Jump to content
LRforum
knikeren

Rover v8 3500

Recommended Posts

Er det noen som vet hva som er forskjellen på den motoren som står i Rover SD1 med 153hk og den som  sto i Range Rover med 91hk? Er det innsuget som er større på SD1 eller er det noe mer? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annen kam, annen kompresjon og mulig andre dyser i forgasserene.

Nå hadde Range Rover 130hk som std.

91hk var på Serie3 109 V8, og der var det lav komp, og restrektorer i innsuget, rett under hver forgasser.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutter siden, Roar Moslet skrev:

Annen kam, annen kompresjon og mulig andre dyser i forgasserene.

Nå hadde Range Rover 130hk som std.

91hk var på Serie3 109 V8, og der var det lav komp, og restrektorer i innsuget, rett under hver forgasser.

Aha.

Så det er litt arbeid for å få frisket den opp litt? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutter siden, Roar Moslet skrev:

91hk var på Serie3 109 V8, og der var det lav komp, og restrektorer i innsuget, rett under hver forgasser.

 

Alle 110 V8 hadde i utgangspunktet 115hk når de var forgasserutstyrt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denne 109 er godkjent med lav komp motoren så regner med det er den som står i, hadde håpet på å få sluppet fri de siste ponniene uten for store inngrep i den :)

Henter bilen først på fredag så er bare litt på forhånd med planene for bilen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fjern blikkplatene som begrenser innsug og se.

For mye gamp og pedalbruk gir forbruk av drivaksler.

Men kjør på,jeg har på lager...:P

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, gautes skrev:

Fjern blikkplatene som begrenser innsug og se.

For mye gamp og pedalbruk gir forbruk av drivaksler.

Men kjør på,jeg har på lager...:P

 

Det ER vanskelig å styre seg når man har litt krefter til overs.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, kulien skrev:

 

Det ER vanskelig å styre seg når man har litt krefter til overs.

Men morro er det nå da :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutter siden, knikeren skrev:

Men morro er det nå da :)

Jepp,

Hilsen en 107 stw med 8er.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, JokerS30 skrev:

 

Alle 110 V8 hadde i utgangspunktet 115hk når de var forgasserutstyrt ?

Nei, min f.eks har bedre tenningsanlegg og ble da også på 130hk originalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, Roar Moslet skrev:

Nei, min f.eks har bedre tenningsanlegg og ble da også på 130hk originalt.

Hva bestod det i ?
Elektronisk tenning ? Litt som det " Malloy " ettermonteringskit-et ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timer siden, lafterolf skrev:

Skal du selge platene under forgasser vil jeg gjerne kjøpe dem.

Det skal jeg ha i bakhodet :)

13 timer siden, Roar Moslet skrev:

Nei, min f.eks har bedre tenningsanlegg og ble da også på 130hk originalt.

Dette må du utdype litt mer :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min Ninety fra 87 har "elektronisk" tenning, altså ikke stifter. (og SU- forgassere) Tror det skal være 134 hester men mistenker at noen er stukket av. (100kw)

 

De første Ninetyene og One Ten fra 85 hadde vel Zenith forgassere og 114hp tror jeg. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utdype og utdype, er ikke så mye å utdype egentlig.

Det ble SU eller Stromberg forgassere og magnet tenning med elektronisk styrt tenning etterhvert på 90/110 i 85/86

Da ble det hentet 15hk+ ut av motoren.

Om LR har gjort flere forandringer, vet jeg ikke, men har hatt begge deler.

Jeg har å hatt en 90 med første utgaven av el.tenninga, den var også på 114hk i følge bøkene.

Mulig det også har vært forandring på eksosanlegget også, for det kan strøype mye hester. I tillegg så er std tenningsinnstilling alt for lav. Justerer man opp fortenninga til mellom ca 8 til 12 grader, alt etter hvilken komp motoren har og man bruker 95 eller 98 oktan, så får man også en del bedre futt i åtteren.

 

Er ikke hjemme akkurat nå, men kan se i 'klokeboka' på de aktuelle forskjellene ila helgen.

Edited by Roar Moslet

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Roar Moslet skrev:

Utdype og utdype, er ikke så mye å utdype egentlig.

Det ble SU eller Stromberg forgassere og magnet tenning med elektronisk styrt tenning etterhvert på 90/110 i 85/86

Da ble det hentet 15hk+ ut av motoren.

Om LR har gjort flere forandringer, vet jeg ikke, men har hatt begge deler.

Jeg har å hatt en 90 med første utgaven av el.tenninga, den var også på 114hk i følge bøkene.

Mulig det også har vært forandring på eksosanlegget også, for det kan strøype mye hester. I tillegg så er std tenningsinnstilling alt for lav. Justerer man opp fortenninga til mellom ca 8 til 12 grader, alt etter hvilken komp motoren har og man bruker 95 eller 98 oktan, så får man også en del bedre futt i åtteren.

 

Er ikke hjemme akkurat nå, men kan se i 'klokeboka' på de aktuelle forskjellene ila helgen.

Ja det hadde vært supert hvis du kunne det :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har sett litt i Ninety/OneTen boka ang spec på 3.5l v8eren.

Forskjellene er

Med lt95 kasse,

Litt annen nål i forgasserene

Litt mindre durasjon på kam

Og stift tenning.

 

Med lt85 kassen kom først Lucas 35DM8 elektronisk tenning, den har tenningsforsterkeren på innerskjermen, og så kom etterhvert den mer vanlige 35DLM8 tenningen med tenningsforsterkeren på utsiden av selve fordeleren.

 

Dette er kjapt det jeg fant.

 

Det er også en del forskjeller til de forskjellige landene, men jeg har sett på Europa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plata er bare en plate med hull som gir mindre gjennomstrømming. 4-5mm tykk, tatt etter dårlig hukommelse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minutter siden, lafterolf skrev:

Plata er bare en plate med hull som gir mindre gjennomstrømming. 4-5mm tykk, tatt etter dårlig hukommelse.

Da har jeg nok ikke den plata for her var det bare ei blikkplate som så sånn ut

IMG_20190818_114121.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 18.8.2019 den 16.46, knikeren skrev:

Da har jeg nok ikke den plata for her var det bare ei blikkplate som så sånn ut

IMG_20190818_114121.jpg

 

Originalpakningen dette. Har slik på alle mine forgassersett :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mener SD1 motoren har andre (større) ventiler enn tidligere motorer, og, jeg vil tro, V8ere brukt i Land Rover modellene av samme "era". En måte å se det på er at hele toppen på motoren er annerledes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...