Gå til innhold

Bor til metall


ottahol

Anbefalte innlegg

Kvalitet på bor henger vel mye sammen med pris. Selv om bor også som alt annet kan overprises. Kjøper mine på tess eller wurth, dyre i utgangspunktet, men innrømmes normalt en heftig rabatt og da blir det overkommelig. Korrekt sliping med riktig vinkel har mye å si for hvordan bor oppfører seg i forskjellige materialer, så orker man å slipe har man stort sett brukbare bor uansett pris. I mitt hode gjenspeiler prisen på boret hvor lenge man kan forvente at det holder skarpheten før det må slipes igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
På 30.1.2020 den 14.11, gautes skrev:

Folk flest borer med for høy hastighet.

Riktig hastighet er der boret avgir mest spon.

Litt olje hjelper også på boringen.

+1 til denne!

9 av 10 klemmer til og kjører bånn gass på drillen. Da blir det bare støv og varme, og boren slites ganske raskt. Skarp bor, sein hastighet og godt trykk er rette veien. Du skal få spon og ikke "støv" når du borer. Sjekk merkingen på drillen, der har du hastighetene. kjør gjerne med 200-500 r/min på bor som er 10-6mm.

Riktige bore-parametre er en erfaringssak, men å senke hastigheten er ofte første skritt i riktig retning :D

Erfaringsmessig, så fungerer borene som selges enkeltvis på biltema ganske bra, men de beste får du hos en proffesjonell verktøyforretning. 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...