Jump to content
LRforum
Dal-z

Havari etter reg-reim bytte D4

Recommended Posts

Heisann folkens. Som avtalt ved kjøp av D4 for noen uker siden, så skulle selger skifte registerreim på bilen for meg som en del av handelen. Dette ble gjort forrige uke og jeg fikk igjen bilen på Fredag. Jeg har kjørt et par småturer med den siden da, og alt virket tilsynelatende helt supert. Nå på søndag så skulle jeg starte bilen og hørte umiddelbart etter start et smell i bilen. Lurte fælft på hva dette var, men kunne ikke forstå det, rygget 2-5 cm og merket at rattet stod bom fast. Stoppet bilen og gikk ut, det fosset kjølevæske ut under bilen. (Trodde først det var motorolje.) Etter litt kiking i motorrommet så ser jeg at reima fremme (multireim/viftereim (?)) er løs og at kjølepumpa (?) er revet av.

 

Dette var jo ikke helt som forventet.

Noen kommentarer/tips her?

 

Se bilder.

IMG_0727.JPG

IMG_0729.JPG

IMG_0731.JPG

Edited by Dal-z

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp, bilverkstedet som gjorde jobben tar det som reklamasjon. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her er vannpumpa. Som løsna tvert av. Noen ide om hva som kan skyldes dette? Må de demontere denne for å skifte regreim på disse bilene? (3 liter diesel)

21E9D0CC-0694-4180-99C6-59FFF49230D0.jpeg

D80770D3-9C1B-4F90-B822-B37646EE7222.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det noen her inne som kan fortelle meg om det kan være noe annet som ble skadet i motoren/bilen/rundtom når vannpumpa ble revet tvert ut av festene sine? Er det noe jeg bør være obs på og sjekke opp når jeg får tilbake bilen fra verkstedet som skal reparere den?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fått skiftet til ny vannpumpe (inkludert bolter selvfølgelig) og ny multireim. Det fungerer nå supert.

 

Men etter at verkstedet hadde fyllt på ny kjølevæske så varslet bilen om lite kjølevæske. Jeg tenkte det kanskje var sensoren som hadde satt seg fast i tanken, som er et kjent problem med D3 ivertfall, har ikke hørt så mye om dette på D4.

Det viste seg imidlertidig at det ikke var for lite kjølevæske eller en stuck sensor, men bare for tynn blanding som gjorde at føleren sank til bunnen av tanken når væska ble varm og det ble mindre oppdrift i den (tynnere ved varmere væske). Når jeg tappa av tre liter blanding og erstatta med ren G30 så gjorde det susen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...