Gå til innhold

Hjelp! Skal få liv i en RRC! 1993 restaurering prosjekt


Raven Salash

Anbefalte innlegg

1 time siden, Raven Salash skrev:

Takk, men jeg skal reparere min luftfjæring system.

Det er nok lurt hvis bilen aldri ble levert med spiralfjærer. Da blir godkjenning enkelt.

En slik bil i god stand er jo ett smykke;) samtidig er de ekstremt gode biler under alle forhold og ikke minst ett meget behagelig kjøretøy med luftfjæring.

 

Lykke til

Mvh Brage

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei
Jeg har vært opptatt med å forberede setene. Vi fikk ny skinn og fargings- skinnpleie materiel til den gamle skinn. I tillig til at en av mine venner kommer fra utlandet for å bidra med å lage (bespoke leather seats). 
På verksted går det fint, men vi regner med arbeid på power styring og luftfjæring.
Fikk svar fra BT om min førespørsel om bytte til spiralfjær. VI skal vente med dette til fremtiden. 


Hva mener dere om å montere en ny enkelt luft manifold og after market luftfjæring styre enhet?
Det finnes flere som Nshifted, Airride, AccuAir..osv.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke reparere det originale luftfjæringssystemet?

 

Det enkle er det beste.

 

Og originalt er enklest å forholde seg til.

 

Og når man skal selge får man best betalt for originale kjøretøy. Modifiserte ting er greit for den som utfører modifiseringen, og i beste fall kanskje en eller to andre. Og da må man finne den ene eller den andre når man skal selge. Står masse modifiserte kjøretøy til salgs rundt omkring i Norge, som ingen kjøper.

 

H A :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei
Vi ser for oss en bil som trenger lite eller vedlikehold i fremtide. i tilleg til at den luftfjæring har flere kjente problemer. Derfor skal vi kjøpe en som kan justeres ved enkelte knap og ikke koplet til ecu for speed sensor reading. 
De som jobber med bilen har lovet god resultat. Jeg mener det er mye bedre enn å reperere bil med tape og silikon!
Her er noe bilder for skinn arbeid. Nye deler for fremseter er klare.
 

IMG_7225.JPG

IMG_7125.JPG

IMG_7127.JPG

IMG_7132.JPG

IMG_7137.JPG

IMG_7185.JPG

IMG_7205.JPG

IMG_7206.JPG

IMG_7210.JPG

IMG_7212.JPG

IMG_7215.JPG

IMG_7219.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Hvor vakkert arbeidet er usynlig nå, men det skal være klart når interiøret er hel. Vi skal lage ny trim av vakkert tre. Det kommer ny skinn headliner med samme mønsteret som seter.

Kanskje vi beholder den hard dash med skinn trim og ny configuration.

Jeg vet dere liker å beholde bilen lik originale som mulig. Dette er riktig, men er ikke vår behov. 

Det som vi gjør i bilen er tingene vi liker og det er vår individuell smak. Derfor idee av salg  kommer ikke inn i hodet.   

IMO orginal bil er god i sin tid.  Nå er det allerede mange år senere. Det har kommet nye løsninger og oppgraderinger som man kan nytte.


EFI, ECU, distributor, oil kjøler, girkasse og EAS system. Alle de skal ha en runde med oppgradering. 

Vi fikk nytt batteri, nye lykter, blinkere og signal repetere clear lens. De baklyktene fant vi ikke på nettet, derfor er vi nødt til å lage dem selv clear lens.  Nye bremseskiver og klosser er klar for montering.

Vi er på jakt etter 2 bak bremsecaliper, 4 støttedempere for luftfjæring, 2 bak luftbelger. Noen som de har for salg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 17.46, Raven Salash skrev:

Hva mener dere om å montere en ny enkelt luft manifold og after market luftfjæring styre enhet?
Det finnes flere som Nshifted, Airride, AccuAir..osv.

 

Siden du spør, skal jeg svare. :) Det er veldig vanskelig i Norge å få godkjent aftermarket luftfjæring, da kravene til den er den samme som til senkesett og andre ting til bil: TÜV-godkjenning

Dersom du finner et sett med TÜV til din bil, får du det normalt godkjent uten problemer. Men de fleste amerikanske sett feks har ikke dette, og det kan være en utfordring.
Ihvertfall hvis planen er norske skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, iknutis said:

 

Siden du spør, skal jeg svare. :) Det er veldig vanskelig i Norge å få godkjent aftermarket luftfjæring, da kravene til den er den samme som til senkesett og andre ting til bil: TÜV-godkjenning

Dersom du finner et sett med TÜV til din bil, får du det normalt godkjent uten problemer. Men de fleste amerikanske sett feks har ikke dette, og det kan være en utfordring.
Ihvertfall hvis planen er norske skilter.

Takk for svaret. Jeg lest om dette og fikk mer info fra BT om saken.  Vi skal beholde samme type luftbelger, Dunlop? med Koni shocks. Bare ECU, air valve manifold, air tank som skal oppgraderes.
Egnentlig svaret fra BT er biggest TURN OFF! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok veldig bra, likte svært godt sete mønsteret du har funnet på. 

Vedrørende luftfjæring, så blir det som Laftis over her sier. Bare belgene er der, så er det ingen som bryr seg hvordan de fylles så lenge ditt valgte system er fri for feilmeldinger i dashbordet.

Virkelig spennende det du har satt i gang her. Tommel opp.

 ( Til de som har litt skrekken for luftfjæring, så er jeg rimelig sikker på at det er mye enklere å skifte en luftfjæring i felt, en det er å skifte en vanlig spiralfjær-_-. )

 

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/26/2019 at 5:32 PM, lafterolf said:

Når bilen har luftfjøring fra før, hvem bryr seg om hvilken styringsenhet du bruker?

 

Peis på. 

Tusen takk, enklere blir det ikke! 

On 9/26/2019 at 6:00 PM, Brage said:

Dette blir nok veldig bra, likte svært godt sete mønsteret du har funnet på. 

Vedrørende luftfjæring, så blir det som Laftis over her sier. Bare belgene er der, så er det ingen som bryr seg hvordan de fylles så lenge ditt valgte system er fri for feilmeldinger i dashbordet.

Virkelig spennende det du har satt i gang her. Tommel opp.

 ( Til de som har litt skrekken for luftfjæring, så er jeg rimelig sikker på at det er mye enklere å skifte en luftfjæring i felt, en det er å skifte en vanlig spiralfjær-_-. )

 

 

Mvh Brage

Takk Brage! Hvis du kommer til å like skinn resultaten til slut, kanskje vi kan gjør det samme til din bil?
De klagene jeg hørte om luftfjæring i RR går på hvor complisert er systemet. Kjøre opplevlse er bedre og mer behaglig med air bags. Også vi ønsker at bilen har raskere respons enn den kom orginal. 
Mvh
R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/26/2019 at 10:37 PM, iknutis said:

Så lenge det tekniske ser orginalt ut mtp belgene og plasseringen, er det ingen problemer. Men hvis du tenker å montere et kontrollpanel i dashbordet feks, så blir det trøbbel.

Å montere styringen skjult er fornuftig.

Takk for det, planen er å holde omtrent det samme (switches) i dashbord. men vi tenker å lage i tilleg fjærnkontroll for EAS.
Vi skal bygge om den electrisk circuit med en ACCS batteri, ny belysning og varme element i baksetene. Så det blir nok strøm for alt.
I gamle dager studerte vi på vgs Elektrosnisk tek fag, så vi er klar over hvordan den skal lages :D
Mvh  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

Endelig interiøret er ferdig , her er noen bilder av det som skjedde siden sist :)

Vi har ikke festet trekk på setene enda, fordi vi forventer ny varme element for alle seter. 
Planen var å lage en lik sofa baksete. Vi hadde begrensnig at seten er i 2 deler og skum er i dum utforming i midten. Så vi prøvde å forbedre følelse og utsende istedet!
Headliner renset godt av det som var på og ny headliner er på plass.
Dere skjenner til dør trim i bilen som har standard fabric/og plast deler. Alt de skal byttes med ny skin og fin tre veneer som passer sånn interiøret ;)
Bilen ble lakkert i ny grønn farge.  Nå vi holder på å møntere lyddemping og ny lykter bak og forran. 
Arbeidet er umulig for en mann! Heldigvis vi er flere venner :D

1.JPG

2.JPG

3.jpg

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

9.JPG

10.jpg

11.jpg

12.JPG

13.JPG

15.jpeg

16.JPG

17.JPG

18.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så det lurer seg frem en tåre i øyekroken, over å se engasjementet, tidsbruken og ikke minst kostnaden som kreves for å restaurere en slik bil. Veldig flott at du deler bilder og informasjon.

 

Jeg gleder meg veldig til å se sluttresultatet. Jeg vil tro LR-blader er interessert i å lage en reportasje på denne bilen.

 

Tommel opp, og lykke til med resten av arbeidet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...