Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Skare1

Indre øvre fôringer bak Disco 3

Recommended Posts

Har fått beskjed om at det er slark i indre øvre fôringer bak på min disco 3. Relativt god slakk i sideveis på hjulene, videre sporer den under kjøring. 

Ser jo ut til at disse sitter «klundrete» til. Noen som kjenner til verksted eller personer som er dreven på å bytte dette, til en ok pris? 

Bestill nye armer m foringer fra UK. 

Er de slitt, kommer nok de nedre snart etter.... 

Bytta hele veien rundt tidligere i år 

Jeg valgte å bytte både øvre og nedre hele veien rundt. Kjøpte komplette armer med bolter fra advancefactor med 4 års garanti.

Bytter du en arm kan du være sikker på at boltene på resten er opprusta slik at firehjulskontroll blir umulig, og etter en kort stund har du det gående med nye defekte foringer.

Tror du kommer ca på 10 lapper. Ta med spissingsstag fremme/bak. Og begge hub foringer bak. Er også lettere å skifte foringer til stabstag bak når øvre bærebruer er av.

Bremserør på bærebruer bak kan og være greit å ta samtidig. Disse er ofte fastrustet.

Om du ikke tar hele bilen, ville jeg hvertfall tatt alt bak i samme slengen. Blir fort litt penger.

Screenshot_20190813-081510.pngScreenshot_20190813-081524.pngScreenshot_20190813-081539.png

Har ikke tatt med sett til stabstag fremme, dette er uproblematisk å skifte individuelt. 

Utifra kilometerstand bør man vurdere hjullager og bremseskjold bak, dette er lettest å ta i sammenheng med denne jobben. Selv fikk jeg slakk/lyd i et hjullager fremme og bak på rett over 300'km, så skiftet alle 4 når jeg tok resten av hjulopphenget.

Ikke for å kuppe tråden, men er sporing et tegn på slite foringer bak?

Finnes det andre syndere?

Synes det sporer mer og mer her. Nedre fremre bærebroer skiftet for en stund siden. EU-kontroll på NAF påpekte noe slakk bak, men ikke så mye at de fant ut hvor det kommer fra (ikke anmerket på kontrollen, bare kommentert muntlig av kontrolløren)

Bilen har rullet bare 135k

1 time siden, ewikran skrev:

Ikke for å kuppe tråden, men er sporing et tegn på slite foringer bak?

Finnes det andre syndere?

Synes det sporer mer og mer her. Nedre fremre bærebroer skiftet for en stund siden. EU-kontroll på NAF påpekte noe slakk bak, men ikke så mye at de fant ut hvor det kommer fra (ikke anmerket på kontrollen, bare kommentert muntlig av kontrolløren)

Bilen har rullet bare 135k

Det var det hos meg ihvertfall

On 8/12/2019 at 10:44 PM, lafterolf said:

Jeg valgte å bytte både øvre og nedre hele veien rundt. Kjøpte komplette armer med bolter fra advancefactor med 4 års garanti.

Bytter du en arm kan du være sikker på at boltene på resten er opprusta slik at firehjulskontroll blir umulig, og etter en kort stund har du det gående med nye defekte foringer.

Var disse settene komplette, med alle bolter/festemidler på armene? Selv den for støtdemperen? Har nettopp vært en tur i garasjen å servet en bakbrems og la merke til at nedre foring på huben er kaputt. Regner med jeg kjører på originale armer og foringer, og derfor ta alt samtidig. I hvertfall på samme aksling. Blir jo som sagt en liten sum dette.