Gå til innhold

D2 Stopper fortsatt?


Elke

Anbefalte innlegg

Hei igjen. Skifta veivaksel sensor, det hjalp ikke. Bilen fortsetter å stoppe etter x ant km. Skiftet diesel regulator, diesel pumpe, filter og sjekket slanger. Virker som drivstofftrykket plutselig stopper å mate, stopper helt opp, men all el funker og ingen feil i dashbord displayet, også starter den igjen etter å ha dratt den på starteren et par min. ? Tenkte å sette inn en mate pumpe mellom diesel pumpa og diesel regulator? Får opp 2 feil meldinger, veivaksel og kamaksel, men det er ikke kamaksel sensor på denne modellen vel? De slukker også når bilen går over 3000 i turtall. Dysetetting er ikke  noe alternativ, da hadde bilen fusket og ikke gått som en klokke frem til den stopper. Håper noen har noen forslag, står litt fast her nå. 

Bilen ble EU godkjent forrige uke , så det er litt kjipt at den ikke går...

Mvh

Helge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg byttet dysetetninger på min var symtomet at den gikk helt fint på turtall opp til ca 2500,- over det var det bom stopp. Denne turtallsgrensen sank litt etterhvert, men klarte å tusle hjem. Årsaken den gang var at den giret ned i en motbakke på cruisecontrol og fikk plutselig et turtall får TD5´ere har opplevd...

Andre gangen var symtomet at den gikk veldig urent for til slutt å stoppe med minste gasspådrag.

 

Så jeg ville ikke avskrevet tetningene helt jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje du bør bruke Nanocom til å logge hva som skjer og kanskje det gir deg litt mer å gå på. 

 

Selv om du nylig hadde byttet dieselpumpe så var det nærliggende å tro at det var relatert til noe slikt. Med ny pumpe kan kanskje de utelukkes.

 

Det at den kutter slik høres litt ut som noe elektrisk relatert. Er ECU chippet? Spør fordi min D2 kuttet likt som din når jeg hadde en løs lodding på holderen til trimchippen (slik skjer visst etter hvert når loddinger blir gamle). Opplevde også olje i den røde pluggen på ECU og da fusket bilen uten feilmeldinger og kuttet også til tider. Sistnevnte kan du fikse relativt enkelt ved å rense kontakten og lodde ledningene fra injector-harness (navn?) slik at oljen ikke klarer å renne inni strømpen lengre.

 

Hvis du ikke har noe imot litt preventivt vedlikehold så kan du jo vurdere å bytte engine-harness hvis du tror det kan være relatert til ledningsnettet i motorrommet (ikke veldig dyrt eller vanskelig å bytte, men kjedelig hvis det ikke er årsaken)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem på en defender Td5 for ikke så lenge siden.

Alt ble skiftet, men et tidligere verksted hadde skiftet dieselpumpe i tanken.

 

Etter at alt ble byttet til nytt og bilen gikk bare noen km før den stoppet igjen og masse startforsøk før den så vidt ville tenne og kunne humpe seg hjem igjen.

Så sjekket jeg pumpa, de hadde byttet om på rørene på dieselpumpa i tanken.

Satte rett rør på rett plass og bilen gikk bedre enn noen gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare ta en ting om gangen og bruke eliminerings metoden, men verksted er DYRT!! 

På 31.8.2019 den 23.32, YMK skrev:

Nye deler er ingen garanti for at det virker

 

Så en ny pumpe eller sensor kan ha feil de også 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2019 den 23.32, YMK skrev:

Nye deler er ingen garanti for at det virker

 

Så en ny pumpe eller sensor kan ha feil de også 

Er det vanlig at dieselpumpa skriker litt? Hørt av flere at dieselpumpa kan gi fra seg mye lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig og enkel ting å sjekke er kanskje Crank Position Sensor? Den sitter på girkassen/bellhousing rett under/bak starteren. Der er den litt utsatt for langtidspåvirkning av diesellekkasje og andre smålekkasjer, eller kanskje kontakten trenger en rens? Det er i alle fall lett å sjekke, og det er en billig del å bytte. At bilen ikke går uten at CPS er i orden er i alle fall helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Verkstedet har funnet ut at den trekker falsk luft,  de monterte en gjennomsiktig slange, der kom det en halv meter med luft i dieselen. Problemet nå er å finne ut av hvor det trekkes luft i systemet? Noen forsalg? Mvh Helge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foran dieseltanken samles slangene i en brakett. Der kan det bli lekkasje.

Dieselfilterbraketten i aluminium tæres fordi den er skrudd i stålramma. Sjekk nøye der.

I braketten har du tilbakeslagsventiler som også kan jukse. Koster lite å bytte, bruk kun orginale deler. Britpart sin ventil gjør ikke jobben.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.9.2019 den 8.07, lafterolf skrev:

Foran dieseltanken samles slangene i en brakett. Der kan det bli lekkasje.

Dieselfilterbraketten i aluminium tæres fordi den er skrudd i stålramma. Sjekk nøye der.

I braketten har du tilbakeslagsventiler som også kan jukse. Koster lite å bytte, bruk kun orginale deler. Britpart sin ventil gjør ikke jobben.

 

 

Hei og takk for alle innspill. Feilen er funnet og biler er i orden. Det viste seg å være noe så banalt som en tett slange inn til dieselhuset/filteret, går som en klokke nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...