Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
corpusviridans

Diesel siger, Defender TD5

Recommended Posts

Hatt problem en tid med at motor stopper få sekunder etter oppstart når bilen har stått med snuten oppover i bakke. Tidsmessig er det nok med en halvtimes stillstand. Med snuten nedover starter den som vanlig uten problemer. Har kjørt lufteprossedyre når motoren har stoppet uten at jeg synes det har gjort nevneverdig forskjell. Må kjøre starter i 30- 40 sekunder før den starter igjen. Ikke observert markering fra diesel etter parkering. Mistenker dieselregulator. Andre ting som er mulig årsak? Dysetettinger er skiftet for ca 50k siden og motor går uten nykker eller feilslag av noen art når den først går.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min stopper aldri når motor skiver. Kan parkere på flatt underlag og med snuten nedover i bakke uten problem, men ikke med snuten oppover. Lufteprosedyre gjør ingen forskjell. Ingen tvil om at det er en lekkasje et sted, men fremme ved motor eller bak ved filter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da ble det full stopp i dag. Sto på flatt gulv 3/4 tank ca. Og skiftet hovedlysinsatser. Skulle starte etterpå, startet ikke på første forsøk ( noe som er uvanlig) , men startet på andre, slapp en skikkelig dose svartrøyk og døde henn etter få sekunder. Etter det, stein død. Ingen feilmeldinger på nanocom. Lufteprosedyre ingen effekt.  Har  jo hatt samme problem som beskrevet tidligere i tråden, men stort sett unngått det med å ha tilnærmet full tank. Kjørt ca 6 mil tidligere i dag uten noe som helst feilslag.

Kan man ha feil på diseltrykk regulator uten utvendig lekkasje?

Skal få tatt en kontroll av ledninger til ECU bare regnet gir seg.

svinghjulsføler?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommer det diesel ved trykkregulator?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet ikke , skal se i morgen, har selvfølgelig ikke bilen hjemme og det var beint frem relativt utrivelig vær her i dag. Skal få litt hjelp og dra den hjem i morgen for en nærmere inspeksjon. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

sjekk om det kommer diesel - og ikke minst (om du har mulighet) dieseltrykket.

Min motor hadde til dels lignende problemer når 2. trinnet i dieselpumpa hadde gitt opp - motoren gikk, men dieseltrykket var nok nede i rundt 1 bar, og det skulle ha vært 4.

 

Desverre er jo ikke drivstofftrykket målt på disse motorene, så dem må eksternt måleutstyr til for å sjekke.

 

-Camarogeddon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trykkmåling står på blokka. Håper bare at jeg har en overgang som passer med temp føleren på regulatoren.

Min motor hadde til dels lignende problemer når 2. trinnet i dieselpumpa hadde gitt opp, hadde du tilnærmet samme lyd fra pumpa som normalt?
Må få ladet litt batteri så jeg får vinsjet bilen opp i gården før jeg går bananas med verktøy og måleutstyr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pumpa hvinet som vanlig - det var en av grunnene til at det tok meg såpass tid før jeg fant ut av hva som skjedde - pumpa lagde riktig lyd - og den pumpa jo diesel rundt, så jeg antok at den var ok.

Når jeg demonterte pumpa så hadde 2. trinnet skåret seg, og revet   drivtappene av på motorakslinga (de er jo bare i plast) - slik at det kun var 1. trinnet som ble drevet rundt, og dermed ble trykket alt for lavt.

Men om du allerede har rigga deg til med måler så får du jo svar på det spørsmålet fort nok - det var det jeg mangla.

 

-Camarogeddon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker camarageddon. Håper egentlig  på en rask avklaring uansett hva det måtte innebære isteden for å vase rundt i det uendelige.

to be continued.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trykk på pumpa er de korrekte 4 bar. Diesel renner i rikt monn ved regulatoren, men skal dieselen være lufttilblandet, når pumpa går er den nesten «blakket» av små luftperler. Når pumpa stopper blir det store luftblærer i slangen. Kan det bli med luft rundt i systemet fra lavtrykksiden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om pumpa leverter 4 bar, så funker jo begge trinnene, så da kan vi avskrive den feilkilden.

 

Men om det som kommer opp er fult av luft har du noe rart på veien. Dette problemet hadde jeg også på min - årsaken i mitt tilfelle var en gammel, orginal skjøting av dieselrørene som hadde begynt å ruste, og lekke. Jeg vet ikke om 110 har den skjøten, men min 130 hadde den. Den var rett ved Diseselfilterbraketten, på et av rørene som går langs rammevangen på det punktet.

 

Problemet var også fulgt av at det var fuktig av diesel på den delen av ramma.

Det ble både diesel som seg ned ved stillstand, og luft i systemet som skapte all slags morro under kjøring (og kosta meg 2 falken hentinger på E18 før jeg fant ut av hva som var problemet...

 

-Camarogeddon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir nok en nærmere inspeksjon omkring filteret i morgen, men på avstand har jeg ikke registrert noe svetting i området.

Fant også antydning til olje i ECU kontakten, ikke de store mengder men spor. Blir vel å skifte ledninger i motor, tette med silikon igjen og vaske kontakt med jevne mellomrom. 
Lukter sterkt av to mulige feil her, så får bare fortsette å eliminere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke bra at du får ut olje av ECU kontakten - så å bytte ledningsnett under toppdekselet og rengjøre kontakta er nok en god ide - men det klarer ikke å forårsake luft i dieselen din. Det at du får ut luft av returen tyder på at noe er veldig feil i dieselsystemet.

 

Et annet alternativ her er jo om kobberpakningene er dårlige, da risikerer du også kompresjonstrykk inn i dieselen (samme oppførsel som luft) - og at den lekker ned i sylinderen mens bilen står stille.

 

men med tanke på at du ikke får start - og fortsatt har tegn på at du får inn luft, så har jeg en knapp på enten de orginale plastrøra (som er kjent for å kunne sprekke opp - jeg byttet alle), eller dieselfilterbraketten, som også kan sprekke opp på morsomme vis.

 

-Camarogeddon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ledningsnett ble skiftet i forbindelse med skifte av kobbertettinger for 50-60k km siden. Fikk nok ikke tettet kontakten godt nok, men har nye ledninger og pakning liggende så blir byttet i morgen. Sammen med jevnlig rengjøring av kontakt burde det gå bra. Mulig det blir å ta ut og åpne ECU for inspeksjon selv om mange sier ECU bruker å berge bra.

Vært skeptisk til plasten i drivstoffsystemet hver gang jeg har byttet filter, men så forsvinner det ut av bevisstheten igjen. Får inspisere litt nøye og se om det er mulig å få tak i nye deler, kan jo bli en utfordring i seg selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

PLastrøra kan bli tørre og sprø ja - såvidt jeg har skjønt var den første leveransene med rør dårligere og mere utsatte for oppsprekking enn de som ble brukt senere. (min er en '99, så den har fått alle barnesykdommene som kom med TD5). Husker ikke hvor jeg leste det, men jeg kom over den detaljens mens jeg feilsøkte på egen bil.

 

Husker at LR her i landet (i kjent stil) skulle ha fantasipriser for de røra - men de var mulige å skaffe greit nok fra England. Spørs om ikke det er værre nå, mistenker dette er orginal LR del - og de er jo i shutdown for øyeblikket...

 

På en annen side - det er jo ikke allverden av trykk i disse systemene, så om man finner en lekkasje, så burde det jo være mulig å lage en nødløsning med en slangebit og noen slangeklemmer - røret er jo glatt og fint, så det burde kunne gå mistenker jeg. Selvsagt ikke optimalt, men om ikke annet kan skaffes, så kan det jo funke

 

-Camarogeddon

Edited by Camarogeddon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er en tilbakslagsventil i filteret som kan ha hengt seg. Har du sett på den?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har den på blokka også, men ikke helt overbevist om det er lurt å åpne koblingen som jo er plast.. Det er jo ikke akkurat syden temp i Trøndelag for tiden. Jukser med telt og heather så en mulighet er å la slangen ligge mot filterområdet en stund først. Men ventilen burde jo uansett ikke gi luft i dieselen. Selv en lavtrykkskrets burde jo gi lekkasje ut av rør og ikke luft inn med mindre høytrykkskretsen suger såpass fra lavtrykk at det gir undertrykk i kretsen. I mitt hode så suger høytrykkskrets fra den dieselen som lavtrykk har ført tilbake til beholderen i bunnen av pumpa. Har en mistanke om at det blir litt leting før svarene er på plass.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeg er helt enig i tankerekken din - og hadde samme tankerekke selv. men i mitt tilfelle i hvertfall så ga den lille lekkasjen på røret luft i dieselen under kjøring. ikke F om jeg skjønner hvordan...

 

Det burde gå greit å plukke av de koblingene selv i minus, men det er nok gunstig å rengjøre skikkelig først og ta det pent og rolig. Makan til plassering av det filteret..

 

Om du får løs alle røra så er det jo en smal sak å plukke løs hele braketten og ta den med inn for mere detaljert studie. På min var det montert ny brakett - denne viste seg å ha innmaten med ventiler etc feil montert fra fabrikk... Så det kan være verdt å sjekke det også, når man først har dette i deler.

 

-Camarogeddon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ut til at jeg har flere problemer ja.

Denne ECU tror jeg neppe vil fungere igjen.

Regner med det er oljen som har drept den.

image.jpeg
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi.

 

Der har doffen definitivt daua ja. Hendig at komponenten sendte ut røyksignal for å melde om sin bortgang - lettere å feilsøke da.

Men jeg ville nok ha dobbeltsjekka at ikke noe er kortslutta, slik at ikke også neste ECU sender ut de samme signalene. Jeg har liksom vondt for å se for meg at olje i kontakta kan gi DE skadene - men jeg har aldri drept en ECU, så der kan jeg jo ta grådig feil

 

-C

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det er årsaken som bekymrer meg litt også. Det meste er jo sikret opp med sikringer som i mitt hode burde ryke først. Alt virker på bilen unntatt at motoren går, så feilen må enten ligge der eller så har kortet rett og slett tatt kvelden på egen hånd, det kan jo også skje.

Åpnet den nedre delen av ECU’n også og der var det brennmerker på et annet sted, veldig nært en av kontaktene som er klipset fast i siden på huset.
Ikke spor av olje på bunnplaten som var forventet ut fra mengden som var i kontakten.

image.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sender ECU en til øya og et firma som reparerer kort for å se om den kan reddes, hvilket jeg egentlig betviler. De tar ikke betalt for testingen viss det viser seg at kortet ikke kan reddes, ikke mange som følger den praksisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...