Jump to content
LRforum
Espen Selvik

Dårlig trekkraft umiddelbart etter oppstart TD5

Recommended Posts

Normalt scenario for de fleste er vel å starte opp bilen, sette i gir og dra avgårde.. 

Når jeg gjør det orker den nesten ingenting og må slure på clutch hvis det er motbakke. Etter (la oss si ) 10 sekunder så oppfører den seg normalt.(Tror jeg.. syns kanskje den er litt slapp, men husker ikke hvordan disse går da forrige bil jeg hadde var en 90 fra 2001 og dette er en litt nedlastet 110)

Dette er en TD5 fra 2005. Har riktignok hatt motoren ute i vinter etter at jeg kjøpte den så sjansen for at jeg har glemt en stikker eller en vakuumslange er selvsagt tilstede, men jeg jeg klarer ikke å finne noe galt.

Det kan hende den var sånn da jeg kjøpte den, men det husker jeg ikke. Begynte på restaurering før jeg begynte å bruke den..

Noen som har opplevd lignende? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan høres ut som om du mangler ladetrykk fra oppstart. Forsøk å trekke motoren jevnt opp i et høyt turtall (ikke overdriv) før du kjører avgårde - kanskje kommer der en mørk røyksky når trykket kommer.  Har du ladetrykkesmåler på bilen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har en bratt bakke opp fra huset, og har opplevd tilsvarende på mange biler. Der har det normalt vært staget til actuatoren på wastegaten som har blitt rusten og treig. Etter litt smøring og bevegelse har problemet vært løst.
Symptomene er som Atle skriver over.

Har også på en eldre VAG byttet en ladetrykksregulator kalt N75. En enkel magnetventil, som tettes med gurba (olje og lort) etterhvert, og da sliter den med å regulere trykket. Jeg vet ikke om TD5-motoren har en slik, men da vil man også oppleve at motoren går i nødmodus på max ladetrykk og ikke bare at du mangler ladetrykk ved oppstart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minutter siden, iknutis skrev:

Jeg har en bratt bakke opp fra huset, og har opplevd tilsvarende på mange biler. Der har det normalt vært staget til actuatoren på wastegaten som har blitt rusten og treig. Etter litt smøring og bevegelse har problemet vært løst.
Symptomene er som Atle skriver over.

Har også på en eldre VAG byttet en ladetrykksregulator kalt N75. En enkel magnetventil, som tettes med gurba (olje og lort) etterhvert, og da sliter den med å regulere trykket. Jeg vet ikke om TD5-motoren har en slik, men da vil man også oppleve at motoren går i nødmodus på max ladetrykk og ikke bare at du mangler ladetrykk ved oppstart.

 

Tenkte på det samme. Det er jo en vanlig feil på TD5 at dette staget går tregt. Enkelt å teste og smøre opp. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan være mye som er feil. 

Sjekk staget til wastegate først, det er billigst 

Sliten MAF kan også gi slikt utslag, og mange flere ting. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kald Td5 er ikke turtalssvillig. Bilen min vil gjerne ha 15-30 sekunder før den "sparker" avgårde. Dette er en 2006 mod som kun har gått 90000 km.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min er også slik at den er «dau» de første 10-15 sekundene. Virker som de er programmert slik, sånn at de ikke tar belastning før smøring er i gang. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samme her, så da tenker jeg man gjør det enkelt.

 

1.  Start motor og sett på lys og nødblink.

2.  Gå rundt bilen og sjekk lysene.

3.  Kjør avgårde med fra-spark.

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

MIn TD5 våkner først når den er varm, kjenner det tydelig og den har vært slik helt siden den var ny i 2002. Men så slapp at den må slures igang er den ikke i det hele tatt. Bør nok sjekke stage og MAF.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min er også sånn. Trodde det var en del av konseptet med å eie LR :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er ikke dette lagt inn fra LR? Mener å ha lest noe om at det "lager" litt slik at den ikke skal overruses når den er iskald...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utfra min erfaring med TD5ere på verkstedet syntes jeg at det bare var noen få dro avgårde med èn gang .

Majoriteten trakk dårlig rett etter start. Noen få ekstremt dårlig også inntil de fikk litt lunk.

Forsket aldri noe på det men forklarte kundene at det var bedre for motorene.

Hører man nøye etter ved start av motoren ser man at oljelampa slukker lenge før rasling/klakking fra motor dempes litt.

Da først har oljen kommet til i alle steder den skal smøre.

Du vil bli forbauset over hvor lang tid det tar .

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Artig med sånne tråder som dette. Min TD5 er også slapp i starten. Godt å høre det er flere. Nå kan jeg sove godt om natten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilen min "fusker" når jeg gir gass litt plutselig. Ett fusk, motoren dør 1,0 sek så går den videre. En gang daua den helt, gikk i limp home mode.

 

Som helt ny td5-eier, hvor sitter det staget til aktuatoren? Kan det være dette?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, ok.... vel jeg "føler" at så lenge ABS lampen lyser ved oppstart så er trekkraften dårlig. Men det kan være en tilfeldighet. Da jeg kjøpte en ny 90 i 2001 så hadde ikke den dette problemet. Men vi får se.. Sjekket litt feilkoder med T4 testeren, men hadde så mye rart etter at motoren var ute så jeg får lese ut igjen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, MrAnders skrev:

Bilen min "fusker" når jeg gir gass litt plutselig. Ett fusk, motoren dør 1,0 sek så går den videre. En gang daua den helt, gikk i limp home mode.

 

Som helt ny td5-eier, hvor sitter det staget til aktuatoren? Kan det være dette?

YouTube: 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olje i kabelmatte? Ta av kontakten på ECU under passasjersetet og se om det er olje der. Ryktene sier de siste årene av Td5 ikke skulle ha dette problemet, men det stemmer ikke. På min som er siste året med Td5 så hadde/har jeg olje i kabelmatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vil nok tro at det er olje i kabelmatta til dysene dine Anders.

Hadde den samme fuskingen på Stine sin i vår. Ny kabelmatte og rens av den røde kontakta inn på hjernen så var alt i orden igjen :)

Hvis spjeldet til turboen sitter fast vil bilen lugge ved høyt turtall fordi den ikke får justert turbotrykket. Samme hvis du justerer for mye på staget.

Turboen gir da over 1,35 bar (som er maks turbortykk uten å lure hjernen) og bilen kutter diseltillførselen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har verkstedtime på torsdag for en full service, bytte oljer, bremsevæske etc. Legger til ett punkt, skifte olje i ledningsnettet...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oppdatering etter en dag på verkstedet, ingen feil funnet. Var nok et engangs tregt stag, mulig jeg var førstemann som gav bånn gass på noen år...

 

Ingen olje i ledningsnettet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, MrAnders skrev:

Oppdatering etter en dag på verkstedet, ingen feil funnet. Var nok et engangs tregt stag, mulig jeg var førstemann som gav bånn gass på noen år...

 

Ingen olje i ledningsnettet.

 

Så bra, da er det en ting mindre å bekymre seg over.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timer siden, Spoon skrev:

Så bra, da er det en ting mindre å bekymre seg over.

Digg!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...