Gå til innhold

Discovery 4, 2012, 3 liter - Vibrasjoner som kommer og går


Dal-z

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Ved to anledninger har jeg opplevd forholdsvis kraftige vibrasjoner i bilen, som har kommet og forsvunnet like fort. (Det har vart 500 meter eller noe slikt).

Den første gangen når jeg kjørte i 30-40 km/t med tilhenger og følte en svak vibrasjon som jeg i det tilfellet skyldte på tilhengeren for, men i ettertid, når jeg et par dager senere opplevde en veldig kraftig risting når jeg kjørte i 80 km/t uten tilhenger er jeg ikke så sikker.

 

Det føltes den siste gangen som om et hjul var løst, og holdt på å falle av. Jeg stoppet umiddelbart og sjekket, men alle hjulene var montert korrekt.

 

Kan dette være en drivaksel ting?

Noen tips eller andre som har opplevd noe tilsvarende?

 

Det er verdt å merke også at jeg føler en vibrasjon (kanskje fra bakhjul/bakasklingen) ved kraftig nedbremsing. Ved normal/forsiktig nedbremsing kjenner jeg ikke noe til dette.

 

Alle tips mottaes med takk.

Endret av Dal-z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene.

Skivene på bilen begynner å nærme seg minimum tykkelse, kan dette gi utslag i vibrasjoner ved kraftig nedbrems?

Jeg har hørt om noen henglser/kroker på håndbrekkvaieren som kan sette seg fast, noen som har bilder/skisser av hvilke disse er?

 

Men, vibrasjonene når jeg kjørte/trillte uten å bremse, hva kan de være?

Endret av Dal-z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en liten knapp på parkbremsen. Det hengselet/armen det er snakk om er på den ene bremseskoen til parkbremsen. (En på hver side). Dersom denne begynner å gå tregt, så vil parkbremsen henge seg mer og mer på, og da får man tidvise vibrasjoner. Etter hvert ganske kraftige vibrasjoner som gjerne forsvinner når om man stopper bilen og tar i gang igjen.

 

Om dette hengselet/armen går tregt så kan du som en midlertidig fiks bryte det opp og rense det, slik at det går løst og ledig. Kan hende du trenger litt WD40 eller lignende for å få ting på gli. (Pass på å ikke få smøring på bremsebelegget). Også kan du eventuelt sette inn leddet med litt bremsefett etterpå.

 

Begynn med det enkleste først - som er parkeringsbremsen. Det er nok det mest sannsynlige også problemet.

 

Ellers kan mellomaksel skape vibrasjoner - og et utall andre ting i understell og hjuloppheng, men da trenger du nok en løftebukk som @lafterolf foreslår. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente du på varme når du stoppet og sjekket hjulene på turen uten henger? Hadde du hatt kast i en skive hadde du nok kunne fremprovosere vibrasjonen ved kraftig oppbremsing. Vibrasjonene du beskriver høres veldig ut som om hånbrekket kan sitte og gi varmgang og vibrasjon, men kan også like gjerne komme av glider eller caliper til et av hjulene. Igjen, ville sjekket for varme i bremser om du skulle oppleve det igjen innen du får bukt på problemet.

 

Det kan også komme av foringer og andre bevegelige deler som lafterolf nevner.

 

Stalltips ang. arbeid på bremser på D3/4 er og søke opp og laste ned bodsys brake bible: https://disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11748/Bodsys_Brake_Bible_V1.4sml.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at kast i (fram-)skivene lettest merkes ved svak til  "bestemt" nedbremsing. Da kjenner du at vibrasjonene forsvinner når du "slipper opp bremsen" også. Ved enkraftig nedbremsing - iallfall etter min mening - vil den typen vibrasjoner merkes mindre.

 

Parkbremsheng: neste gang det skjer finner du nærmeste lomme, kjører ut og stopper (minst mulig bremsebruk for denne stoppen), går så rundt bilen og kjenner på alle skivene med hendene. Skivene bør parvis ha omtrent samme temperatur basert på framaksling/bakalsling - og om det er temperaturforskjell mellom foran og bak skal de foran være varmest normalt sett.

 

Er derimot bak-skivetvillingene varmere/hete så kan du konkludere med at du bør sjekke parkbremsen.

 

Er en enkelt av skivene på enten framakslingen eller bakakslingen varmere enn "tvillingen" så har du sannsynligvis et kalipper-problem.

 

Dette er grunnleggende feilsøk som er greit å gjøre unna før du kontakter verksted - spesielt om det gjelder et kommer-og-går-problem, da det slett ikke er sikkert at problemet er til stede samtidig som bilen har verkstedtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, takk for mange gode svar og tips alle sammen. Gleder meg til å komme hjem etter jobb å sjekke litt opp rundt dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I går vibrerte bilen igjen jeg stoppet umiddelbart og tok på alle bremsene etter tips fra @totveit (takker og bukker).

Høyre bak var GLOHEIT! Tydelig tegn der. Men, siden det kommer og går, uten at parkbremsen er i bevegelse, OG at det vibrerer ved kraftig oppbrems, så tenker jeg det kan være kast i skivene. Hva tror dere?

 

OG, jeg ser at www.skruvat.no har inntil 50% på bremsedeler for tiden.

Hvor på øya i havet ville dere bestillt deler, og blir det billigere selv om det er tilbud i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, billigere fra øya. 

 

Island4x4 eller Advancedfactors. 

Jeg har hatt samme vibrering, og parkeringsskoa så ikke ut. Det bør smøres med jevne mellomrom/årlig.

PS, med DHL er nok frakten raskere enn hva skruvat klarer. Om de klarer noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok ikke si deg imot, men hver gang jeg tar runden for å sjekke pris før et innkjøp- er aldri alt å få hos samme leverandør og aldri gunstigere enn totalen i England. 

 

Jeg handlet akkurat 2stk muttere jeg glemte for panhardstagene  til D3 lokalt. 200kr og ei nyre. Men- det er jo på delelageret til JLR/autostrada :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har greie på dette, jeg ser på bremser her inne :https://www.advancedfactors.co.uk/brake-parts-97-c.asp

Og bilen har VIN nummer: SALLAAAG6CA645802

 

Er det da denne som er rett? (Bakbremser)

https://www.advancedfactors.co.uk/rear-brake-pads-discs-and-calipers-30--50-vin-aa547441-to-ca999999-12777-c.asp

Endret av Dal-z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må innom den kategorien som heter Brakeshoes også. Var det ikke mistanke om sko?  Det er liksom en dråpe i havet, om du skal skifte skive og. 

Årsaker kan jo være glidepinner og stempel. Jeg hadde nettopp 1 år gammel kalipper som satt seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer, takker for tipset ;)

Noen erfaringer med Borg & Beck? Ser at de er betydelig billigere enn andre alternativer.

Endret av Dal-z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet bremser bak for litt siden. Kjøpte fra Advance factor. 

 

Fikk pakken på 3 dager med normal frakt. 

 

Se forøvrig denne tråden.

 

Her har jeg link til hva jeg kjøpte og en punktvis instruksjon på hva jeg gjorde. 

NB du må ha 12 kant pipe 15mm bake og litt mindre fremme om jeg ikke husker feil. Det står i Breake bibelen.

link i tråden over.  

 

Uten disse pipene får du ikke av bremsesko braketter. Eller hva den heter. 

 

Jobben er ganske rett frem. Bruker litt tid, men mest for å se på YouTube hvordan ting skal gjøres :)

 

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Dal-z skrev:

I går vibrerte bilen igjen jeg stoppet umiddelbart og tok på alle bremsene etter tips fra @totveit (takker og bukker).

Høyre bak var GLOHEIT! Tydelig tegn der. Men, siden det kommer og går, uten at parkbremsen er i bevegelse, OG at det vibrerer ved kraftig oppbrems, så tenker jeg det kan være kast i skivene. Hva tror dere?

 

OG, jeg ser at www.skruvat.no har inntil 50% på bremsedeler for tiden.

Hvor på øya i havet ville dere bestillt deler, og blir det billigere selv om det er tilbud i Norge?

 

Det at parkbremsen ikke er i bevegelse har ikke noe å si. Vedder en eske IFA på at du kommer til å se at "armen" på minst en av bremseskoene går tregt/ikke beveger seg når du tar av bremseskiva bak. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser trondshj sin IFA og høyner med et marsipanbrød.

Samme situasjon for meg 4 år og ca 60.000km siden. Skoene var litt rustne og armen på en sko satt bom fast. Etter å ha fått dette løst ble det satt inn med godt med fett og gikk da løst og ledig. Slitebelegget var i tipp topp stand så skoene ble montert igjen og ikke hatt problemer siden. Skal sies at jeg bruker brekket jevnlig så dette antagelig ikke setter seg så lett. Antar at hvis dette har satt seg så har ikke brekket blitt brukt så flittig og slitebelegget er nok lite slitt. Ikke at jeg skjønner hvordan dette belegget skal kunne slites hvis brekket bare brukes til å holde bilen i ro.

Nå skal det sies at monterinsdelene til skoene mine var i dårlig stand men hadde ikke nytt for hånden. Går konstant med frykt at noe løsner inn der, på absolutt minst gunstige tidspunkt... bank i bordet... salt over skuldra ...

Uansett; Anbefaler som minimum å ha nytt monteringssett til skoene for hånden når du åpner opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et IR tempmåler på biltema så måler du parvis aksler med denne. Hadde her om dagen noe piping. men fant ikke ut hvor det kom fra dro i båten og hentet denne og vips så var det ingen tvil lenger venstre foran hang litt på gliderne på caliper. Jeg har nye skiver og caliper for 6mnd siden

V-foran.jpgH-foran.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bestiller deler fra UK, hvor mye toll og moms må jeg betale? Noen som vet? 2300 kr pluss hvor mye til AS Norge? cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moms er 25% av deler samt frakt.

Toll er det ikke, men du vil nok få et gebyr fra de som frakter siden de ordner momsen. Variabelt etter hbilket selskap som frakter.

 

Uansett hva du nå kjøper synes jeg du bør kontrollere hva du egentlig behøver. Sjekk at stemplet på caliper/bremseklaven beveger seg og at begge glidepinnene beveger seg. 

Sitter feks stempelet kan det være lurt å kjøpe nytt caliper/bremseklave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har og ved flere anledninger fått store vibrasjoner framme. Nett som gjul er løst og dette sluttet ikke før bilen var stoppet. Det var ingen ekstra varme mene jeg. Når dette hente. Men så kunne det gå flere uker til neste gang dette hente. Det hviste seg det var ene stempel på kalipperen ble tregt når jeg hadde kjørt noen mil og da kunne dette problemet oppstå. Kjøpe nye kalippere fra usa ca 1000 per stk og problemet var over. Ca et halvt år siden 

Endret av helge77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...