Gå til innhold

Bremseskjold og hjullager D3


jorgenht

Anbefalte innlegg

Har startet på alle armer og foringer på D3’en men fikk ikke med meg at jeg må presse ut spindel for å bytte bremseskjold bak. 

Da må jeg vel nesten kjøpe nye lager? 

Jeg har ikke presse, og lurer fryktelig på om noen i nærheten av meg har? 

 

Evnt, noen som kan fortelle hva de tar på et verksted for 4 foringer og to lager.. sånn ca. 

Eller om det er mer lønnsomt å kjøpe presse med tilbehør. 

Leste at man kanskje bør ha en 20-T, helst 30. Da lagrene kan sitte fryktelig fast. 

Har jo heller aldri brukt en presse før, så... 

Noen tips? 

 

Mvh Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hvor " I nærheten" er. 

 

Sitter ikke så fast. 

Utfordring er som regel at inner ring på lager følger med spindel. 

Eg måtte splitte med vinkel kutter. 

 

 

Og så sitter gjerne hånd brekk wire fast.... Plast mutter, og plast hylse som lager krøll. 

DSC_1248.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal presse noe er det normalt ikke pressen som er problemet, men mangel på passende kopper og mothold. :)
En presser gjerne forskjellige ting fra gang til gang, og har aldri resten av utstyret som kreves.
Varme er også fint før man skal presse, det har hjulpet meg mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rette verktøy er halve jobben. da jeg skiftet alt under i mars april brukte jeg en 50t presse som naboen hadde, men vi måtte improviser da vi ikke hadde helt 100% rett presseverktøy. På plass kom alt ,men jeg gjorde en feil som@oggioffshore gjorde meg oppmerksom på da det første lageret var presset på plass.He he hadde byttet om på bremseskjoldene:blink:av med lager igjen på høyre siden og da delte lageret seg noe som ble fortalt meg av de vise menn her på forumet så var det bare og kaste. Hadde heldigvis et ekstra på lager. Ta bilder av alt før du begynner så er du sikker når du skal sette alt sammen igjen.

20190214_152652_resized.jpg20190214_160431.jpg

For å få av vaier boret jeg tre hull i den plast mutter`n og fikk presset inn litt wd 40 som fikk godgjøre seg til dagen etter og varmet opp forsiktig til den slapp. Måtte også kappe litt på enden der hvor vaier går inn i bremseskjoldet for at den hvite plastforingen skulle slippe. Pass på så du ikke ødelegger den hvite plastforingen gjør du det så må hele vaier byttes. Det samme gjelder den ytre mansjetten, den kan bli litt sprø med årene og er du ikke forsiktig med den, oppdager du ikke at det er blitt en revne i den før du har satt alt sammen og kjørt litt.

20190214_160437_resized.jpg

Endret av Bølla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blei det en formue i verktøy. Føles bedre enn å bruke det på- Gud forby- klær, hårklipp eller annet unødvendig :lol:

 

Med en helt okei avdrager kom jo stikkakslingene ut og. Fikk montert på plass øvre og nedre bru på en side foran, gleder meg til å prøve pressa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, jorgenht skrev:

Takk for bilder og tips. 

@iknutis, varme for ut- og lageret i frysa før det skal inn er vel riktig? :)

 

Det er også et triks ja, men jeg tenkte mer på varme generelt hvis man sliter med ting som er fastrustet. :)
Går det ikke med tilstrekkelige mengder rustløser og tid, er det mye som løsner hvis man får varmet opp metallet litt.

Jeg har en liten brenner jeg bruker til det, og den har berget meg mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde visst 20T presse selv.... 

;)

IMG_20190903_082854.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg presset nå det sammen i pressa,,,, med skjoldet på. 

Brukte rør stump, på 15-20 cm som mothold på innerste lager ring..... Hadde ikke bilde av aktuell operasjon da, men er denne type presse eg bruker. 

DSC_1255.JPGDSC_1251.JPGDSC_1258.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp, da prøver jeg med de som lå i kofferten. Får ikke lirket skjoldene inn mellom vangene på pressa. Bare posten finner det for godt å komme med lagerene mine. Mellom 08-16. Liker DHL bedre. Han som kjører den bilen er superhyggelig- ringer først og kjører ned til garasjen med pakkene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraften gikk det fint med, første lageret slo ut på 8tonn. Det andre ca 5. 

 

Så bestemte småskruene som holder skjoldet seg for å sitte fast som om det var fare for at verden raste sammen. Så der fikk jeg igjen for at lagrene/foringer kom greit ut. 

Føler meg akkurat som han briten på YouTube, hvor det går 4-5 helger på bytte av armer bak. Trasig når noe skal ruste så sammen at det blir ett stykke liksom. 

Heldigvis smører jeg, alt med anti-rust-lurium. Kan jo hende det er meg selv som skal plukke det av igjen med årene. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå skulle jeg ønske jeg hadde en bredere presse. Røyk et hjullager med gjengestang og kopper, så... hvor har de sånn Express pakking og sending? Jeg har en 4 hjulskontroll mandag om en uke som hadde vært OK og rekke. Så må få verkstedhjelp med spindelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...