Gå til innhold

Rust sprekk ramme Discovery 2


Freeskiing

Anbefalte innlegg

Heisann! Etter en del år uten LR har jeg nå fått kjøpt tilbake en D2 jeg selv hentet inn fra Tyskland i 2006, da kun kjørt som kundebil hos forhandler. 

Nå er naturlignok ikke bilen heelt i den stand lenger, men fremdeles mye bil igjen...håper jeg.. Så litt gøy å ha tilbake noe man har hatt før..

 

Så er liten case på ramma, bildet er fra bak/siden av bakhjulet. Spylt/tørket og klinkt på litt fluidfilm nå for å holde det i sjakk, men før EU må noe gjøres. Ser at sidene ofte blir hull, men sidene er bunnsolide på begge sider, er kun "skjøten" på sveisen, de to hullene skal jo være der egentlig. Legger seg vel vann inni..

 

Hadde det funket, vært godt nok å pusse dette ned og legge på kjemisk metall for å tette dette?? eller må det skjæres og sveises?:unsure:

 

Tenkte å male på hammerite etterpå på begge sider av bilen for å beskytte bedre i tiden fremover.. 

 

 

Ramme bak førerside.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sveise og bytte ødelagt stål. Det SER ut være relativt begrenset omfang, så ingen kjempejobb. Selv om jeg tviler på at det er såvidt lite...

Hammerite er et møkkaprodukt som ikke tilfører noe annet en " pen farge "; holder du fluidfilmen vedlike, kommer det aldri til å bli værre, noen gang.

Forøvrig tror jeg det der skal å greit å få PKK godkjen, du kan jo printe DENNE og ha liggende i bilen...

PS -  jeg har kun sett ett bilde, men kjenner D2 såvidt godt, at jeg har vondt for å tro at det kun er et lite punkt som må utbedres.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JokerS30 skrev:

Forøvrig tror jeg det der skal å greit å få PKK godkjen,

Uten å gjøre noe med dette? 

 

Takk for info, ja nei man vet jo aldri selvsagt.. men er ingen annen deformering av noe slag i ramme fremover eller på andre siden i det hele tatt.. Er overflate rust, men originallakken på ramma synes også flere steder så slettes ikke verst.. 

Har skrapet å dyttet vekk det jeg klarte her, så gjelder bare å få pusset det rent.. å gjøre en jobb.. (har en som skal kikke på det i kveld)

 

Ja da står jeg over hammerite.. svigerfar var heller ikke så imponert over den.. hehe 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et hammer og bank på stedet rundt sprekken. Men før du gjør det støtt bilen opp og ikke kryp under.

Det forundrer meg stadig hvilken reperasjoner folk tenker er greit på strukturelt kritiske deler av biler.

Litt kjemisk metal :o Det der må kuttes vekk og sveises med fersk stål. Og siden rammer har en tendens

til å ruste innenfra og ut, så tror jeg nok det er bare å gå for noe slik https://www.island-4x4.co.uk/chassis-rear-crossmember-discovery-lrd211-da8903-thick-metal-mainland-delivery-only-p-28499.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

For å si det sånn, det skal ihht regelverket godta mye mer rust enn JEG ville følt meg konfortabel med å ha i bærende områder på bilen !

Ja nå har jeg lest igjennom over en kopp kaffe... og helt enig med deg! Rimelig store skader som ihht til dette dokumentet vil kunne passere en EU.. 

Måtte lese to ganger der det sto at "hvis det var fare for å trå gjennom gulvet så måtte det bedømmes som farlig.. ";):wacko:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min helt personlige mening, er at 9 av 10 verksteder bedømmer rust for strengt. 
På oppfordring har minst 4 PKK verksteder jeg har vært i kontakt med, bekreftet at dette dokumentet var ukjent.

Jeg personlig syns dokumentet er VEL slapt, og kunne ikke tenke meg å kjøre  med en bil som var så skadet som det beskrives der, men det er greit å ha litt oversikt,  da det ikke er opp til kontrollørens MENING, men til REGELVERKET hvordan dette skal bedømmes.....

Får man underkjent noe på PKK, står man fritt til å klage til Vegvesenet, og få kontroll på trafikkstasjon... Jeg har gjort det ved 3-5 anledninger, og fått medhold hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hiver meg på tråden. Undres hvorfor det ofte er så mye rust på rammene til Discovery. Er det dårlig rustbehandling fra fabrikk eller generelt dårlig vedlikehold?

skaffet meg en D2 før sommeren også her er ramma rusten men ingen hull usikker på hva som bør gjøres. Ønsker tips.

94DFB9D5-664E-4D1D-B54A-4A507627BBE6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Trope skrev:

Hei! Hiver meg på tråden. Undres hvorfor det ofte er så mye rust på rammene til Discovery. Er det dårlig rustbehandling fra fabrikk eller generelt dårlig vedlikehold?

skaffet meg en D2 før sommeren også her er ramma rusten men ingen hull usikker på hva som bør gjøres. Ønsker tips.

 

 

Jeg er i akkurat samme situasjon. Ramma mi ser hakket bedre ut, men mye av det samme.

Planen min er å demontere tanken og alt som kan fjernes enkelt (hengefeste, lenkarmer, høydesensorer osv.)

Pusse med stålbørster på drill og vinkelsliper, ihvertfall få av så mye løst som mulig.

To strøk med Owatrol olje, to strøk med Owatrol C.I.P. og to strøk med bengalakk, samt sprøyte en eller annen antirust olje inn i ramma.

Da burde det holde i minst 10 år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, GuttormG skrev:

Hver sitt valg men det der er en solid svekking av ramma.

Jeg orker ikke moralisere over andres valg, påenget mitt, for å presisere det NOK en gang, er at svært mange PKK verksteder IKKE kjenner REGELVERKET rundt bedømming av rustskader.

Det blir litt som gamle dekk. Noen syns gamle dekk er helt OK sålenge de har tilstrekkelig mønster, andre vil ha ferske, fine dekk som biter godt i asfalten nær sagt uansett, for å sikre seg marginene. 
Jeg er i sistnevnte kategori, men orker ikke moralisere over andre som tar SINE valg....

Hvorfor folk vil søle med owatrol, bengalac, hammerite og alt mulig tull når en god olje gjør samme jobben, skjønner jeg ikke helt, men igjen; hver sine valg.
Det SER jo fint ut om det er malt og behandlet framfor bare sause på litt olje.....

11 timer siden, Trope skrev:

Hei! Hiver meg på tråden. Undres hvorfor det ofte er så mye rust på rammene til Discovery. Er det dårlig rustbehandling fra fabrikk eller generelt dårlig vedlikehold?

skaffet meg en D2 før sommeren også her er ramma rusten men ingen hull usikker på hva som bør gjøres. Ønsker tips.

 

 

Tja, det der er vel klassikeren.
Dårlig rustbehandling fra fabrikk,  samt årevis med totalt neglisjering fra de som har eid bilen før deg. For, det der blir ikke sånn på 2 uker altså, om noen skulle mene det.......

Jeg ville bare børstet av det løse, og oljebehandlet alt sammen skikkelig ordentlig grundig. Det blir som å presse PAUSE, rusten vil ALDRI utvikle seg videre,  sålenge det fins oljelag på stålet.
Jeg ser ikke perfekt på bildet ditt, men det ser ikke ut som ramma har begynt bli oval, det som skjer ofte er at ramma  ruster fra innsiden så den " synker sammen " og blir oval i fasongen. 
Da er mye av styrken borte, og ramma bør før eller siden byttes etter mitt skjønn. 
Men - er den bare brun, strukturelt fin og helt hel, er olje kuren som sikrer deg at bilen kommer til å vare helt til du blir lei av å bytte hjullager.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Owatrol er en blanding av kokt og rå linolje. Koster flesk men er ikke det dummeste man kan bruke. 

Og man kan sause på med olje utenpå.

 

Jeg foretrekker rå linolje. Mengder og flere ganger i året.

Hadde bilen vært heloverhalt og man vet at det ikke vil oppstå skruing ville jeg vurdert sauefett, men sånne biler har ikke jeg, så da bruker jeg heller billig linolje. Etter en reprasjon slipper man å se ut som en blank gris.:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lafterolf skrev:

Owatrol er en blanding av kokt og rå linolje. Koster flesk men er ikke det dummeste man kan bruke. 

Og man kan sause på med olje utenpå.

 

Jeg foretrekker rå linolje. Mengder og flere ganger i året.

Hadde bilen vært heloverhalt og man vet at det ikke vil oppstå skruing ville jeg vurdert sauefett, men sånne biler har ikke jeg, så da bruker jeg heller billig linolje. Etter en reprasjon slipper man å se ut som en blank gris.:lol:

 De krypende egenskapene på lano har jeg aldri opplevd på noen annen olje jeg har prøvd meg på. Owatrol er jo vesentlig dyrere, så jeg ser ikke helt vitsen med å bruke det ?

 

Å måtte behandle fler ganger årlig, prøver jeg så langt det er mulig å unngå. Har en plan om prøve meg på det tykkeste "fettet " de selger, men er litt usikker åssen skal klare påføre det, men den vanlige ble tynn som symaskinolje i vannbad oppi konas fårikål-kjele, så jeg prøver meg på det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte meg med owatrol med litt svart arcanol oppi for å få rammen til å se litt bedre ut på min D2, men det trengte ikke godt nok inn i rammen (var en del lakk som hadde flasset osv.) så selv om det så bedre ut så var nok ikke effekten så god. Har mer troen på noe som trenger godt inn og ikke skjuler noe. I noen områder hvor oljen lett vaskes av så ville jeg vurdert noe litt tykkere. 

 

Pusser man ned til bart metall så kan man jo vurdere noen form for maling men ville uansett pøst på med linolje eller tilsvarende for å komme til de stedene malingen ellers ikke kommer til... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Owatrol har jeg ikke stor tro på-inntrengningen er for dårlig og den tørre overflaten løsner og slipper inn fukt etter en tid; rå linolje er tingen. Inntrengningen er helt rett og slett utrolig. Som bonus herder den aldri, den danner en litt seig ravfarget hinne, og når du har fått på nok omganger vil den krype sammen om du får en "skrape i lakken".

 

Lanolin funker garantert, ikke rotet meg til å teste det ut selv enda. Men kompisen som driver rust og sveis på si er tilbake på rå linolje.

 

Owatrol/Olsen&Wang er jo solgt ut av til noen froskespisere; gutta fra fabrikken har startet for seg selv www.respect.no 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme sprekkene på min på akkurat samme sted på begge ramme sider, kuttet ut noe stål og sveiste inn nytt. Resten av ramma var hel og fin med bare overflate rust.

Kjapt og enkelt.

 

Nå tok jeg jo å sandblåste litt her og der på ramma, ellers stålbørste på drill og på vinkelslipern, ellers skrape bort. Tok ned dieseltanken og tok av luftbelgene også.

Brukte owatrol der det fremdeles var svart lakk, og resten ble sauset inn med linolje innvendig og utvendig, sprøyta linolje der det var owatrol også.

Fant rammenr og pusset det blank og fint med smergelpapir og dekket det med 3 strøk owatrol.

Rammenr er fremdeles lett synlig et år etter behandling. (På defenderen gjorde jeg det samme i 2014 og der er rammenr fremdeles lett lesbart og får et strøk owatrol 2 hvert år).

Nå som høsten nærmer seg skal bilene mine få en ny omgang linolje innvendig og utvendig.

 

Jeg er veldig fornøyd og ser ikke noe ny rust i utvikling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...