Gå til innhold

Havari etter reg-reim bytte D4


Dal-z

Anbefalte innlegg

Heisann folkens. Som avtalt ved kjøp av D4 for noen uker siden, så skulle selger skifte registerreim på bilen for meg som en del av handelen. Dette ble gjort forrige uke og jeg fikk igjen bilen på Fredag. Jeg har kjørt et par småturer med den siden da, og alt virket tilsynelatende helt supert. Nå på søndag så skulle jeg starte bilen og hørte umiddelbart etter start et smell i bilen. Lurte fælft på hva dette var, men kunne ikke forstå det, rygget 2-5 cm og merket at rattet stod bom fast. Stoppet bilen og gikk ut, det fosset kjølevæske ut under bilen. (Trodde først det var motorolje.) Etter litt kiking i motorrommet så ser jeg at reima fremme (multireim/viftereim (?)) er løs og at kjølepumpa (?) er revet av.

 

Dette var jo ikke helt som forventet.

Noen kommentarer/tips her?

 

Se bilder.

IMG_0727.JPG

IMG_0729.JPG

IMG_0731.JPG

Endret av Dal-z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vannpumpa. Som løsna tvert av. Noen ide om hva som kan skyldes dette? Må de demontere denne for å skifte regreim på disse bilene? (3 liter diesel)

21E9D0CC-0694-4180-99C6-59FFF49230D0.jpeg

D80770D3-9C1B-4F90-B822-B37646EE7222.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her inne som kan fortelle meg om det kan være noe annet som ble skadet i motoren/bilen/rundtom når vannpumpa ble revet tvert ut av festene sine? Er det noe jeg bør være obs på og sjekke opp når jeg får tilbake bilen fra verkstedet som skal reparere den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått skiftet til ny vannpumpe (inkludert bolter selvfølgelig) og ny multireim. Det fungerer nå supert.

 

Men etter at verkstedet hadde fyllt på ny kjølevæske så varslet bilen om lite kjølevæske. Jeg tenkte det kanskje var sensoren som hadde satt seg fast i tanken, som er et kjent problem med D3 ivertfall, har ikke hørt så mye om dette på D4.

Det viste seg imidlertidig at det ikke var for lite kjølevæske eller en stuck sensor, men bare for tynn blanding som gjorde at føleren sank til bunnen av tanken når væska ble varm og det ble mindre oppdrift i den (tynnere ved varmere væske). Når jeg tappa av tre liter blanding og erstatta med ren G30 så gjorde det susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...