Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Hei. Var en tur til Trondheim i helgen og leverte poden på universitetet. Kjørte hjem på søndag og alt vel. Når jeg skulle starte bilen mandag morgen så hørte det ut som at motoren delte seg opp under panseret med klanglyder og bak fra eksosen kom det masse svart og hvit røyk. Røykla 10 meter rundt bilen. Stoppet motoren ventet litt, og prøvde igjen med samme resultat.

Prøvde igjen i kveld og nå starter den uten noe tull eller røyk. Men bilen gynger litt? Opp og ned bevegelse. Svakt. Har ikke prøvd å kjøre i tilfelle jeg ødelegger noe. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville snakket med et verksted. Kan være mange årsaker til slik røyk, men ofte er det toppakning. Ville ikke kjørt med bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser den. Men da burde vel oljen ha et hvitt belegg? 

Kan det være tett luftfilter samt møkkete plugg? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det du beskriver først med klanglyder og hvite røyk fra eksosen høres ut som en injektor er gåen. Hvis den står litt åpent drypper det når motoren ikke sviver og fyller forbrenningsrommet inntil trykket i railen er lavt nok.

 

Er det bare litt kan det gå fint å starte men den ekstra mengden diesel gjør att det blir en del lyder som låter som du beskrev og en masse hvite røyk av uforbrent diesel. Dette kan forsvinne når motoren har gått en stund.

 

Er det en større lekkasje fra injektoren kan forbrenningsrommet vare fullt og avhengig av hvor stempelen og ventilerna befinner seg kan du få hydrolock. Motoren kan ikke svive rundt i det hela tatt.

 

Hvis en injektor er løs går kompresjonen forbi kobbertetningen mellom injektor og topp. Da får returledningen kompresjon og det kan man se hvis en tar av dieseltanklokket. Det blir en veldig overtrykk i tanken. Samme fenomen ved oppstart kan merkes da det drypper fra returen ned forbi injektoren.

 

Dette er ikke bra. Det kommer da sot og kondensvann i tanken som suges till systemet igjen og går det lenge nok må nok alle injektorer skiftes eller overhales.

 

Motoren kan svive men ikke så særlig godt. Intil  en injektor failar totalt og står helt åpent. Da tar det stopp. Høytrykkspumpen kan da ikke få opp ett trykk i railen som motoren kan starte på da allt bare går i retur direkt til tank.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...