Gå til innhold

2 batterier i parallel kobling og lading av disse


tiopet

Anbefalte innlegg

På det nye Lokomotivet mitt (1999 Ford E-350 7.3 Turbodiesel) sitter det to 12 volt batterier koblet parallelt. Et i motorrom og et midt under bilen.

 

Har lyst på en vedlikeholds lade ordning fra C-tek når bilen står parkert over lengre tid. Men hva slags utstyr trenger jeg?

Med multimeter så måler jeg batteri spenning på 12.58 volt, men den viser jo bare anleggets tilstand. Ikke enkelt batteri tilstand.

Bilen klarer ikke å starte med bare ett batteri, den må ha to for at starter skal gå fort nok rundt.

 

Hadde litt tull siste tiden hvor det viste seg at ene pluss pol skoen var løs på batteriet under bilen. Å få ned den jernkassa med batteriet i var ikke lett, måtte bruke garasjejekken og senke kassa ned til bakken. Tidligere eier skifta begge batteriene for 1 år siden. Ett originalt Motorcraft i motorrom og ett Varta 80 Ah under bilen.

Å ha to ulike batterier koblet sammen så går det galt til slutt, fordi det ene tar all ladestrøm før det andre får noe.

 

Tror jeg må sette inn to like Biltema AGM batterier etter hvert.

Men frem til da, så hadde det vært kjekt med et vedlikeholdslade system for 2 batterier i parallel.

Og, bilen har vinsj i tillegg, en Warn XD9000i.

 

Ladespenning på bilen ved tomgang er 14.3 volt så det er ikke noe i veien med dynamo. Den ser helt blank og ny ut også i forhold til resten nedi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en C-tek MXS 5.0 test and charge lader som jeg bruker på AGM batteriene (Kjøpt inn til det formålet).

Alle de andre bilene mine med AGM har jeg satt inn sånn ladeindikator som jeg kan plugge inn C-tek'en på dash. Da kan jeg se utenfra bilen hvordan batteri tilstanden er.

 

Bruker jeg en sånn nå også, så må den vel kobles til pluss på ene batteriet og minus på andre batteriet. Da får jeg ladet begge batteriene med samme ampere styrke.

Og indikatoren vil da også bare vise batterienes totale samlede tilstand.

Finnes det noe som kan vise hvert enkelt batteri sin tilstand, mens de fremdeles er sammenkoblet???

 

Endret av tiopet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

2 parallellkoblede batterier burde ikke være noe problem for en lader, heller ikke om de er litt forskjellige, men det høres ut til at der er en del avstand mellom og da kan det jo være greit å øke kabeldimensjonen for startstrøm i alle fall. Synes mange biler har svært beskjedent dimensjonerte startkabler...

 

For seriekoblede batterier er det en HELT annen sak, da MÅ batteriene være både like og like gamle for å ha suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabelkvadraten har gått drastisk ned de senere årtier synes jeg.

Før hadde du mye å gå på før det ble varmgang og problemer.

Nå er all strømføring basert på "holder akkurat".

Så om noen år når kablene og kontaktene leder dårligere og forbruker er sliten og krever mer .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fundert på å legge nye kabler og sette begge batteriene inni bilen (i lukket kasse med lufting ut).

Bare ett problem, finner ingen batteripol sko som er grove nok til å passe i original kabler, enda værre hvis jeg skulle øke kabel diameter.

 

Hvor får man kjøpt grovt nok sko og kabler? 

Finner noe i Sverige som er stort nok til original kabel, men ikke til grovere kabel. Var en båt utstyrs butikk som hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BE674E69-5E00-433E-AC29-4341DC31783E.pngA7ED0A97-FCF5-4DA1-8D64-6DD6AC3BD53D.png


Hvor store kabler vil du ha tilkoblet polskoene? Kan du bruke varianten med Sko og M10 bolt/mutter- og heller presse på ordinær kabelsko kanskje? 50/10 f eks? (50kvadrat-10mm hull). 

Endret av jorgenht
Bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lenger strekk , jo større kvadrat må til for å opprettholde samme ledeegenskaper.

Flytter du batterier nærmere starter kan du gå ned på kvadraten.

Men det er bortkasta jobb med mindre du kjører løp , mm.

50/10 og litt større hadde Biltema om jeg husker rett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har endel alternativer for å presse kabelsko - den skikkelige måten er med en matrisepresse, enten hydraulisk eller mekanisk, men disse er relativt dyre.

Den rimelige løsningen, som ingen som jobber med slikt vil røre, men som faktisk funker akseptabelt er sleggepresse. - se 

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/ovrig-verktoy/kabelskopresse-2000019420

 

Løsningen gir deg ingen kontroll over at du har presset nok osv - men jeg har brukt en sånn en i et knipetak, og ja, den funker utvilsomt...

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor kvadrat er det jeg har når kobbertrådenes diameter er 13mm og utenpå plastkapsling er 16mm.

 

Tenkte å øke kabel diameter og kjøpe inn 10 meter av hver farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tiopet skrev:

Hvor stor kvadrat er det jeg har når kobbertrådenes diameter er 13mm og utenpå plastkapsling er 16mm.

 

Tenkte å øke kabel diameter og kjøpe inn 10 meter av hver farge.

 

Kommer helt an på hvilken kvalitet og produsent kabelen har 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen originalt 70 kvadrat kabel. 

Må opp til 95 kvadrat som er neste størrelse. 

Da blir det vanskelig å finne kabelsko og batteripol sko i den dimensjonen.

Får lete litt inne på linkene jeg fikk lenger opp ( ahlsell og batterionline).

 

Sveise kabel hadde kanskje vært en løsning. Den er myk nok å legge hit og dit.

Har bare en rest på lager i 5 meters lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen polsko med 12 mm bolt hull.

Pleier å lodde dem på ledningene i tillegg til å presse.

Tess var billigst på sveisekabel, av dem jeg fant og kan levere 95 kvadrat til 415 kr per meter.

 

Til den prisen blir det å måle nøyaktig før kjøp.

Bruker jeg sveise kabel så holder det sikkert med 70, da den er mer robust og tåler mer enn den stive kabelen som er der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg sikkert, har ikke mye peiling på dette med kabeldimensjon for batterier.

Det blir 2 stk. 95 Ah AGM batterier. Hvor de skal plasseres inne i bilen er jeg ikke helt i mål med enda, håper de får plass under 3 seterad. Rett foran hver bakhjulbue.

Bilen har vinsj som også skal ha litt strøm.

 

Så tenkte at der batteriet i motorrom står i dag, der kan jeg lage 2 koblingspunkter for + og -. Så trekke kabler derfra til motor og vinsj.

Da blir det samtidig enkelt å sette på startkabler hvis noe skulle skje.

Er jeg inne på noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ikke ukurant ut det, husk sikringer! 
RK er like flertrådet som sveiseledning- bare rimeligere. Vi bruker stort sett RK om vi skal opp i tverrsnitt. Husk at den må avsluttes i kabelsko eller nite- om den skal inn i en skrukobling. Ellers sliter du av kordeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lafterolf skrev:

Femtikvadrat burde være mer enn nok om jeg skal synse. 

 

Er startmotoren slitt?

 

50 blir for lite, når originalt er 70 på "Lokomotivet"

Startmotor er 2 år gammel nå og original Motorcraft.

 

Ja, avslutter dem i kabelsko, presser dem og så lodder.

Sikringer må jeg nok ha et sted ja. Nærmest batteriene eller kan de være i motorrom mellom koblingspunktene?

Blir fort 5 meter kabel derfra til hvert batteri. Må under bilen og opp ved 3 seterad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...