Gå til innhold

Discovery 4 synker bak etter noen dager i ro


Sondre Sivle

Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter en liten uke på jobbreise kom jeg hjem til bil som har sunket på belgene bak. 

Når jeg starter bilen går den opp i normalhøyde igjen.

 

Noen som vet hva som kan være gale? Har aldri vært et problem før, alltid stått i normalhøyde selv etter å ha stått over flere uker.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobb som innebærer reising, dvs at den står 2 uker om gangen. Jeg pleier alltid å senke ned til tilgangshøyde når jeg parkerer. Er det "feil" eller noen negative konsekvenser av dette? Tenker liksom at det er greit for belgene å ikke stå under belastning over lengre tid?:mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan umulig ha noe å si. Om du kjører den hver dag, er det vel så mye belastning? Min bil står også ofte to uker av gangen, da jeg har arbeidsbil ved siden av, og har aldri tenkt tanken. 

 

Vedlikeholdslading er kanskje et bedre tips når du er avgårde på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Audun75 skrev:

Jeg har også jobb som innebærer reising, dvs at den står 2 uker om gangen. Jeg pleier alltid å senke ned til tilgangshøyde når jeg parkerer. Er det "feil" eller noen negative konsekvenser av dette? Tenker liksom at det er greit for belgene å ikke stå under belastning over lengre tid?:mellow:

 

Det har nok lite å si om belgene er strukket ut eller ikke. Det er nok at gummien blir gammel og sprø som tar knekken på de til slutt. :)

 

Og om du sparer belgene for ørlite belastning, så gir du kompressoren litt ekstra jobb... Men det er jo ikke noe som varer evig. Og luftbelger og kompressorer på Discovery gjør definitivt ikke det. Men om det bare skjer annenhver uke, så tror jeg ikke det betyr noe heller. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgene slites gjerne der de bretter seg over seg selv. Vekten av bilen er vel den samme om den er hevet eller senket litt... 

Hvis vi vil sjekke belgene så bland litt zalo og vann på en spruteflaske, hev bilen og sprut på for å se om det kommer bobler :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sånn sett ikke noe problem at den lekker, men har ikke gjort det tidligere. Har hatt bilen på verksted flere ganger siste 2 årene for å finne ut om det er lekkasje et sted, men de finner ikke ut av det.

 

Men har en kompressor som jobber ca hver 5 min under kjøring. Prøvde med såpevann uten resultat. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bilen parkeres plant, med en dør åpen (eventuelt koble fra batteri etter at den har gått i dvale) og den så dette nedpå på et av hjørnene, eventuelt akselsvis etter x antall døgn vil tilsi at du har lekkasje, og hvordan den siger vil indikere hvor den lekker. For eks. siger begge sider forran likt er det trolig fremre ventilblokk som lekker. Siger kun venstre side bak ned, er det trolig belgen venstre bak som lekker.

 

NB tanken kan også lekke, men den skal da ikke sige nedpå av den grunn. Lekkasje fra tank medfører at kompressor går lenger og lenger etterhvert som lekkasjen tiltar, frem til lekkasjen er så stor at kompressor ikke klarer og bygge engitt trykk innen en tidsramme, og bilen går i feilkode på luftfjæringen....

 

Endret av totveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jorgenht og Plenty var inne på; 

https://www.advancedfactors.co.uk/rvh000055-rear-valve-block-eas-5271-p.asp

 

Sjekk ut den der - min gjorde det samme fremme og da var det den fordelingsventilkladden som rota det til. Bytta den med en ny og bilen sto stolt som en hane igjen. 

Du får den nok billigere på island4x4 og/eller Lrparts.net

 

Tok bare første og beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...