Gå til innhold

Disco 2 - 2003 modell


Kragerø

Anbefalte innlegg

ABS bremse system feil.

Alle de tre symbolene er avhengige av at ABS systemet fungerer perfekt.

 

Sjekk ABS følere og ledningene der, samt sjekk om ABS hjernen ligger tørt og godt inne bak hanskerommet.

Har du vannlekkasje ned på innsiden av frontrute på høyre side, så er det garantert funnet veien inn i hjernen.

 

Jeg har funnet årsaken til at de fleste disco 2 har den vannlekkasjen på høyre side i toppen av frontruta.

Robotene som legger på rutelimet på samlebåndet på fabrikken, starter i høyre hjørne med å legge lim og går rundt hele runden og tilbake til høyre hjørne og stopper.

Der etter går roboten tilbake til parkering og venter på neste bil på samlebåndet.

Så ut i fra videoen jeg så om dette, så virker det som om det kan være litt lite lim akkurat der den starter og stopper :lol:

Det kunne jeg bekrefte på min egen 2003 disco 2, når Riis Bilglass tok ut frontruta i våres. Det var tynt og liten sprekk i limfugen der, men overraskende ingen rust nedi der.

Rusta var kun i overgangen mellom taket og gummilista, da kommer det av steinsprut vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være feil flere steder, grunnen til at disse tre symbolene kommer opp er fordi alle tre systemene bruker stort sett de samme delene i bilen, knyttet til ABS systemet. 

Få lest av feilkodene på bilen med en feilkodeleser for å få vite hvor nøyaktig feilen ligger. Det kan være en av ABS sensorene som tuller(eller kabel til en), ventilblokka til ABS sensorene (kjent feil) eller som nevnt over, ABShjernen som har fått seg en dusj.

 

Andreas

Endret av Superted
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg hatt tres amigos to ganger. Den ene gangen var det brudd i ledning til en ABS-sensor. Den andre gangen var det "shuttle-valve" som var gåen. Begge deler er lette og rimelige å fixe.

 

Men det første du bør gjøre er å få avlest feilen(e) med diagnose-utstyr (nanocom, foxwell etc) slik at du veit hvor du skal begynne å leite.

(Har selv en nanocom, og den er verdt hvert et øre mtp alt hodebryet og feilsøkinga den har spart meg for)..

 

-Kan forøvrig nevne at tres amigos`en din før eller seinere blir en `permanent feil` som ikke lar seg fjerne ved å skru tenning av og på igjen når den har dukket opp xx antall ganger - og da MÅ den fjernes vha diagnoseutstyr (samt reparasjonen).

Så var jg deg ville jeg investert i nanocom eller foxwell først som sist. Du kommer ikke til å angre.

 

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kan bekrefte at nanocom er et must. Hos meg dukket tres amigos opp noen få ganger. Da hadde jeg kjørt med slitt fremre hjullager i over 1 år. Det hørte jeg spesielt ved høyere hastigheter i lette svinger. Lett å sjekke dette ved å jekke opp hjulene en etter en og vrikke først ved klokka 12 og 6, så ved klokka 3 og 9. Et bra hjullager skal ikke ha rom for bevegelse. Om det ikke er dette så har du fått flere gode tips over. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...