Gå til innhold

Byttet dynamo Exmil. Biltema 55A 24V.ulyd rotering kun den ene vri


oterpoter

Anbefalte innlegg

Jeg trodde en ulyd skulle forsvinne dmd gammel dynamo ute. Men så kom d altså ny... Jeg koblet derfor av dynamo og testet. Ulyden forsvant. Kan være enten dynamo eller det pulley hjulet.. Har tatt det av.. Og kjenner at kulelageret i den ikke er 100%.., ikke helt drit.. Men.. 

Og når jeg da snurrer dynamo den veien den vil gå.. For hånd. Høres en kirke lyd. Og.. Med tanke på den vifte formen på dynamo så vil den kjøle bedre om retningen var omvendt. Som ikke går her. 

 

Alltid noe. :)

Men liker ikke kirke lyd som er der når jeg snurrer for hånd. 

Det blir neppe bedre når d er kraft på.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulelageret skal ikke påvirkes av rotasjonsretningen.

Men du kan jo ta en tur innom BT og sjekke en lik dynamo.

Du har kjøpt en dynamo som passer rotasjonsretningen på motoren?

En gang i tiden var det et tema.Usikker på om det gjelder nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det kun EN retning på dynamo? det virker som det er for begge.. om man ser på tilkoblingene.

 

Dere andre som har byttet til denne.. UTEN å måtte bygge om for at den skalgå andre veien.. 

når den er tilkoblet vil den rotere MED klokka.. 

Har fått ny fra biltema, og den har ingen lyd hverken den ene eller den andre veien. 

 

Kan ikke se at BilTema har 2 versjoner av denne med tanke på hver av retningene.  Det induseres vel spenning uavhengig av retning.. og i teorien kan man lage en som virker for begge retninger?

 

Det morsomme er jo at når den var koblet til, så ladet den.. amp meteret viste utslag, samt å måle på batteriene viste økning i spenning..

 

skal se om jeg ser noen pil FØR jeg monterer i dag.. tanken har ikke streifet meg engang, siden andre på forumet har benyttet samme dynamo... 

fingers crossed..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet styringsboks. Ender opp med 3 ledninger. :) jeg holder på å tegne meg en montering brakett for K&n filter som passer i det hullet i grillen hvor styrings boks står..

Kald luft.. Mer luft inn.. Og litt økt effekt til 2.25l motoren... 

Kommer til å dele stl modell når jeg er ferdig. 

Samt hvilket filter som passer.. 

Det vil garantert gi bedre luft til forgasser enn olje filter... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...