Gå til innhold

Ekstra-batteri Defender 110 PUMA


Eric Culff

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenker å koble til et ekstra-batteri som kan drive Webasto, kjøleboks, lys etc.

 

Dog har jeg null peiling på hvordan dette settes opp, hva man trenger osv.

 

Noen som kan hjelpe med en liste på det jeg trenger for å sette opp noe slikt?

Jeg ønsker at ekstra-batteriet er koblet via start-batteriet om det blir riktig måte å si det på, da lades vel det også via motoren når man kjører?

 

Gjerne også optimalt sted å sette batteriet, samt type og størrelse på batteri

 

Håper på gode forslag her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde T-max sitt system først. Med det er du avhengig av at begge batteriene er like.

Jeg prøvde med det originale 115 amp batteriet og et 55 amp som ekstra.

Da tømmer det store det lille når releet åpner for lading.

Nå har jeg satt inn en 12v-12v lader fra c-tek.

Den fungerer som en vanlig batterilader bortsett fra at den er 12v og kun lader forbruksbatteriet når bilen går.

Den har også mulighet for å koble inn solceller.

Har nå to 80 amp som hovedbatteri og et 55amp til kjøleboks ol.

Har fungert knirkefritt i hele sommer :)

https://www.waveinn.com/nautisk-fiske/ctek-d250sa/136694816/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=6224395&country=no&gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjwnrjrBRAMEiwAXsCc441lhjVWQSMd-zxdRiCHQXi3gkTB9l1jzFwxxFNnWbEaWSTW23cEYxoC8bgQAvD_BwE

 

Satte inn en sånn for å ha kontroll på hvor mye strøm jeg har og får 

https://seatronic.no/nasa-batterimeter-med-100a-shun-thvit?gclid=Cj0KCQjwwb3rBRDrARIsALR3XeaDj8iRq9ywQQyPB5C3-LFzg2wfHBISsNJDQ1_7y4mG5jktvoqyxCUaApwWEALw_wcB

 

Hvis du skal ha et batteri til bilen og et til forbruk kan du nok få plass til alt under setet, 

Jeg har som sagt to til bilen og et til forbruk og da måtte jeg plassere et bak setet (varebil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan gjøres enkelt med en batteriskiller til under 500,- ( https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1768&category_id=245&gclid=Cj0KCQjwwb3rBRDrARIsALR3XeaSpAfe7DoEx1fzbNx3mbJ7PfLYMdNvRMY8LDYmSUvLX5kV77_UxLoaAg_VEALw_wcB ) - eller komplisert. I vår 6x6 Defender har vi en 20kgs klump som håndterer både dynamo / 4 batterier / solcelle / 220V inn og inverter som gir 220V fra baterier+solcelle+dynamo.  Pris nærmere 10.000,- .   Forslag: Begyn med en enkel batteriskiller / skillerele - instruks for kobling følger med det du kjøper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med egen dynamo kun til ekstra batteriet, da går det av seg selv og du har ekstra kraftlading når batteriet belastes hardt ved f.eks en vinsj.

Hvis du i tillegg kobler inn noen 2-veis skillebrytere så har du starthjelp fra ekstra batteriet i nødstilfeller. Trenger ikke ha med startkabler om vinteren lenger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har helt greie til god pris og har holdt til mitt bruk.

Kjøper du dyrt bør du huske på at levetiden ofte er lik,dyrt eller ei.

Uansett så er godt stell det aller viktigste.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Biltema sine gule AGM batterier og bytter til dem på alle mine kjøretøy når de skal ha nye.

Kjøpte mitt første AGM fra Biltema for fire år siden og det er like godt i dag. (De har 3 års garanti).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...