Gå til innhold

2000 P38: Horn virker ikke


iknutis

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg søkt og søkt, nasjonalt og internasjonalt uten å finne løsningen på problemet mitt.

Symptomet er altså at hornet ikke virker, når man trykker på rattet. Ikke med tenning på, ikke med tenning av.

1. Testet begge horna ved å koble de på batteriet; det ene virket og det andre var gåent. Erstattet begge to med helt nye horn som jeg testet før jeg koblet de på: de virker begge rett på batteriet.
2. Sjekket alle sikringene i motorrommet, uten å finne noen som var gåen.

3. Byttet releet med et annet tilsvarende relee, uten effekt.
4. Fikk med brukt slepering når jeg kjøpte bilen, så jeg byttet slepering: horn virker fortsatt ikke, men nå fikk jeg feil på airbag i tillegg.
5. Kjøpte ny genuine slepering fra GB og byttet den, feil på airbag er nå borte men horn virker ikke.

Jeg begynner å bli litt rådvill, og skulle absolutt hatt skuta eu-godkjent neste uke. Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsopplysning:
Tok ut releet, og målte 12v både på 30 og 86.
Jumpet 30 og 87 og da virket horna.

Ingen jord på 85, så da er det vel det jeg mangler? Og den skal jordes i rattet hvis jeg har forstått det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, rattet bare sender signal til BEcm. Den styrer igjen releet til hornet. Sjekk kontakt i høyre Astolpe for irr/brudd.

Horn er enkelt, pust dypt inn og tell til tre.

Får du ikke til så kan du alltids ringe så kan jeg lose deg gjennom hele signal gangen til det og hvordan du tester de forskjellige segmentene V DET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Håvard Guttormsen skrev:

Nei, rattet bare sender signal til BEcm. Den styrer igjen releet til hornet. Sjekk kontakt i høyre Astolpe for irr/brudd.

Horn er enkelt, pust dypt inn og tell til tre.

Får du ikke til så kan du alltids ringe så kan jeg lose deg gjennom hele signal gangen til det og hvordan du tester de forskjellige segmentene V DET.

Tusen takk for tipset. :)

Pustingen hjalp veldig i går, men jeg tror kanskje noen har fjernet en kontakt her?

E67B5A49-33F9-4466-973D-0D1DFA7B14CC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Håvard Guttormsen skrev:

Det er vanlig og fjerne den kontakten der. Den står for MYE problemer påP38!

 

 

Og jeg kan herved bevitne at forskjellen på  livet med og uten den kontakten er vesentlig. Og det er altså livet UTEN den kontakten som er er det mest sorgløse og som gir best nattesøvn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Så bra! :)

Ser ut som om det er gjort bra arbeid her, alle er loddet og krympestrømpe på samtlige. Det er også tørt og pent her, ingen korrosjon som jeg kan se på de andre kontaktene heller, men det kan jo være kabelbrudd?

Dere vet ikke hvilken farge som gir signal til horn-releet feks?

 

Håvard: mulig jeg ringer deg i morgen ettermiddag og plager deg for noen gode råd. Alt annet er nå i orden på bilen, er kun hornet igjen og det er litt irriterende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.png

image.png

image.png

image.png

image.png

 

Her er hele kretsen for hornene. den er litt misvisende da den ikke viser at Becm kan jorde signalet uten kretsen nedover fra C257.17.

Test 1 er og legge inn jord på C120.7 (gul kontakt nest ytterst foran på becm,lilla-brun lednng).

Da skal hornet tute . Releet får jord og har fast + inne i sikringsboks. Virker det ikke nå er det ,rele eller sikringsboks evt. begge ledningene til tutene...

TEST 1 A er og teste med diagnose , det tester og utgangen på becm samtidig

OM test 1 er oker neste steg og legge inn jord på C257.17(gul kontakt under sikringen becm, lilla blå ledning)

Dette er for og teste inngang becm, som også kan test i diagnose.

Tuter det fortsatt er becm ok både inn og ut, virker det ikke her er becm ødelagt.

Samme test utføres i C235.4 ( liten hvit kontakt under rattet) Dette for og sjekke ledning fra under ratt til becm.

Her kommer ratt testen.

Dra ut kontakt c235 og test mellom pinne 4 og 5  lysegrønn/rød og lilla/brun. Det skal ikke være kontakt her før du trykker knappen på tuta i rattet.
Blir det ikke kontakt her er clockspring eller tuteknapp problemet.

Siste sjekk er da om det er jord på inne 5 i C235 mot bilen. (ikke den delen av kontakten som går til rattet.

Håper dette hjelper noen litt med feilsøking på horn

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt ligger i rattet. Det tuter når jeg jorder kontakten under rattet, og det blir jord på de to klavene inne i rattet når jeg trykker på de, men jorden går ikke videre fra klaven og gjennom clockspringen.

Der har jeg nå prøvd tre stykker, den siste helt ny, så det kan virke som om det er kobbermatten i selve rattet som det ikke er kontakt i. Og den er ikke mulig å kjøpe ny, så her må jeg sikkert være litt lur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye korrosjon i selve matten, men ikke på kontaktpunktene. Løsningen ble å klippe den røde/grønne kabelen der den går inn i kontakten til matten, og lodde på en ekstra kabel derfra til ene klaven. Kabelsko rundt ene av de fire skruene som holder airbag’en på plass. Nå fungerer hornene 100%, selv om det sikkert ikke er iht læreboken. :)

 

Tusen hjertelig takk for hjelpen. Håper oppskriften kan hjelpe flere. Nå krysser jeg fingrene for at etterkontrollen går som smurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Her en regnfull morgen på vei til jobb, så fikk jeg det motsatte problemet. Bilen begynte å tute helt på egen hånd.

Først noen små bært nå og da, før den tilslutt tutet vilt og hemningsløst på alt og alle. Samtidig som instrumentlyset gikk av og på, tanklokket åpnet seg og noen av dørene låste seg.

Disse bilene har virkelig sjel og sier tydelig fra...  

 

Regner med at jeg må lete meg fram til kontaktene C120, C257 og C235 og gi dem en skikkelig dusj med elektronikkrens og CRC. Derretter sjekke for eventuelle kortslutninger mellom dem.

Takknemlig om noen har noen tips til andre ting som kan forårsake dette.

 

Håper noen dager i garasjen har tørket opp bilen såpass at den lar seg kjøre litt igjen. 

Skulle den begynne å bråke igjen, så er det vel bare å nappe ut sikring F49 eller rele nr. 9 til jeg får kjørt den hjem igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...