Gå til innhold

Korrosjon i aluminium


Sven

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et par små hull i aluminiumen nederst på siden akkurat i overgangen der sills er festet. På baksiden er det et metallstag som som er festet med stålskrue.

 

Det ser ut som enden av dette stavet har ligget an mot aluminium og prosessen med oppløsning har startet. Jeg isolerer nå staget med en bit gummi og spørsmålet er nå - hvordan behandle det lille hullet som er oppstått. 

 

Forslag fra kyndige mottas med takk :)

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fins en rekke "aluminiumslodde-systemer " på markedet, der det ene er mer "amazing " enn det andre. Jeg har testet etpar, og ble ikke HELT overbevist, selv om det ser gull ut på reklamefilmene...

Jeg ville skaffet meg et sett JB-Weld, som er en slags epoxy kitt, og brukt det i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang må jeg få reparert skaden - på baksiden burde det ha vært fluidfilm etter tre behandlinger gjennom fem år men faktisk var området der (i bakkant av fremre skjermbue og forkant av bakre skjermbue) helt tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Sven skrev:

I første omgang må jeg få reparert skaden - på baksiden burde det ha vært fluidfilm etter tre behandlinger gjennom fem år men faktisk var området der (i bakkant av fremre skjermbue og forkant av bakre skjermbue) helt tørt.

Jeg har gjentatte og gjentatte ganger vært skeptiske til hvordan mange ( svært anerkjente og antatt solide ) antirustaktører utfører jobben 
Jeg har siste året vært borti to helt konkrete biler, ene en Jaguar som var behandlet en rekke ganger, der kanalene brått datt på bakken, den andre en Mercedes E klasse, som ble seende sånn ut etter at kanaldekslene ble fjernet
mb-rust.jpg

 

 

 

Det hjelper lite om eier / grunnlegger av firma har glemt mer om rustbehandling enn jeg noengang kommer til å lære, sålenge Piotr og Igor som står på gulvet og sprayer biler for en kopp kaffe og en bolle med rosin om dagen, gir fullstendig faen  !

Mercedesen på bildet var forresten til bake for en "ekstra grundig behandling " free of charge, da eier survet og klaget over at det var helt tørt bak plast-innerskjermene etter FØRSTE behandling....

Inspisere inni kanalene etter utført jobb, skulle liksom være unødvendig, når man betaler " fagfolk " for utføre jobben !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Har eier tatt opp rusthullene med firmaet det gjelder??


Ja, selvsagt.


Fikk det gode tilbudet om gratis rustbehandling. Eier kommenterte lakonisk at han var litt usikker på verdien av DET tilbudet...

Jaguaren ble påkostet arbeid til ca 50 000kr for å få den gjennom PKK..... Mercedesen ble fixet av kompis selv...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å sveise aluminium, så hullet kan jo sveises av en kyndig person. Beste behandling av aluminium er kromsyre( Alodine 1200 ) så primer og lakk.

Den nevnte Alodine behandlingen har ekstremt mye å si på korrosjonsmotstanden til aluminium.

 

En veldig enkel behandlings prosess... google det.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Prøv å google litt.

Ser du kan få kjøpt 1 ounce fra noe som heter noe som - 2040 Aviation parts:

Stoffet er nok både litt dyrt og kanskje vanskelig å få sendt, men meget drøy i bruk.

 

Eksempel:  1 oz (1 ounce= ca 28gram  )med alodine 1200s pulver vil gi deg ca 2-4 liter alodine 1200s. 7-15 gram per liter.  ( Sannsynligvis nok til ett livslangt privat forbruk )

 

Men ferdig blandet varer den ikke mer enn en noen mnd.( effekten avtar ) 

 

Henkel Alodine 1200s Powder Kit Airplane Aluminum Treatment - 1 Ounce on 2040-parts.com

US $32.65
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...