Jump to content
LRforum
knikeren

Rover v8 3500

Recommended Posts

Etter litt leting så fant jeg omsider motornr 3412887. 

Er det noen som kan fortelle meg om hvilken motor og effekt den er på? 

Fant denne lista men den skjønte jeg lite av :blink: https://rimmerbros.com/content--name-Rover-V8-Engine-Numbers

Jeg skulle også hatt delenr på riktig vannpumpe da den går fort varm når den blir presset. Radiatoren har jeg kjørt rens på 2 ganger og spylt helt rent. Termostaten er plukket ot og reima er strammet men den når fort 100° i bakkene og sliter med å få kjølt seg ned igjen. Tenker litt på att det kan være radiatoren men vil bytte vannpumpa i første omg i håp om att det kan hjelpe :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når vannpumpa blir slitt er det oftest lageret som blir slitt. Da vil det bli slakke på akslingen og simringen vil ikke tette og du mister kjølevann. Selv med disse feilene vil den pumpe vann.

 

Jeg setter en knapp på radiatoren. Har den radiator til v8? Den store som går fra skjerm til skjerm?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutter siden, lafterolf skrev:

Når vannpumpa blir slitt er det oftest lageret som blir slitt. Da vil det bli slakke på akslingen og simringen vil ikke tette og du mister kjølevann. Selv med disse feilene vil den pumpe vann.

 

Jeg setter en knapp på radiatoren. Har den radiator til v8? Den store som går fra skjerm til skjerm?

Enig med Rolf, pumpa er neppe årsaken.

Et vanlig problemt til, er at sensoren på vannpumpehuset ikke fungerer sammen med instrumentet inni bilen. Området de  måler i, er litt forskjellige.
Min RRC motor viste for varm motor, selv når den er moderat varm, og jeg skjønte kjapt det var giveren som ikke snakket helt godt sammen med instrumentet.

Verdt sjekke ut, for vannpumper bruker virke til vannet renner ut.... de blir sjelden gradvis dårligere....

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutter siden, lafterolf skrev:

Når vannpumpa blir slitt er det oftest lageret som blir slitt. Da vil det bli slakke på akslingen og simringen vil ikke tette og du mister kjølevann. Selv med disse feilene vil den pumpe vann.

 

Jeg setter en knapp på radiatoren. Har den radiator til v8? Den store som går fra skjerm til skjerm?

Gudan vet hvilken radiator det er :lol: bilen er jo satt sammen av 4 forskjellige biler :)

Det er montert en defender grill på den og radiatoren ser sånn ut

IMG_20190826_133656.jpg

6 minutter siden, JokerS30 skrev:

Enig med Rolf, pumpa er neppe årsaken.

Et vanlig problemt til, er at sensoren på vannpumpehuset ikke fungerer sammen med instrumentet inni bilen. Området de  måler i, er litt forskjellige.
Min RRC motor viste for varm motor, selv når den er moderat varm, og jeg skjønte kjapt det var giveren som ikke snakket helt godt sammen med instrumentet.

Verdt sjekke ut, for vannpumper bruker virke til vannet renner ut.... de blir sjelden gradvis dårligere....

Er det denne du tenker på? 

IMG_20190826_133822.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ser for meg ut være den store radiatoren, 110en min med V8 har en som ser sånn ut
Ja, stemmer. Sensoren der med 2 kabler på er dog ukjent for meg, er det en for alarm og en for visning i instrumentet mon tro ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutter siden, JokerS30 skrev:

Ja, ser for meg ut være den store radiatoren, 110en min med V8 har en som ser sånn ut
Ja, stemmer. Sensoren der med 2 kabler på er dog ukjent for meg, er det en for alarm og en for visning i instrumentet mon tro ?

Ikke vet jeg hva den er til :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, knikeren skrev:

Etter litt leting så fant jeg omsider motornr 3412887. 

Er det noen som kan fortelle meg om hvilken motor og effekt den er på? 

Fant denne lista men den skjønte jeg lite av :blink: https://rimmerbros.com/content--name-Rover-V8-Engine-Numbers

 

Som det også står skrevet i lista du har linket til er dette en 341 motor lik den jeg selv har i min 76 modell classic. En flott lavkomp motor med 8.25:1 som er like glad i 95 oktan som 98. Høykomp-motorene vil kun ja 98 og mistrives med "vanlig" bensin. 

Hestene skal vel være på 130 hk, men på et ganske høyt turtall. Tror noen har kommentert om dette i prosjekttråden min så du finner sikkert rett info det et sted. Husker jeg ikke feil så er nok maks HK ved 3800 rpm i denne motoren, som er på et betydelig høyere turtall enn de senere motorene.. Hos min skjer det lite under 2200 rpm og er det motbakke bør jeg helst ligge på 2500-2800 rpm.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Erik Iversen skrev:

 

Som det også står skrevet i lista du har linket til er dette en 341 motor lik den jeg selv har i min 76 modell classic. En flott lavkomp motor med 8.25:1 som er like glad i 95 oktan som 98. Høykomp-motorene vil kun ja 98 og mistrives med "vanlig" bensin. 

Hestene skal vel være på 130 hk, men på et ganske høyt turtall. Tror noen har kommentert om dette i prosjekttråden min så du finner sikkert rett info det et sted. Husker jeg ikke feil så er nok maks HK ved 3800 rpm i denne motoren, som er på et betydelig høyere turtall enn de senere motorene.. Hos min skjer det lite under 2200 rpm og er det motbakke bør jeg helst ligge på 2500-2800 rpm.. 

Ja den må opp i turtall før den reagerer i motbakke så hadde vært godt å økt komprisjonen litt. 

Noen som vet hva som må til for å øke komprisjonen? 

Vil nå si att jeg er overasket over hvor billig den er å kjøre med i forhold til exmil'en med sivil kasse i :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 timer siden, knikeren skrev:

Ja den må opp i turtall før den reagerer i motbakke så hadde vært godt å økt komprisjonen litt. 

Noen som vet hva som må til for å øke komprisjonen? 

Vil nå si att jeg er overasket over hvor billig den er å kjøre med i forhold til exmil'en med sivil kasse i :)

Tror nok ikke det er kompresjonen det står på. En frisk motor er viktig, så greit å starte der. Rette tennplugger (kun originalt) gode pluggledninger, god jording, frisk coil, oppgradert magnettenning og godt justert fordeler. Motoren takler mye mer fortenning enn hva boka sier den skal ligge på. Juster til du får tenningsbank ved pådrag og dra den litt tilbake igjen. :) når dette er på plass ville jeg sett på eksosanlegget. Det originale har enormt med motstand. Etter jeg skiftet ut mitt kjører jeg i 4. gir med overdrive i alle motbakker på standard bil. Med tur rigget doning (fullastet takgrind, større hjul og max i bagasjerommet) må jeg ta den ut av overdrive. Vil ikke si det er ille. :)

Neste steget bør være en high lift cam. Jeg synes lyden i disse lav-komp-motorene er finere enn høy komp så jeg ville beholdt den slik den var :) tror du klarer å få mye mer glede ut av motoren din uten å måtte gå sterkt til verks med skifte av topper og/eller stempler for annen komp. Billigere i drift vil de nok være også på lav komp. Lå fint på 1.1 på langkjøring hos meg før alt "stasjet." Nå ligger den stort sett på 1,4. Den største fienden min er motbakker (les. høydemeter og derav feil blanding på gasserne.) så elektronisk forgasser er et ønske. 

Edited by Erik Iversen

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Erik Iversen skrev:

Tror nok ikke det er kompresjonen det står på. En frisk motor er viktig, så greit å starte der. Rette tennplugger (kun originalt) gode pluggledninger, god jording, frisk coil, oppgradert magnettenning og godt justert fordeler. Motoren takler mye mer fortenning enn hva boka sier den skal ligge på. Juster til du får tenningsbank ved pådrag og dra den litt tilbake igjen. :) når dette er på plass ville jeg sett på eksosanlegget. Det originale har enormt med motstand. Etter jeg skiftet ut mitt kjører jeg i 4. gir med overdrive i alle motbakker på standard bil. Med tur rigget doning (fullastet takgrind, større hjul og max i bagasjerommet) må jeg ta den ut av overdrive. Vil ikke si det er ille. :)

Neste steget bør være en high lift cam. Jeg synes lyden i disse lav-komp-motorene er finere enn høy komp så jeg ville beholdt den slik den var :) tror du klarer å få mye mer glede ut av motoren din uten å måtte gå sterkt til verks med skifte av topper og/eller stempler for annen komp. Billigere i drift vil de nok være også på lav komp. Lå fint på 1.1 på langkjøring hos meg før alt "stasjet." Nå ligger den stort sett på 1,4. Den største fienden min er motbakker (les. høydemeter og derav feil blanding på gasserne.) så elektronisk forgasser er et ønske. 

Høres ut som en god oppskrift dette :)

Blir å bygge større eksosanlegg når den er bygget om til pickup. 

Vil bygge med 2 separerte rør hele veien uten nedstrupinga som er helt i starten på manefoilen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...