Gå til innhold

Rover v8 3500


knikeren

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Roar Moslet skrev:

Annen kam, annen kompresjon og mulig andre dyser i forgasserene.

Nå hadde Range Rover 130hk som std.

91hk var på Serie3 109 V8, og der var det lav komp, og restrektorer i innsuget, rett under hver forgasser.

Aha.

Så det er litt arbeid for å få frisket den opp litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne 109 er godkjent med lav komp motoren så regner med det er den som står i, hadde håpet på å få sluppet fri de siste ponniene uten for store inngrep i den :)

Henter bilen først på fredag så er bare litt på forhånd med planene for bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, gautes skrev:

Fjern blikkplatene som begrenser innsug og se.

For mye gamp og pedalbruk gir forbruk av drivaksler.

Men kjør på,jeg har på lager...:P

 

Det ER vanskelig å styre seg når man har litt krefter til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, lafterolf skrev:

Skal du selge platene under forgasser vil jeg gjerne kjøpe dem.

Det skal jeg ha i bakhodet :)

13 timer siden, Roar Moslet skrev:

Nei, min f.eks har bedre tenningsanlegg og ble da også på 130hk originalt.

Dette må du utdype litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Ninety fra 87 har "elektronisk" tenning, altså ikke stifter. (og SU- forgassere) Tror det skal være 134 hester men mistenker at noen er stukket av. (100kw)

 

De første Ninetyene og One Ten fra 85 hadde vel Zenith forgassere og 114hp tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdype og utdype, er ikke så mye å utdype egentlig.

Det ble SU eller Stromberg forgassere og magnet tenning med elektronisk styrt tenning etterhvert på 90/110 i 85/86

Da ble det hentet 15hk+ ut av motoren.

Om LR har gjort flere forandringer, vet jeg ikke, men har hatt begge deler.

Jeg har å hatt en 90 med første utgaven av el.tenninga, den var også på 114hk i følge bøkene.

Mulig det også har vært forandring på eksosanlegget også, for det kan strøype mye hester. I tillegg så er std tenningsinnstilling alt for lav. Justerer man opp fortenninga til mellom ca 8 til 12 grader, alt etter hvilken komp motoren har og man bruker 95 eller 98 oktan, så får man også en del bedre futt i åtteren.

 

Er ikke hjemme akkurat nå, men kan se i 'klokeboka' på de aktuelle forskjellene ila helgen.

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Roar Moslet skrev:

Utdype og utdype, er ikke så mye å utdype egentlig.

Det ble SU eller Stromberg forgassere og magnet tenning med elektronisk styrt tenning etterhvert på 90/110 i 85/86

Da ble det hentet 15hk+ ut av motoren.

Om LR har gjort flere forandringer, vet jeg ikke, men har hatt begge deler.

Jeg har å hatt en 90 med første utgaven av el.tenninga, den var også på 114hk i følge bøkene.

Mulig det også har vært forandring på eksosanlegget også, for det kan strøype mye hester. I tillegg så er std tenningsinnstilling alt for lav. Justerer man opp fortenninga til mellom ca 8 til 12 grader, alt etter hvilken komp motoren har og man bruker 95 eller 98 oktan, så får man også en del bedre futt i åtteren.

 

Er ikke hjemme akkurat nå, men kan se i 'klokeboka' på de aktuelle forskjellene ila helgen.

Ja det hadde vært supert hvis du kunne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt i Ninety/OneTen boka ang spec på 3.5l v8eren.

Forskjellene er

Med lt95 kasse,

Litt annen nål i forgasserene

Litt mindre durasjon på kam

Og stift tenning.

 

Med lt85 kassen kom først Lucas 35DM8 elektronisk tenning, den har tenningsforsterkeren på innerskjermen, og så kom etterhvert den mer vanlige 35DLM8 tenningen med tenningsforsterkeren på utsiden av selve fordeleren.

 

Dette er kjapt det jeg fant.

 

Det er også en del forskjeller til de forskjellige landene, men jeg har sett på Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, lafterolf skrev:

Plata er bare en plate med hull som gir mindre gjennomstrømming. 4-5mm tykk, tatt etter dårlig hukommelse.

Da har jeg nok ikke den plata for her var det bare ei blikkplate som så sånn ut

IMG_20190818_114121.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener SD1 motoren har andre (større) ventiler enn tidligere motorer, og, jeg vil tro, V8ere brukt i Land Rover modellene av samme "era". En måte å se det på er at hele toppen på motoren er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...