Jump to content
LRforum
Kragerø

Disco 2 - 2003 modell

Recommended Posts

En gang i mellom  får jeg opp følgende gule varsellamper på dashbordet ( se bilde).

Trenger bare å skru av tenningen og starte opp igjen så er varsellampene borte. 

 

Er det noen som kan fortelle meg hva årsaken kan være til denne feilen ? 

Disco 2 - 2003 modell.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

vellkjent problem som kalles for '3 Amigos', grunnet de 3 symbolene som popper opp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ABS bremse system feil.

Alle de tre symbolene er avhengige av at ABS systemet fungerer perfekt.

 

Sjekk ABS følere og ledningene der, samt sjekk om ABS hjernen ligger tørt og godt inne bak hanskerommet.

Har du vannlekkasje ned på innsiden av frontrute på høyre side, så er det garantert funnet veien inn i hjernen.

 

Jeg har funnet årsaken til at de fleste disco 2 har den vannlekkasjen på høyre side i toppen av frontruta.

Robotene som legger på rutelimet på samlebåndet på fabrikken, starter i høyre hjørne med å legge lim og går rundt hele runden og tilbake til høyre hjørne og stopper.

Der etter går roboten tilbake til parkering og venter på neste bil på samlebåndet.

Så ut i fra videoen jeg så om dette, så virker det som om det kan være litt lite lim akkurat der den starter og stopper :lol:

Det kunne jeg bekrefte på min egen 2003 disco 2, når Riis Bilglass tok ut frontruta i våres. Det var tynt og liten sprekk i limfugen der, men overraskende ingen rust nedi der.

Rusta var kun i overgangen mellom taket og gummilista, da kommer det av steinsprut vil jeg tro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan være feil flere steder, grunnen til at disse tre symbolene kommer opp er fordi alle tre systemene bruker stort sett de samme delene i bilen, knyttet til ABS systemet. 

Få lest av feilkodene på bilen med en feilkodeleser for å få vite hvor nøyaktig feilen ligger. Det kan være en av ABS sensorene som tuller(eller kabel til en), ventilblokka til ABS sensorene (kjent feil) eller som nevnt over, ABShjernen som har fått seg en dusj.

 

Andreas

Edited by Superted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selv har jeg hatt tres amigos to ganger. Den ene gangen var det brudd i ledning til en ABS-sensor. Den andre gangen var det "shuttle-valve" som var gåen. Begge deler er lette og rimelige å fixe.

 

Men det første du bør gjøre er å få avlest feilen(e) med diagnose-utstyr (nanocom, foxwell etc) slik at du veit hvor du skal begynne å leite.

(Har selv en nanocom, og den er verdt hvert et øre mtp alt hodebryet og feilsøkinga den har spart meg for)..

 

-Kan forøvrig nevne at tres amigos`en din før eller seinere blir en `permanent feil` som ikke lar seg fjerne ved å skru tenning av og på igjen når den har dukket opp xx antall ganger - og da MÅ den fjernes vha diagnoseutstyr (samt reparasjonen).

Så var jg deg ville jeg investert i nanocom eller foxwell først som sist. Du kommer ikke til å angre.

 

Edited by suprlite

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Kan bekrefte at nanocom er et must. Hos meg dukket tres amigos opp noen få ganger. Da hadde jeg kjørt med slitt fremre hjullager i over 1 år. Det hørte jeg spesielt ved høyere hastigheter i lette svinger. Lett å sjekke dette ved å jekke opp hjulene en etter en og vrikke først ved klokka 12 og 6, så ved klokka 3 og 9. Et bra hjullager skal ikke ha rom for bevegelse. Om det ikke er dette så har du fått flere gode tips over. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...