Gå til innhold

corpusviridans

Anbefalte innlegg

Da er pakken på tur over Nordsjøen står vi se hva de finner ut. Om den ikke kan reddes håper jeg de klarer å finne hvilken pinne i kontakten feilen kan relateres til. Fant forøvrig 2 ødelagte sikringer, den ene er nr 14, som er ryggelysbryter/ glødeplugger. Glødeplugger kan jo være interessant å forfølge har dog  aldri forglødet før start - ikke vært behov. Den andre sitter i setekassen og og styrer sentrallås, den kan ha vært borte lenge da jeg ikke bruker sentrallåsen, mistenker jordingsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Lærer stadig, trodde gliding ville aktiveres på trinn to ved kaldt vær. Har alltid bare vridd om nøkkel og den har startet selv på 15 20 kalde uten feiling bortsett fra i vinter, men da har det vært diesel og luft. Men den har automatisk ettergløding også da Gaute, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gløding og ettergløding skal være automatisk styrt såvidt meg bekjent ja.

 

Det er jo mulig du har en kortslutta glødeplugg, men da burde jo bare sikringa ryke og ferdig med det... Men det er uansett verdt å sjekke ut.

Har også erfaring for at å måle bare motstanden på en glødeplugg bare forteller deler av historien - har best erfaring med å plukke dem ut og kjøre dem på et batteri, og faktisk observere hva de gjør.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ting har tatt litt tid i disse tider, ikke minst postgang. Konklusjonen fra England kom veldig fort da de hadde fått sett på ECU- ingen ting å gjøre med, kasserbar. Har muligens hatt litt flaks og fått tak i en fra vraket bil, kjøpt med garanti, men ikke mottatt den enda. Lysten til å bare starte opp når montert er foreløpig litt avmålt, skulle gjerne vist litt mer hva som var årsaken til at den gamle gikk heden. Var det glødeplugger som tok den eller kun uflaks, skal forske litt så får jeg ta avgjørelser etter hvert. England kunne ikke si hvilke pinner i kontakten de ødelagte punktene var koblet opp mot. To be continued.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er erstatning for ødelagt ECU i hus. Lurte i den forbindelse på EKA koden. Ligger koden på ECU, i såfall kan man vel gå seg opp i problemer når man bytter og ikke kjenner enhetens kode. Fant etter litt søken oppskriften på å endre kode med nanokom, skal prøves så får vi se hvordan det går.

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde koblet vekk startsperra og alarm på den gamle, men frykter kanskje at det kan bli litt tull viss startsperra aktiveres. Det forutsetter selvfølgelig at alarm og sperre styres av ECU, vet ikke om så er tilfelle. Noen på forumet vet sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det klart til oppstart, men selvfølgelig skulle noe gå på tverke. Diesel i fri flyt under bilen. Lekkasje lokalisert til rør/slange som går fra dieselregulator og frem til front av motor. Må man virkelig kjøpe hele regulatoren for å få kjøpt dette røret eller finnes det andre løsninger. Går det å presse ny slange på rørene eller er det ukurante mål ute og går.  Lekkasjen er lokalisert til den ene presskoblingen mellom rør og slange. Hvordan når man enklest enden av røra i framkant av motoren?

7AAAF82C-20FD-45DF-81FE-C75907B9A441.jpeg

Endret av corpusviridans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hum, nei, jeg finner heller ikke noe delenummer for kun returrøret nei.. Snedig.

 

Selve fittingene i enden er jo greie nok, men om du tar dem av må du nok bytte ut O-ringene.

En mulig løsning uten å bytte ut hele regulatoren er å ta løs røret, og ta det med til et slangeverksted, og få dem til å bytte ut slangen, og presse den på ny. Har gjort dette selv før når jeg har fått lekkasjer på ukurante deler i traktorer etc, og det har kostet småpenger så lenge det har vært snakk om lavtrykksslange som her. 

 

Basert på bildet så ser dette ut som om det lar seg gjøre, uten at jeg har prøvd dette selv.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyvelæret mitt sier 8mm (så kan du sammenligne det med det du selv finner), så det burde være ganske kurant. Men den mutteren foran som du selv sikter til ser... vanskelig ut. Tror faktisk det er lettere å plukke innsugsmanifoilen av enn å prøve deg på den direkte. en ting er å få den av - men å få den på plass igjen etterpå, og stramme den til?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ting tar litt tid, men når man er avhengig av to faktorer nemlig fri og fravær av snøbyger sier det seg selv at TTT. Noen ganger tenker man unødvendig komplisert, kappet returslangen som var lekk og løsnet fra dieselregulatoren. Kappet presshylsa og fjernet slangen, fant 8mm drivstoffslange og slangeklemme, voila. Andre enden som fortsatt satt mellom innsug og blokk var litt verre å komme til, men liten bajonettsag kjøpt for noen år siden fikk gjort den viktigste jobben den hadde gjort så langt.:):)

Men fortsatt ikke liv i maskinisten. Valgte å ta ut dyser for å kontrollere tettinger, var byttet for omkring 50K siden så litt tidlig, men hadde et sett liggende og de er billige og enkle.

Fant disse skadene i setet på sylinder 4 og 5, er dette sprekkdannelser? De går ikke radialt så enten skrapemerke eller sprekk, synes selv det ligner mest på det siste.

I såfall er det kanskje dags for en ny topp?

DSC_0752_034.jpg

DSC_0751_033.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser for meg ut som om noen har vært skikkelig uvørne når de har tatt ut noen kobberpakninger som har sittet igjen i hullet, eventuelt under rengjøring. Det der er jeg redd du aldri får skikkelig tett, det vil alltid slå kompresjonstrykk inn i dieselsystemet slik som Lafte sier. Jeg kan ikke se for meg at det der er mulig å få tett - i hvertfall ikke over tid. 

 

Jeg vet ikke om de setene der lar seg frese opp på noe vis - uansett vil det være vanskelig å få til uten å ta av toppen (eneste mulighet der vil vel være å plukke ut glødepluggene, og bruke trykkluft for å tvinge spon opp av dysehullet mens man jobber. Men risiko for at enden på visa blir topp av uansett.

 

Har du orginaltopp, eller AMC (Spansketopp)?

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har sånn fresesett for dyser, brukes forsiktig uten å presse ned. Bare la vekten av freseverktøyet gjøre jobben. 

Prøv litt og se hvordan merkene ser ut etterpå. Er du heldig så blir de borte, hvis ikke må du ha ny topp.

Så nærmere etter på bildene, at kobberskive ikke har hatt anlegg på hele flaten.

Bare halve kobberskiven har fungert, den indre blanke ringen. Kan se ut som noen har gjort en dårlig rengjøring sist og bare satset på at kobberet skal fikse biffen.

Virker for meg som om det er verktøy skrape spor i setet.

Prøv med sete fresen og se.

 

Husk å gløde kobberskivene før montering, uansett. Og noe annet viktig jeg fant ut, britpart skivene er for tynne og dysene rekker ikke godt nok nedi. Skaff bearmach eller original skiver, de er tykke nok.

Skader ikke å trekke til 5 Nm mer enn det de skal heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykke skiver er nok lurt da man senker anlegget til dysa en smule ved fresing.

Usikker på hvor mye man har å gå på før noe begrenser lavere posisjon på dysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant gamle bilder fra sist jeg byttet og setene var likedanne da unntatt sprekken med ring rundt. Den er jo mye sannsynlig årsaken til startproblemene i vinter. Det er orginal topp som står på i dag. Hvilket fabrikat skivene som ble satt på sist husker jeg ikke, men har de gamle fortsatt så kan måle og sammenligne med bearmach. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser ut til at toppen er moden for utskifting. Noen sprekker lengere opp i setet også så langt jeg kan se. Dette er samme cylinder, nr 5. Mangler en liten bit på den indre radien også i øvre enden av risset som er rett over ringen til høyre.

73BDED35-28C8-46C2-B708-5CC64EE85B7D.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det på bildet er sprekker så er definitivt toppen toast ja. Definitivt ikke den første TD5 toppen som sprekker i så fall.

Har selv sprukket to orginaltopper før jeg handla en AMC topp fra Turner. De kan anbefales (både firmaet, og produktet), har ikke hatt noe tull etter det byttet..

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...