Gå til innhold

Langt mellom LR verksted her i Sverige.


LandRover

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

On 10/16/2019 at 4:03 PM, LandRover said:

Som allerede nevnt Hawkeye viser ingen feil på bilen. Med tidligere års før 2015 dårlige erfaringer og liknende problem så avskiltet jeg bilen da ingen verksted samt meg selv ikke kunne finne ut feilen  så avskiltet jeg bilen.   Merkelig nok nå har bilen stått stille under tak i et par måneder og etter i dags forsøk på oppstart og kjøring noen kilometer med fart opp til 80 km/tim så fungerte alt som som det skal. 

 

Kan det være vann på en kobling som har tørket opp nå (overledningsproblematikk/jording?)? Du burde i så fall fått en eller annen elektrisk feil, men om ingen har tatt høyde for "den" feilen, så er det ikke sikkert at bilen vet hva den skal gjøre med den annet enn at "noe er feil"... ?  

 

Bare tenker høyt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2019 den 16.15, lafterolf skrev:

Prøv å lese av cylinderbalance mens motoren går. 

Prøver på det.Har forresten sett en youtubefilm hvor  Hawkeye feilsøkning gjennomgås nøye. Meget bra for nybegynnere.

 

Sitat: Yarnslayer

Sitat

Kan det være vann på en kobling som har tørket opp nå (overledningsproblematikk/jording?)? Du burde i så fall fått en eller annen elektrisk feil, men om ingen har tatt høyde for "den" feilen, så er det ikke sikkert at bilen vet hva den skal gjøre med den annet enn at "noe er feil"... ?  Bare tenker høyt her. 

 

Du har lov til å tenke høyt. Samme tanken har også slått meg og en venn som kan litt om biler generelt. 

 

Ved bilens ca 60000 kms (for ca 5 år siden) gange så hadde jeg store problemer- Flere verksteder kunne ikke fixe bilen da det ikke viste feil på feilsøkeren. Etter måneders  nesten stopp og delvis full kjør så fikk jeg bilen endelig inn på et merkeverksted langt hjemmefra. Det ble meg forklart at feilen var en  sensor kobling som syntes å være problemet. Ettersom de ikke var helt sikre så beholdt de bilen en tid for testkjøre den. Merkelig bilen var på verksted en uke, men jeg betalte drøyt et par tusen kroner for jobben. Prisen var fast takst. Likevel mye bilfix for pengene. Bilen har siden den tid gått som ei klokke. Ingen feil på bilen, bare en slags kobling som ikke funket.(sensor kobling?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den kutter ett øyeblikk og går 100% like etterpå så er det som regel elektrisk. Det er en del sensorer på Td5 men ikke noe ift TDV6/SDV6... og på Defender så er det enda mindre feilkilder enn på D2 så hvis jeg var deg så ville jeg vurdert å sendt ECU til spesialist (det er vel noen i UK) som kan gå over kretskortet og se om alt ser bra ut. Hvis den er i orden så er det ikke mange ting som kan stoppe en Td5! Skal du ha bilen en god stund til så bytter du krank sensor og Engine Harness også så tipper jeg du unngår elektriske problemer fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye. Det er så godt å vite

8 timer siden, motom skrev:

Skal du ha bilen en god stund til så bytter du krank sensor og Engine Harness

Takker så mye. Det er så godt å vite. Jeg begynner å få troen tilbake.

Hva er vel livet uten LR Defender.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takker så mye for innspill og gode forslag.

 

Hvis jeg får fraktet bilen med frakt firma til nærmeste  merkeverksted som er ca 180 km hjemmenfra så må vel verkstedet garantere at bilen blir satt i vanlig kjøremessig tilstand?

Problemet er at kjøremodus tilstand slår ikke inn regelmessig. Som tidligere beskrevet så var bilen kjørbar i litt lengre strekninger etter at den hadde stått under tak et par uker. Ingen feil vises på Hawkeye og heller ingen feil finnes på allment verksted.  Merkeverkstedet må finne fysisk feil! Ikke bare kjøre bilen og si at den er iorden. Å få fraktet bilen på kjerre den forholdsvis lange veien for så å få den tilbake "sjekket" ville være meget leit om den etter kort tid bare er kjørbar i nødmodus.

Jeg har misstanke om en  slags overgangfeil som slår ut når det blir fuktig.

 

Bilen er foreløpig s satt i garasje forsikring og veiavgift betales ikke, men kan påbegynnes når bilen er fikset. Her i Sverige kan bilen avregistreres når en har behov for dette uten å betale ekstra til og aveldingsavgifter. Jeg har gjort det for å spare noe av de ca 15000.- kroner i årlig forsikring og veiavgifter.

Da jeg fikk låne en litt eldre Toyota i helgen av en kompis merket jeg hvor sterkt jeg lengtet etter kjøregleden med/i min Defender.

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lønne seg å be moderator flytte denne tråden til Defender forumet så er det kanskje flere som ser den.

 

Skrur du noe selv? Vet det ikke er så enkelt å finne feilen selv men en del av tingene du kan sjekke/bytte er relativt kurante å gjøre selv om man har 10 tommeltotter og ikke har skrudd så mye. Er det noe dette forumet er bra til så er det å få hjelp til selvhjelp :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrur litt selv dog må jeg legge mekkingen på is en tid framover. Står på flyttefot fra et solgt men ikke betalt hus til et nyinnkjøpt hus med en  10 meter lang garasje som på femtitallet skal ha vært et lite bilverksted. Har tidligere hatt en Willys Overland 1953 brannbil  og en exmil som jeg skrudde litt på.   Defenderen står altså  i garasjen 15 km borte ved det andre huset. Har ingen bil akkurat nå så det hele går tregt.  Uten bil for øyeblikket men håper å få en extra bil snart. . .   i tillegg til den lit "syke" men "trogne" Defenderen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 26.8.2019 den 13.26, lafterolf skrev:

Haynesmanual er ikke den jeg ville brukt penger på. Kjøp orginal verkstedmanual.

Vel etter "nøye" leting  så har jeg i dag endelig bestilt og betalt denne som jeg fikk inntrykk av var original.  Dog er jeg nå i ettertid tvilsom om den er. Er denne manual bra selv om den ikke skulle være original?

 

td5manual.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lovet hjelp fra snille venner som har tilbudt seg å taue bilen de 150 km til nærmeste LR verksted som tidligere fant problemet da jeg var i samme situasjon. Jeg antar at de har data hva som ble gjort da. 

 

Den som skal kjøre fører bilen sier at det går å taue bilen med en fart på opptil 70 km/time- Det er lovlig i følge sønnen som er i politiet dersom bilen som sleper har manuell gir. Litt skremmende synes jeg. Hva om sleperen må bremse litt ned. Det skal ikke mye til for det blir slakk i den korte slepelinen i en kjørehastighet på 70 - 80 km/time.  Har jeg kanskje ikke noen grunn til å være urolig eller?

 

Som antydet  tidligere i tråden så er det en 50 prosent sjanse at Defenderen kan kjøre med egen motor.  men man vet aldri. . . . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Du bekrefter min mistanke om at dette ikke er en godt forslag. Vanvittig spør du meg. Problemet jeg foreløpig har at det er ingen jeg kjenner som har førerkort til å dra det tunge dyret på  bilhenger.  Det ordner seg nok etter hvert.

 

Bare for å nevne uten at det egentlig ikke har noen betydning i dette tilfellet: Motoren starter og går alltid, så servoen fungerer vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motoren går er det langt bedre. Da har du bremser og servo. 

 

Likevel er 15mil langt når man stirrer inn i forankjørende bil hele tiden. Langt slepetau er fordel.

 

Har du åpnet hjernen og sett etter kortslutning, dvs svart brent overflate? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tauet min havarerte Cherry fra Grums til Slitu, 12-13 mil, med langt slepetau, i februar 82 - ung og dum. Broderen foran i Volvo 142 og han holdt jamnt 90 km/t. Kunsten er å holde goda avstand til bilen foran, og den som henger bak må hele tiden passe på å holde tauet stramt, det vil stå for det meste av bremsingen. 
Største utfordringen var å ha nogenlunde sikt når motoren ikke gikk, med andre ord null varme. En minnerik tur :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier ei bilhenger når jeg finner folk til a dra den. Sleping  blir for risikabelt. Her  blir det mye motorvei h opptilvor det kjøres 120km/time.

 

Tillagt i ettertid.

 

Sitat

Har du åpnet hjernen og sett etter kortslutning, dvs svart brent overflate?

 

Det tok litt tid før dette sank inn. "Hjernen"  Visste ikke at utrykket også brukes om biler/motorer. Interessant og nytt forslag som jeg skal sjekke.

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hvordan er det med bilverkstedene. Har de spesifisert arbeids data om hva som blir gjort med bilen. Dette er jo tredje gang samme type feil har oppstått så bør de ha en peiling på hva det  de skal se etter. Sist gang for ca. 20000 km siden så fant de feilen som var dårlig og delvis brutt sensor forbindelse. Likevel de var ikke sikre før de hadde tatt en ikke så liten testkjøring med bilen. Jeg betalte dog bare ca. 2000.- da det var fast listepris.

 

Vel bilen, er tatt fram "nyregistrert" og betalt forsikring. Så får det bare ære eller briste når jeg tar den lange veien til nærmeste merkeverksted neste uke. Bilen går nå, men som  tidligere skrevet den kjører og går i nødmodus som det passer den.

 

Gleder meg til å få min Landrover Fixet og Ferdig. 

 

Bare for ordens skyld: Emnet er også  diskutert  i tråd under Bil i garasje i vente på renovering? 

Endret av LandRover
Feilskrevet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

To år har gått siden bilen ble frivillig avstilt på grunn av problemene. Jeg savner bilen min og sendte den i går med Falken - Falck til serviceverksted og LR merkehandler 130 km. bort. Samme firma som muligens har enerett på Jaguar og Land Rover i Sverige. Så får jeg en telefon fra firmaet som sier at bilen er for gammel. De har ikke utstyr kommer ikke inn med feilfinder. Lang historie kort. Bilen blir returnert med Falck  til meg og deretter levert til en tidligere vennlig jugoslaver med eget enmannsverksted noen få kilometer fra mitt bosted. Han hadde kunnskaper om biler andre ikke kunne reparere og sa att det var 99% sjanse for at han kunne fixe bilen. Du men jeg ble glad. Nå venter jeg spent på resultatet.

 

Jeg synes at det er meget trist og ubegripelig at forhandlerensom er en kjede ikke ville og kunne finne feil fordi at bilen var for gammel. Bilen kjørt ca 77000 km. 2002 modell Den er dessuten fin, landlig kjørt og har mange leve år til.

 

Makan til . . . . . .!?!

 

Tenk deg samme situasjon i Norge? Er det mulig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanikere idag er i stor grad delebyttere. De kjøre diagnoser og skifter ut komponenter. Eldre mekanikk har de lite forhold til - stort sett, og eldre enn 8-10 år er helt ut. Svigersønn min har en gråtass som sliter med å starte. jeg tror det er stiftene som er feiljustert, lå nesten sammen en gang jeg så på den. Jeg foreslo at en kompis av ham burde kunne se på den. Kompisen er selve stjernemekanikeren på et VW.verksted i Østfold. Ikke søren; stifter og forgasser skjønte han seg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel bare innse at bilen at bilen er "for gammel" i bilmiljøet generelt.  Dog for mange av oss i LR miljøet blir vel  Land Rover aldri for gammel. Gammel og God er det noe som heter.  Det var en gang bilmekanikere som kunne alt om biler . . . . .   I dag som du nevner delebyttere en god benevnelse. 

 

Et godt eksempel på prisnivået her i Sverige. Min Defender en 2002 mod Defender kjørt ca- 77000 km. 

Bilhandlare till privatperson
170.300 kr
Privatperson till privatperson
145.100 - 156.500 kr

Jeg kjøpte bilen i 2006 kjørt ca. 20 00 km.  pris: 140 000 svenske kroner. Den tids norske kroner ca. 125 000.

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er problemet løst. Det fines fortsatt bilmekanikere som kan nesten alt om biler. Det elektriske ledninger og koblinger ble nøye gjennomgått og renset/fixet. Takk for alle forslag både her og i en annen tråd hvor det var flere som antydet til det elektriske. Du verden så glad jeg er.  Bilen er nå på skiltet og forsikret for nye LR turer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det elektriske ledninger og koblinger/kontakter ble nøye gjennomgått. Tidkrevende arbeid men  feil ble funnet og reparert. Ingen deler ble brukt. Liknende feil har oppstått to ganger tidligere  ved ca 40 000 km. og ved ca. 60 000 km.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...