Jump to content
LRforum
tiopet

2 batterier i parallel kobling og lading av disse

Recommended Posts

På det nye Lokomotivet mitt (1999 Ford E-350 7.3 Turbodiesel) sitter det to 12 volt batterier koblet parallelt. Et i motorrom og et midt under bilen.

Har lyst på en vedlikeholds lade ordning fra C-tek når bilen står parkert over lengre tid. Men hva slags utstyr trenger jeg?

Med multimeter så måler jeg batteri spenning på 12.58 volt, men den viser jo bare anleggets tilstand. Ikke enkelt batteri tilstand.

Bilen klarer ikke å starte med bare ett batteri, den må ha to for at starter skal gå fort nok rundt.

Hadde litt tull siste tiden hvor det viste seg at ene pluss pol skoen var løs på batteriet under bilen. Å få ned den jernkassa med batteriet i var ikke lett, måtte bruke garasjejekken og senke kassa ned til bakken. Tidligere eier skifta begge batteriene for 1 år siden. Ett originalt Motorcraft i motorrom og ett Varta 80 Ah under bilen.

Å ha to ulike batterier koblet sammen så går det galt til slutt, fordi det ene tar all ladestrøm før det andre får noe.

Tror jeg må sette inn to like Biltema AGM batterier etter hvert.

Men frem til da, så hadde det vært kjekt med et vedlikeholdslade system for 2 batterier i parallel.

Og, bilen har vinsj i tillegg, en Warn XD9000i.

Ladespenning på bilen ved tomgang er 14.3 volt så det er ikke noe i veien med dynamo. Den ser helt blank og ny ut også i forhold til resten nedi der.

Jeg har en C-tek MXS 5.0 test and charge lader som jeg bruker på AGM batteriene (Kjøpt inn til det formålet).

Alle de andre bilene mine med AGM har jeg satt inn sånn ladeindikator som jeg kan plugge inn C-tek'en på dash. Da kan jeg se utenfra bilen hvordan batteri tilstanden er.

Bruker jeg en sånn nå også, så må den vel kobles til pluss på ene batteriet og minus på andre batteriet. Da får jeg ladet begge batteriene med samme ampere styrke.

Og indikatoren vil da også bare vise batterienes totale samlede tilstand.

Finnes det noe som kan vise hvert enkelt batteri sin tilstand, mens de fremdeles er sammenkoblet???

Edited by tiopet