Gå til innhold

Feil på luftfjæring Disco 4


Eirik Langåker

Anbefalte innlegg

Har nettopp blitt eier av en 2010 Disco 4.

Etter to uker kom der feilmelding på luftfjæringen.

"Suspension fault, only normal hight available". Jeg leser på nett att dette er en relativt vanlig feil.

Jeg har byttet ventilblokk bak, uten at det hjalp.

Den lekker ikke luft, og kompressor fungerer fint.

Jeg vurderer å bytte høydesensor, men ser også at der er en del "dårlig" ledningsnett bak reservehjulet.

Fra en stor firkantet kontakt og fremover...  Går det an å få tak i, og byttet dette ledningsnettet?

Legger ved diagnosebildet. Alle innspill mottas med takk!

Bortsett fra denne feilen, så er dette en drøm av en bil!Screenshot_20190809-174910.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt uvanlig med kabelbrudd på de ledningene der. Var utsatt for det samme selv. Ut fra størrelsen på verkstedregningen, så antar jeg at man eventuelt bare spleiset inn en ny ledningsstump der det var brudd.

 

Nå hadde jeg en rekke feil på luftfjæringen samtidig, så jeg vet ikke hvordan et kabelbrudd alene vil arte seg... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har etter bytte til vinterdekkene fått opp akkurat samme feilmeldingen i displayet. Lurer fælt på hva det kan være. 
Alt ser tilnærmet normalt ut ved oppstart, men etter en liten stund kommer det en gul varseltrekant, å den meldingen opp. 
 

Er helt fersk eier av Discovery 4, så vet ikke helt hva jeg skal se etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AMyrvang skrev:

Har etter bytte til vinterdekkene fått opp akkurat samme feilmeldingen i displayet. Lurer fælt på hva det kan være. 
Alt ser tilnærmet normalt ut ved oppstart, men etter en liten stund kommer det en gul varseltrekant, å den meldingen opp. 
 

Er helt fersk eier av Discovery 4, så vet ikke helt hva jeg skal se etter. 

 

Du kan begynne med å se på 4x4 Info på displayet når du kjører. Om du ser at et av hjulene ikke oppfører seg normalt på displayet, så kan det være en indikator på at en høydesensor ikke er helt 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sett på 4x4 infoen under kjøring, å eneste jeg bet meg merke i er at den byttet hyppig mellom heving og normal. Bilen er blitt betydelig lavere enn normal, å er snart på bunnen. Håper bare jeg kommer meg til et verksted som kan se på det, før det skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg hadde samme feil for ca 3 år siden, fixet da og det virket ... 

Men nå er det noe lignende på vei tilbake, men skjer sjeldent så har ikke prioritert å sjekke igjen...

 

Men kan hjelpe deg å sette deg på sporet.

 

Foran ved ditt venstere kne sitter styrings uniten. den sender signaler rundt om kring. 

Ved oppstart av bil gir den beskjed til bakere ventil blokk om å slippe inn litt luft om, sendsor melder for lav posisjon på venstere side.

Men er ikke høyden så veldig galt, så kan systemet fylle opp venstere side via blokka, sin midtere, utjevningsventi som er åpen opp til en viss speed på bilen.

 

På min, var problemet at venstere side ventil ikke åpnet, jeg tipper det er samme på din... fant brudd på ledning omtrent ved siden av forsete nede under gulv.

 

Jeg la først en erstatningsledning fra unit å helt til ventil,,, da virket den hver gang .

Fant bruddet, som av å til feilet å sende signal til ventil,  å loddet inn ny .. 

 

Problemfritt i 2 år... men nå har jeg noe igjen .. men ikke så ofte. 

 

kansje dette hjalp litt .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...