Gå til innhold

Framaksling


Zarra

Anbefalte innlegg

Hadde en litt kjedelig opplevelse med min 2005 Td 5 i går. I 90 km låser høyre framhjul seg og det var nær å gå skikkelig galt. Det kom et smell og  hjulet roterte igjen, men det var ingen framdrift. Drivakslingen som går inn i kardangen roterer og for å bevege bilen må sperren brukes. Kanskje noen har opplevd noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, har prøvd å lese meg litt opp her på forumet og ser at det kan være brudd i stikkaksel. Det som jeg da lurer på er hvorfor bilen ikke har framdrift, må ikke begge sider være skadet. Kanskje noen gode råd om hvor deler er å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig drivknuten er defekt. Har du hatt kneppelyder ved full sving?

 

For å flytte bilen kan du legge inn sperra på høy-lavgirspaken. Da får du framdrift, sannsynligvis.

Men kun for å flytte bilen forsiktig. Løse deler kan gjøre mer skade.

 

Før bestilling av deler burde du prøve å finne ut av skadeomfang.

 

Jekk opp ett hjul i gangen. Sperre og håndbrekk på. Defekt hjul kan du dreie rundt om ting ikke har låst seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lafterolf skrev:

Mulig drivknuten er defekt. Har du hatt kneppelyder ved full sving?

 

For å flytte bilen kan du legge inn sperra på høy-lavgirspaken. Da får du framdrift, sannsynligvis.

Men kun for å flytte bilen forsiktig. Løse deler kan gjøre mer skade.

 

Før bestilling av deler burde du prøve å finne ut av skadeomfang.

 

Jekk opp ett hjul i gangen. Sperre og håndbrekk på. Defekt hjul kan du dreie rundt om ting ikke har låst seg.

Takk igjen, skal starte jobben i morgen for å få oversikt på skadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, lafterolf skrev:

Mulig drivknuten er defekt. Har du hatt kneppelyder ved full sving?

 

For å flytte bilen kan du legge inn sperra på høy-lavgirspaken. Da får du framdrift, sannsynligvis.

Men kun for å flytte bilen forsiktig. Løse deler kan gjøre mer skade.

 

Før bestilling av deler burde du prøve å finne ut av skadeomfang.

 

Jekk opp ett hjul i gangen. Sperre og håndbrekk på. Defekt hjul kan du dreie rundt om ting ikke har låst seg.

Takk igjen, skal starte jobben i morgen for å få oversikt på skadene.

Har jekka opp en og en side framme og begge hjul spinner rundt uten noe motstand. Kan det da være at begge stikkaksler er av eller er kardangen som har fått smellen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du legge inn sperre for å få flytta bilen, så ville jeg sett nærmere på transferkassa. Spesielt når diffen og hjula går lett og diff olja er helt fin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre side er demontert, trodde ikke det jeg så. Det var sveise sammen slik at stikkakselen hadde gått fast og knekt ved medbringeren. Deler er bestilt fra Vestfold ships & industriservice. Dermed er det venstre side som står for tur, men der var medbringeren rusta fast til stikkakslen. Har prøvd det meste, men ikke fan så nå deler jeg den med kuttskive. Er det noen som veit momentet på forhjulslagrene.

På 9.9.2019 den 10.42, tiopet skrev:

Må du legge inn sperre for å få flytta bilen, så ville jeg sett nærmere på transferkassa. Spesielt når diffen og hjula går lett og diff olja er helt fin.

 

Kan det være noe feil i transferkassa når mellomakselen roterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...