Sondre Sivle Skrevet 5. september 2019 Del Skrevet 5. september 2019 Hei Etter en liten uke på jobbreise kom jeg hjem til bil som har sunket på belgene bak. Når jeg starter bilen går den opp i normalhøyde igjen. Noen som vet hva som kan være gale? Har aldri vært et problem før, alltid stått i normalhøyde selv etter å ha stått over flere uker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 5. september 2019 Del Skrevet 5. september 2019 Lekkasje, kabelfeil/sensorfeil. Les av feilkoder og se om det er noen- kan også lekkasjeteste med såpevann. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plenty Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 Stor sannsynlighet for at det er bakre ventilblokk til luftfjæring som lekker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 6. september 2019 Del Skrevet 6. september 2019 Kan renoveres, med nye oringer. Når du plukker den ut, har jeg med fordel fått litt bedre plass om jeg droppet ned reservehjulet og sitter under der mens jeg skrur. Om du ikke har bukk, selvsagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Audun75 Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Jeg har også jobb som innebærer reising, dvs at den står 2 uker om gangen. Jeg pleier alltid å senke ned til tilgangshøyde når jeg parkerer. Er det "feil" eller noen negative konsekvenser av dette? Tenker liksom at det er greit for belgene å ikke stå under belastning over lengre tid? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Kan umulig ha noe å si. Om du kjører den hver dag, er det vel så mye belastning? Min bil står også ofte to uker av gangen, da jeg har arbeidsbil ved siden av, og har aldri tenkt tanken. Vedlikeholdslading er kanskje et bedre tips når du er avgårde på jobb. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 3 minutter siden, Audun75 skrev: Jeg har også jobb som innebærer reising, dvs at den står 2 uker om gangen. Jeg pleier alltid å senke ned til tilgangshøyde når jeg parkerer. Er det "feil" eller noen negative konsekvenser av dette? Tenker liksom at det er greit for belgene å ikke stå under belastning over lengre tid? Det har nok lite å si om belgene er strukket ut eller ikke. Det er nok at gummien blir gammel og sprø som tar knekken på de til slutt. Og om du sparer belgene for ørlite belastning, så gir du kompressoren litt ekstra jobb... Men det er jo ikke noe som varer evig. Og luftbelger og kompressorer på Discovery gjør definitivt ikke det. Men om det bare skjer annenhver uke, så tror jeg ikke det betyr noe heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Belgene slites gjerne der de bretter seg over seg selv. Vekten av bilen er vel den samme om den er hevet eller senket litt... Hvis vi vil sjekke belgene så bland litt zalo og vann på en spruteflaske, hev bilen og sprut på for å se om det kommer bobler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sondre Sivle Skrevet 9. september 2019 Forfatter Del Skrevet 9. september 2019 Nei sånn sett ikke noe problem at den lekker, men har ikke gjort det tidligere. Har hatt bilen på verksted flere ganger siste 2 årene for å finne ut om det er lekkasje et sted, men de finner ikke ut av det. Men har en kompressor som jobber ca hver 5 min under kjøring. Prøvde med såpevann uten resultat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totveit Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 (endret) Dersom bilen parkeres plant, med en dør åpen (eventuelt koble fra batteri etter at den har gått i dvale) og den så dette nedpå på et av hjørnene, eventuelt akselsvis etter x antall døgn vil tilsi at du har lekkasje, og hvordan den siger vil indikere hvor den lekker. For eks. siger begge sider forran likt er det trolig fremre ventilblokk som lekker. Siger kun venstre side bak ned, er det trolig belgen venstre bak som lekker. NB tanken kan også lekke, men den skal da ikke sige nedpå av den grunn. Lekkasje fra tank medfører at kompressor går lenger og lenger etterhvert som lekkasjen tiltar, frem til lekkasjen er så stor at kompressor ikke klarer og bygge engitt trykk innen en tidsramme, og bilen går i feilkode på luftfjæringen.... Endret 9. september 2019 av totveit Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 ...eventuelt ta sikringen til systemet (Var det F26??? Litt usikker, sjekk manualen) Litt mindre jobb enn å koble fra batteriet, og gjør samme nytten. Da behøver du ikke å la bilen stå mens du venter på at den (eventuelt) synker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Som Jorgenht og Plenty var inne på; https://www.advancedfactors.co.uk/rvh000055-rear-valve-block-eas-5271-p.asp Sjekk ut den der - min gjorde det samme fremme og da var det den fordelingsventilkladden som rota det til. Bytta den med en ny og bilen sto stolt som en hane igjen. Du får den nok billigere på island4x4 og/eller Lrparts.net Tok bare første og beste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.