Gå til innhold

Rammebytte


Anbefalte innlegg

Jeg ser det har vært skrevet litt om prosessen med hvordan dette byttes lovlig og den er grei.

Det er jo mange som har gjort dette og jeg lurer på er om hvilken dokumentasjon som måtte fremskaffes ved kjøp av en helt nyprodusert ramme?

Når jeg snakket med BT så er det i utgangspunktet det et krav, men praksis har kanskje vært annerledes?

 

Brukt ramme fra annen tilsvarende bil er visst helt greit hvis du kan dokumentere eierskap på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg byttet på min 90"

Fikk først en kopi av samsvarsærklæringen (fra produsenten) og søkte BT om bytte pga mye rust i original ramme.

Viste bilen og de plomberte akslinger, kasser og motor + at det ble tatt en del bilder for å dokumentere karosseriet. Fikk så et brev fra dem der de godkjente at jeg skulle bytte rammen.

Byttet så ramme, fikk dokumentert hjulstillings og lyskontroll + EU kontroll.

Viste deretter bilen på ny hos BT og de slo inn rammenummeret i den nye rammen. Måtte også fremlegge kvittering på ramme og betalt mva på denne.

Hentet ut skiltene og dermed ferdig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lochen skrev:

Jeg byttet på min 90"

Fikk først en kopi av samsvarsærklæringen (fra produsenten) og søkte BT om bytte pga mye rust i original ramme.

Viste bilen og de plomberte akslinger, kasser og motor + at det ble tatt en del bilder for å dokumentere karosseriet. Fikk så et brev fra dem der de godkjente at jeg skulle bytte rammen.

Byttet så ramme, fikk dokumentert hjulstillings og lyskontroll + EU kontroll.

Viste deretter bilen på ny hos BT og de slo inn rammenummeret i den nye rammen. Måtte også fremlegge kvittering på ramme og betalt mva på denne.

Hentet ut skiltene og dermed ferdig :-)

Jeg lurer på hva som skjer med en gamle rammen og rammenummeret? For det er vel gamle rammenummer som flyttes over til ny ramme.

Må den leveres til bilopphugger eller hvordan dokumenteres det at den er destruert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT tok den delen (ca 5×15cm) av den originale rammen der rammenummeret er slått inn. Resten var det opp til meg å bli kvitt. BT graverte inn det gamle rammenummeret i den nye rammen, og skrev også inn den nye plasseringen av nummeret i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 27.9.2022 den 11.00, JEJ skrev:

Hvis man får godkjent rammebytte og motor/drivverk er plombert. Hva gjør man da om man går på et motorhavari?

Viser bilen med ny ramme og havarert motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

vi kjøpte en ny galv ramme til vår SII sammen med RRakslinger for å få skivebremser. Fikk det hele montert på en låve i England , men produksjonsnummer og slikt sto bare på alu-platen inne ved girspaken, null tall på den gamle rammen.

 

Vi spurte ingen på forhånd, men etter en trafikkontroll der kontrollørene så merkelige RR deler (lekk load leveller) måtte vi få slått inn nummer på rammen og hadde en lang men vellykket kontrovers med regelforvalterne som innså at rust og manglende bremsekraft etter elvekryssinger på Island var god nok grunn til å skifte ramme og bremser uten å betale solid avgift. Salg av bilen ville neppe gitt noen fortjeneste og nå har den vart og gjort nytte for seg en tredve -førti år videre med litt lapping av bulkhead mm.

 

p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2023 den 8.07, paul hofseth skrev:

vi kjøpte en ny galv ramme til vår SII sammen med RRakslinger for å få skivebremser. Fikk det hele montert på en låve i England , men produksjonsnummer og slikt sto bare på alu-platen inne ved girspaken, null tall på den gamle rammen.

 

Vi spurte ingen på forhånd, men etter en trafikkontroll der kontrollørene så merkelige RR deler (lekk load leveller) måtte vi få slått inn nummer på rammen og hadde en lang men vellykket kontrovers med regelforvalterne som innså at rust og manglende bremsekraft etter elvekryssinger på Island var god nok grunn til å skifte ramme og bremser uten å betale solid avgift. Salg av bilen ville neppe gitt noen fortjeneste og nå har den vart og gjort nytte for seg en tredve -førti år videre med litt lapping av bulkhead mm.

 

p.


Var det den pickup’en som æ (som LMK-kontakt) ca 1998 brukte masse tid med diverse instanser, i form av brev og telefoner osv, på?
 

Var den gang i Oslo og prøvekjørte en slik ombygd bil. Husker en telefonsamtale med en saksbehandler fra en eller pengeinnkrevende instans der æ fortalte at «bilen er like bråkete, motorsvak og ubehagelig å kjøre med som den var tidligere, men nå har den fått noe bedre bremser enn originalt». Etter det fikk eier brev om at han slapp å betale masse avgifter som han var avkrevd.


ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen er absolutt ikke motorsvak nå med solid dreiemoment på lavere turtall, men det kan godt være den du strevde med jfr. et bilde her på dette nettstedet-

 

Bortsett fra håndbrekket er bremsene fortsatt solide (så lenge bremsevesken skiftes i tide ! ). Samferdselsdeptet ga seg etter en stund med klager da de skjønte at det ikke var noe forsøk på å tjene seg rik på ombyggingen.

 

En annen sak er at vi hadde den stående på en gård på Island i noen år og engang etter at  noen hester der hadde slikket av deler av malingen ble flekkene malt av en anerkjent kunstner. Trolig en av de få  SIIa med slikt faglig raffinert  malingstrøk. Neppe en sak for ombyggingsgebyr eller merverdiavgift.

 

p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...