Goggen Skrevet 14. august 2019 Del Skrevet 14. august 2019 Hei. Var en tur til Trondheim i helgen og leverte poden på universitetet. Kjørte hjem på søndag og alt vel. Når jeg skulle starte bilen mandag morgen så hørte det ut som at motoren delte seg opp under panseret med klanglyder og bak fra eksosen kom det masse svart og hvit røyk. Røykla 10 meter rundt bilen. Stoppet motoren ventet litt, og prøvde igjen med samme resultat. Prøvde igjen i kveld og nå starter den uten noe tull eller røyk. Men bilen gynger litt? Opp og ned bevegelse. Svakt. Har ikke prøvd å kjøre i tilfelle jeg ødelegger noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysholm Skrevet 17. august 2019 Del Skrevet 17. august 2019 Tror jeg ville snakket med et verksted. Kan være mange årsaker til slik røyk, men ofte er det toppakning. Ville ikke kjørt med bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goggen Skrevet 21. august 2019 Forfatter Del Skrevet 21. august 2019 Ser den. Men da burde vel oljen ha et hvitt belegg? Kan det være tett luftfilter samt møkkete plugg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kretslopp Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Det du beskriver først med klanglyder og hvite røyk fra eksosen høres ut som en injektor er gåen. Hvis den står litt åpent drypper det når motoren ikke sviver og fyller forbrenningsrommet inntil trykket i railen er lavt nok. Er det bare litt kan det gå fint å starte men den ekstra mengden diesel gjør att det blir en del lyder som låter som du beskrev og en masse hvite røyk av uforbrent diesel. Dette kan forsvinne når motoren har gått en stund. Er det en større lekkasje fra injektoren kan forbrenningsrommet vare fullt og avhengig av hvor stempelen og ventilerna befinner seg kan du få hydrolock. Motoren kan ikke svive rundt i det hela tatt. Hvis en injektor er løs går kompresjonen forbi kobbertetningen mellom injektor og topp. Da får returledningen kompresjon og det kan man se hvis en tar av dieseltanklokket. Det blir en veldig overtrykk i tanken. Samme fenomen ved oppstart kan merkes da det drypper fra returen ned forbi injektoren. Dette er ikke bra. Det kommer da sot og kondensvann i tanken som suges till systemet igjen og går det lenge nok må nok alle injektorer skiftes eller overhales. Motoren kan svive men ikke så særlig godt. Intil en injektor failar totalt og står helt åpent. Da tar det stopp. Høytrykkspumpen kan da ikke få opp ett trykk i railen som motoren kan starte på da allt bare går i retur direkt til tank. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.