Gå til innhold

Full stopp og tauing hjem


Anbefalte innlegg

Trenger tips til hvordan finne feilen :

Dagens opplevelser var som følger

1. bilen stopper første gang etter tur på 10 minutter. Starter fint igjen etter noen minutter hvile.

2. Bilen stopper igjen etter 500 m. Napper ut pumpereleet (selv om temp-måleren ikke bunnet skalaen som jeg har opplevd tidligere). Starter igjen etter noen minutter hvile

3. Bilen stopper etter 300 m. Jeg renser da pluggen til ecu hvor det var en del olje. Bilen starter igjen

4. Bilen stopper etter ytterligere 2km. Jeg kjøper elektrorens og renser plugg til ECU skikkelig. Bilen starter

5. Bilen stopper etter 100 m. Ny sjekk av plugg til ecu og ytterligere rensing.

6. Lar bil stå på tomgang. Den går lenge på tomgang men slukner når jeg gir gass og øker turtallet. Slukner når turtallet går ned

7. Starter bil og lar den gå på tomgang. Den går ufint og det ryker masse sort røyk

8. Jeg stopper bilen og den lar seg ikke lenger starte

9. Blir tauet hjem av en Mitsubishi Colt til stor glede og latter for alle vi møtte langs veien. Den måtte kjøre i 1ste gir hele veien hjem.

 

Kobler til nanokom

Den gir mange feilmeldinger :

(1,5) Driver demand problem. Forøvrig en morsom feilmelding, "kravstor sjåfør"  . Ut fra hva jeg finner på nett skal dette kunne kobles mot at sensoren til gasspedalen er gåen. Nanokom viser ingen tegn til defekt gasspedal når jeg tester denne under Fuel input switch - menyen hvor man ser verdiene endre seg.

(2,8) Ambien pressure circuit

(3,5) Driver demand problem 1

(4,1) Inlet air temperatur Circuit

(4,3) Coolant temperature Circuit

(10,8) Glowplug Relay drive open load

 

+ plutselig feilmelding på samtlige injektorer da jeg senere tvangskjørte den

 

Kobler vekk dieseltilførselen på trykkregulatoren for å sjekke om det kommer diesel frem til regulatoren. Det gjør det.

Oppdager at det kommer en dråpe diesel fra trykkeregulatoren under lufting av drivstoffsystemet men ser også på nett at dette er "vanlig" og at lekkasjen her kan bli stor før bilen slutter å gå.

 

Dieselpumpa går, Nanocom sier at ECU ikke er imobilized.

 

Hvor skal jeg begynne å lete ? 

Kan olje i ECU forårsake kaos som dette ? Jeg åpner den i morra uansett.

 

På forhånd takk for innspill

 

Dag 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Espen Olsen skrev:

Sjekk turboen. Ta av utløpsrøret og sjekk om turbinrotoren er *helt* tight på akselen. Lekkasje av olje fra turboen kan gi slike symptomer.

 

Det vil alltid være slakke på vifta sideveis. Selv på ny turbo er det slakke sideveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt ny trykkregulator fra X8R som selger sett med regulator og pakninger (ikke hele huset).

Satser på at feil på denne gir feil trykk til injektorene.

Har ingen andre ideer til hva det kan være.

 

Hvis feil på luftsiden, dvs turbo, ville den da stoppet helt? Jeg ville trodd at den ville fusket under kjøring, ikke på tomgang eller for å få start ?

 

Dag

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lignende problem på min 2006 td5 130, ikke helt de samme. Den startede normalt hver morgen men gikk kun noen minutter, kunne siden startes igjen etter lufteprosedyre og stoppede igjen etter noen minutter.... Dieselpumpe var nylig byttet, injektor tetninger hadde vært skiftet tidligere. Jeg inspiserte dieselslanger og når jeg skulle sjekke dieselfilter braket så var det korrodert så jeg kjøpte nytt (https://www.paddockspares.com/wjn500150-filter-assy-fuel.html) braket med ventiler, installerte og voila bilen kjørte feilfritt igjen. Da var det sannsynligvis retur ventil i diselfilter braket som var synderen. Så bilen fikk diesel og kunne kjøre i noen minutter etter luftingsprosedyre men kunne ikke opprettholde flow og  trykk over lengre periode..

 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill

 

Jeg skiftet dieselfilterbraketten på våren i år. Har da i ettertid hatt problemer med at bilen kunne stoppe  rett etter oppstart og være helt umulig å starte igjen. Den lot seg dog starte etter lang kiming av motor. Masse sort røyk og deretter normal gange. Jeg trodde da at jeg hadde fått luft i dieselsystemet og at dette eventuelt kom av tukling med de gjengrodde hurigkoblingene til filteret.

 

Har nå akkurat fått DHL-levering på jobb med ny trykkregulator og pakning. Sjekker også ECU da jeg nå også har funnet hull-torx'ene mine. Ny MAF er på vei fra Famous Four da denne viste seg å ha sprengt filter, utrolig hva som har klart å lure seg forbi luftfilteret , Maffen var helt gjengrodd.

 

 

Endret av Dag Lislerud Midtfjeld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lafterolf - sannsynligvis bare alder, har skjedd over tid og en dag så kortslutter det. Kjøp en ny (brukt) . Hvis der ikke er olje i pluggen på injector harness (den som sitter på motoren) så ville ikke jeg ha skiftet ledninger. 

Husk å legge inn riktige verdier i ny ECU (siden den gamle er blåst så kan du ikke kopiere over...). Bruk Nanocom aktivt når du har installert ny ECU for å sjekke for mulige andre feil.  (Jeg har "klonet" ECU'en i vår Td5 - og har den som backup alltid med i bilen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til hvor man kjøper slikt, alternativt tips om hvor man absolutt ikke kjøper slikt :unsure:

Jeg er i kontakt med et firma (Ecutesting.com). De antok at den ikke var mulig å berge og skulle sjekke om de har en liggende som de kan selge.

Jeg fant også https://www.cartechelectronics.com/plug-play-engine-ecu-land-rover-defender-2-5-td5-nnn500020/ .  Er det noe spesielt en må passe på ved kjøp av ecu ?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hjelp av Glen - Praesto 4x4 ....  og siden vår ECU også har en oppgradering fra Bell så er det greit å ha en backup. 

 

5 timer siden, Dag Lislerud Midtfjeld skrev:

Noen tips til hvor man kjøper slikt, alternativt tips om hvor man absolutt ikke kjøper slikt :unsure:

Jeg er i kontakt med et firma (Ecutesting.com). De antok at den ikke var mulig å berge og skulle sjekke om de har en liggende som de kan selge.

Jeg fant også https://www.cartechelectronics.com/plug-play-engine-ecu-land-rover-defender-2-5-td5-nnn500020/ .  Er det noe spesielt en må passe på ved kjøp av ecu ?

 

Forsøk å finne en fra samme årsmodel som din - ellers så ser det ut til at der ligger "mengder" på ebay til ulike priser. Den du har funnet er vel blandt de dyreste. Kanskje noen andre her på forumet har kontakter? 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...