Gå til innhold

Langt mellom LR verksted her i Sverige.


LandRover

Anbefalte innlegg

Hva ville du ha gjort om du måtte kjøre i nød lage 15 km/time   og hadde  to timers normal kjøretur til nærmeste Land Rover verksted? Jeg har levert min bil inn til lokalt bilverksted som skal "reparere alle biler" for analyse og eventuell reparasjon, men de tviler litt på om de kan gå inn for analysering. Land Rover og Jaguar er spesielt vanskelige sier verkstedet. 

 

Jeg har tidligere hatt store problemer med at bilen gikk vilkårlig i nødmodus (15 km max fart) og det tok lang tid flere verksteder før bilen ble helt OK. Den gang var det ingen teknisk feil på bilen, bare en "sensor feil" 

 

Jeg venter med spenning på beskjed  fra verkstedet. Det er langt mellom LR verksted her i Sverige.

Defender 2002 modell 77000 km på klokka

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

15 minutter siden, lafterolf skrev:

Hva har sjedd for at en td5 går i nødmodus?

 

Du må kjøpe diagnoseverktøy selv. 

Takk.

Hva som har skjedd for at td5 går i nødmodus det vet jeg ikke. Plutselig en morgen ville den ikke gå normalt

 

Det visste jeg ikke. (at jeg må kjøpe diagnoseverktøy selv)

 

Jeg trodde at de fleste verksteder hadde diagnoseverktøy for å finne feilen.

 

"Motor lampen lyser."

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke diagnose verktøy, men de kan ikke alltid finner feilen heller. De gir bare en pekepinn.

Mistenker du noe elektris, så kommer du langt med multimeter, testlampe og koblingsskjema.

Så er det bare gå over kontakter og ledninger for å se om du finner feil eller brudd.

Selv med diagnose er det ikke alltid at den reelle feilen finnes...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye.

At de ikke finner feilen er vel det jeg er redd for. Det har hendt tidligere.  :)  Hva gjør man da? Bilen er ikke ny, men sparsomt kjørt 77000 km på 16 år. Vel på onsdag får jeg svar. Håper på det beste.

 

Ta ikke sorgen på forskudd, er det ikke så det sies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er i Sverige og forsikring. På en freelander jeg hadde fikk ikke lokalt verksted kodet nøkkel pga noe bugs. Den måtte til Trondheim 80 mil t/r til LR verksted. Kostet meg ingenting med NAF bil da forsikring dekket d. Bil hadde ikke noen garanttid igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fikk jeg beskjed fra det lokale verksted at bilen må til LR merkeverksted.  Meldingen lyder code unknown. Jeg får spør mine bekjentskaper om de har førekort for slep på tilhenger for den tunge bilen.   Det er 15 mil til nærmeste verksted Ørebro.  Ikke så veldig langt når en først kommer i gang og hvis jeg finner folk til jobben.

 

Jeg har bare grunn forsikring på bilen. Har dog vurdert Falch abonnement i fremtiden, men er dog usikker på om en også må betale noe der for transport så lange strekninger?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Hawkeye total. Enkel diagnose som leser alle LR. Dvs at du tar den med til neste bil når du bytter bil, som selfølgelig blir en LR.:lol: for å programmere trenger du en adapter på kontakten på Defender. Jeg kjøpte hos 

https://www.island-4x4.co.uk/hawkeye-total-ba5068-unlocked-land-rover-vehicles-p-35219.html

 

Nanocom elskes av mange, men ikke regn med hjelp fra produsenten om det blir krøll.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bestiller jeg en slik en. 

 

Bare litt  av det Som overskriften sier:

Langt mellom LR Verksted her i Sverige.

 

Da jeg kom hit til Sverige i 2006 hadde jeg 15 km å kjøre til nærmeste LR Verksted

i  2016 var det 80 km til nærmeste LR verksted

I dag må jeg kjøre 150 km bare på grunn av at lokale verksted ikke har kompetanse til å finne feil på min LR. Og tenk da at bilen i flere tilfeller ved feil bare kan kjøre i nödmodus

Det er ikke bare bankene som forsvinner lokalt . . . . . . . .

 

Jeg ser fram til å få prøvd Hawkeye som du linker til. Om bare jeg kan finne feilen og ikke et stort lokalt bilverksted kan da kan  en bare begynne å lure . . . . .

  

 

 

 

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med rett diagnose kan man i beste fall slette feilmelding, og komme seg videre. 

Hadde feil på luft fjæring en periode, da gikk bil i limp mode. 

Men slettet feilen med engang den kom u kjøring. Slik at man kom seg fram. 

Da må apparat være tilkoblet og satt til rette menyen for umiddelbar sletting. 

Går seff ikke på alle feil meldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss håpe at feilmeldingen kan slettes og at jeg få kjørt den til LR merkeverksted. Som nevnt det er langt dit, så det kommer vel kanskje litt an på feilens omfang? Jeg er glad at du nevnte dette. 

Hawkey'n skal være på vei. Venter på FedEx  sendingsummer.

Bare for å nevne litt om manualer. Har funnet ubrukte originale verksteds manualer for salg i England. Prisene varierer noe enormt alt fra ca.  600.- til ca 1000.- kroner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fikk jeg tatt min første time for å bli kjent litt med " HawkEye"  Total" dingsen. Det er mye å sette seg inn i for den som er forholdsvis ny på området. Veldig interessant. Det gir meg store håp og tro på at feilen kan bli fikset.  Som allerede nevnt så hadde jeg  for 5 år siden store problemer med at flere verksteder ikke kunne finne feilen. Bilen gikk vilkårlig i nødmodus. Noen ganger kunne jeg kjøre et par kilometer andre ganger flere mil. Den gang var jeg

nær på å gi opp hele bilen. Det eneste som gjorde at jeg kjørte på var at det var min bil en Land Rover Defender - drømmen jeg hadde engang og som ble til virkelighet.

Jeg kommer tilbake  under en ny overskrift om jeg står helt fast.

 

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg fått satt meg litt inn i Hawkeye testeren.

Først så lurer jeg på om den nylig kjøpte Hawkeye Total Vesion 8,01 er den siste og her det en videreføring av Hawkeye Pro? eller er HawkeyePro en bedre tester?

Foreløpig har jeg bare fått fram et par feil som ikke skulle gjøre at bilen skulle gå i nødmodus håper jeg.

1: AC clutch Drive open.

2: Fan Drive open.

Er det mulig å gjøre noe som gjør at det blir feil på motoren?

Hva skjer om jeg Clear DCT?

 

 

Security test feilet:  Beskjed: Serial error. Ber bedt om å frakoble kabelen og prøve på ny hver gang.

Ellers så får jeg "Pass" på alle de andre testene jeg har gjort. 

 

Noen kommentarer før jeg går videre for en grundigere test.

 

Ellers er jeg dårlig på hva mange av forkortelsene står for. Jeg kan selvfølgelig lete dem opp en for en, men lurer på om det finnes en liste et sted som sier det fulle navn/benevnelse? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Som allerede nevnt Hawkeye viser ingen feil på bilen. Med tidligere års før 2015 dårlige erfaringer og liknende problem så avskiltet jeg bilen da ingen verksted samt meg selv ikke kunne finne ut feilen  så avskiltet jeg bilen.   Merkelig nok nå har bilen stått stille under tak i et par måneder og etter i dags forsøk på oppstart og kjøring noen kilometer med fart opp til 80 km/tim så fungerte alt som som det skal. 

 

Nå er jeg glad og håper på at  bilen går lenge.  Merkelige greier.  Skiltene skal på. Avskiltingen skjedde på grunnlag av at slippe årsavgiften som er på ca 9000.- kroner. Her i Sverige kan man skilte av og på uten å betale ekstraavgifter. For meg er det bare Land Rover Serie og Defender som gjelder. 

 

Svar til Motom.

Det viser ingen feil. Bilen  stanset nesten med det resultat at videre kjøring kunne skje i nødmodus ca 15 km/time-

Endret av LandRover
Tillagt i ettertid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...