Gå til innhold

Liten tue kan velte stort lass


Plenty

Anbefalte innlegg

Var ute og kjørte med familien i dag. Oppdaget til min ergrelse at cruisekontrollen ikke fungerte lenger. Plutselig dukket det opp et juletre av varsellys med påfølgende feilmeldinger Engine/transmision fault/HDC osv. Luftfjæring slo seg av. Følte et lite øyeblikk at bilen var i ferd med å avgå med døden. I god LR ånd beholdt jeg roen, og fant beste høvelige sted å stoppe. Tenkte/håpet at den sedvanlige av/på med tenningen vil ta hånd om feilmeldingene. Undringen var stor da jeg slo av tenningen, tok ut nøkkelen....men bilen fortsatte å gå. Den hadde jeg ikke vært med på før. Da jeg til slutt slapp bremsepedalen stoppet bilen??? Fikk bilen hjem, men med ny runde med feilmeldinger. Helt klart at noe var feil/ødelagt. 

 

Hodet ble som vanlig fult av bekymringer etter en runde på forumet for å finne årsak til problemet. Så for meg en høst i garasjen med demontering og bytte av alle mulige komponenter (som så ofte før). Etter konsultasjon med min LR mentor ble konklusjonen at det beste var å starte med en hard-reset av bilen. Mens jeg rigget til for reset, forsøkte gå gjennom hva jeg hadde gjort med bilen de siste dagene. Bilen er godt vedlikeholdt, har ingen lekkasjer, nytt batteri, byttet alt som byttes kan....så demret det sakte og EUREKA! Jeg kom på at jeg hadde kjørt med hengeren. Etter en rask inspeksjon av hengerkontakt så jeg at en av pinnene var bøyd og kortsluttet mot pin ved siden av. Da denne ble rettet ut...vipps...alle feilmeldinger vekk. Alle sorger ble brått borte, og ingen feilmeldinger på test-tur.

 

Så moralen i historien er vel at det ikke alltid er nødt til å være worst case scenario som er tilfelle. Med disse bilene er det helt klart at "liten tue kan velte stort lass", og så får jeg håpe at når enden er god, er allting godt:) 

Endret av Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Dal-z skrev:

Supert at du kan gå høsten i møte med en velfungerende Disco. ;) hvilken type var dette?

Lurte eg også på...... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KennethASikringen vil ikke ryke dersom du kortslutter to (+) poler.

Feilmeldingen som kommer ved den typen feil som Plenty opplevde skyldes +12V på steder det ikke skal være +12V når bestemte forutsetninger er gitt.

Da får bilen vansker med å regne ut hva som har skjedd, går i overload og klemmer ut feil på første ledige linje.

Nesten som en panikk handling.

Programvaren har ikke tatt høyde for alle mulige hendelser, så derfor blir det av og til litt rare feil. Dette er universelt for alle moderne biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...