbraketten - da 130 har en rørskjøt her. Skjøten er av stål, hadde korrodert, og ekspandert nok til at plastslangen hadde en liiten sprekk. Jeg trodde jo i det lengste at jeg hadde en lekkasje på selve filterhuset, som jo kan sprekke - men det var ikke tilfelle.

 

På min så fikk jeg problemer med oppbygging av luft under kjøring. Den gikk en stund, så var det stopp. Og da var det så mye luft i systemet at jeg endte opp med å tømme batteriet før jeg fikk den i gang igjen.

 

Jeg testet aldri med snuten opp/ ned, da jeg stort sett parkerer flatt, og det aldri kom opp som en variabel jeg sjekket. Men jeg mistenker det kan bli vanskeligere å lufte om den står med nesa opp - luften tvinges jo tilbake til tank - og man vil jo med snuta opp gjøre den prosessen værre.

 

Et alternativ her må da være å lufte litt på fuel temp senderen? den sitter jo på trykkregulatoren - og basert på at du har målt trykket har du sikkert hatt denne ute allerede. - det skal sies at jeg aldri har måttet gjøre det selv.

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen svetting som jeg kan se på min, alt er tørt. Slangen som er på videoen er koblet der tempføler står ja.

fikk snudd bilen, annen lyd på pumpa. Luftet et par ganger, men maskinisten er like stein død.Skal koble meg inn på regulator igjen og se hvordan diesel ser ut nå.

Koblet meg på returslange fra dieselkjøler og til tank, kun ren diesel uten antydning til luft. Skal flytte meg til flat mark og se hva som skjer da, retur fra plenumskammer blir jo laveste punktet når bil står i bakke med nesen nedover, men vet ikke hvordan interne kanaler i toppen er og om det har noe å si.

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve kanalene i toppen er jo borret opp, så de er temmelig rette. tviler på at vinkenel har noen stor betydning der... (10P hadde to hull, men 15P fikk et enkelt hull, og utvendig retur PGA sprekking, som jo tidligere diskutert.

 

Snedig at det ikke er tegn til liv, men disse kan jo være skikkelig vanskelige å lufte..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen måte å kontrollere at injektorer faktisk får impuls til å åpne i og med at de må kodes inn? Eller er åpning rent mekanisk. Joda har riktig kode på riktig plass med mindre nanokom har funnet ut at sylinder en er nærmest dashbord. Fant det meste av svaret her. 

https://dssprodiesel.com/wp-content/uploads/TECH-GUIDES.pdf

Så spørsmålet utgår. 

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel egentlig bilen luftet og kjørt på starteren til den store gullmedaljen uten livstegn. Har heller ikke røyk fra eksosrør i det hele tatt, noe som vel burde vært viss dyser åpner. Hva er den beste måten å kontrollere om dyser får elektrisk impuls på. Kan nanokom brukes? Heller ingen feil på bryter på torpedovegg som kutter diesel. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var problemet plutselig løst. Bladde meg gjennom alle valgene i nanokom og kom etter hvert til motor og verktøy der var det to valg med sikkerhetsstatus og oppdatering. I og med at ECU var byttet så snakket ikke bil og ECU sammen følgelig fikk heller ikke dyser impuls til å åpne. Resetting og av og på med tenning så var problemet løst. Startet på første sylinder og gikk som ei klokke, blir prøvekjøring i morgen. Nå skal det feires.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, corpusviridans skrev:

Startsperren var koblet bort i den gamle ecu’en, (land satt til Saudi Arabia) og samme problem da. Land satt til Saudi nå også.

Som jeg har skrevet til andre før. Dette har INGENTING med startsperren for motoren og gjøre. Det har kun noe å si for alarmen på bilen. Motor ECU må være synkronisert med BCM og få en kode derfra for at den skal gå mere enn et par sekunder. Alternativt må man programmere bort startsperren i motorecu helt så den aldri mere venter på kode.

Endret av Håvard Guttormsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adam og Eva var ikke så lenge i en viss hage de heller før de falt for fristelsen til litt epleslang og tilværelsen ble snudd på hodet. Kort ute i prøvekjøring fikk bilen veldig motorbank. Høres kun på tomgang naturlig nok, men skal absolutt ikke være der. Har akkedert litt med meg selv og litt telefonering så nå blir det å skifte lager. Regner med at lager har tatt kvelden med diesel i oljen. Ut fra det jeg klarer å lese meg frem til skal det være mulig å skifte lager med motor i bilen, noen som har prøvd? Deler er bestilt så får vi se om det må suppleres etterhvert. Håper på at veiv har berget, men vet ikke enda.
 

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har diskutert med litt flere og det synes som om det er enighet om at lager i utgangspunktet tåler en del. Det har ikke vært de store dieselmengdene i min, ingen overfylling av merke på peilepinne så utvasking av smøreegenskaper har vært begrenset. 
tok av toppdeksel i dag, papplate over register og startet motor. Finn gange som det også har vært de forrige startene og ingen markert forskjell i lyd med stetoskop. Tok av kontakt til dysene i tur og orden og ingen forskjell i gange. Tok en prøvetur på ei mil med flere stopper med tomgangskjøring og får ikke frem noen bankelyd. Hatt dyserens på tanken og kommer litt totaktsolje når jeg får tak i det. Så pr i dag er motor midlertidig friskmeldt.

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...