Espen Selvik Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Normalt scenario for de fleste er vel å starte opp bilen, sette i gir og dra avgårde.. Når jeg gjør det orker den nesten ingenting og må slure på clutch hvis det er motbakke. Etter (la oss si ) 10 sekunder så oppfører den seg normalt.(Tror jeg.. syns kanskje den er litt slapp, men husker ikke hvordan disse går da forrige bil jeg hadde var en 90 fra 2001 og dette er en litt nedlastet 110) Dette er en TD5 fra 2005. Har riktignok hatt motoren ute i vinter etter at jeg kjøpte den så sjansen for at jeg har glemt en stikker eller en vakuumslange er selvsagt tilstede, men jeg jeg klarer ikke å finne noe galt. Det kan hende den var sånn da jeg kjøpte den, men det husker jeg ikke. Begynte på restaurering før jeg begynte å bruke den.. Noen som har opplevd lignende? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Det kan høres ut som om du mangler ladetrykk fra oppstart. Forsøk å trekke motoren jevnt opp i et høyt turtall (ikke overdriv) før du kjører avgårde - kanskje kommer der en mørk røyksky når trykket kommer. Har du ladetrykkesmåler på bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Jeg har en bratt bakke opp fra huset, og har opplevd tilsvarende på mange biler. Der har det normalt vært staget til actuatoren på wastegaten som har blitt rusten og treig. Etter litt smøring og bevegelse har problemet vært løst. Symptomene er som Atle skriver over. Har også på en eldre VAG byttet en ladetrykksregulator kalt N75. En enkel magnetventil, som tettes med gurba (olje og lort) etterhvert, og da sliter den med å regulere trykket. Jeg vet ikke om TD5-motoren har en slik, men da vil man også oppleve at motoren går i nødmodus på max ladetrykk og ikke bare at du mangler ladetrykk ved oppstart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 48 minutter siden, iknutis skrev: Jeg har en bratt bakke opp fra huset, og har opplevd tilsvarende på mange biler. Der har det normalt vært staget til actuatoren på wastegaten som har blitt rusten og treig. Etter litt smøring og bevegelse har problemet vært løst. Symptomene er som Atle skriver over. Har også på en eldre VAG byttet en ladetrykksregulator kalt N75. En enkel magnetventil, som tettes med gurba (olje og lort) etterhvert, og da sliter den med å regulere trykket. Jeg vet ikke om TD5-motoren har en slik, men da vil man også oppleve at motoren går i nødmodus på max ladetrykk og ikke bare at du mangler ladetrykk ved oppstart. Tenkte på det samme. Det er jo en vanlig feil på TD5 at dette staget går tregt. Enkelt å teste og smøre opp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Kan være mye som er feil. Sjekk staget til wastegate først, det er billigst Sliten MAF kan også gi slikt utslag, og mange flere ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Kald Td5 er ikke turtalssvillig. Bilen min vil gjerne ha 15-30 sekunder før den "sparker" avgårde. Dette er en 2006 mod som kun har gått 90000 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogerer80 Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Min er også slik at den er «dau» de første 10-15 sekundene. Virker som de er programmert slik, sånn at de ikke tar belastning før smøring er i gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Samme her, så da tenker jeg man gjør det enkelt. 1. Start motor og sett på lys og nødblink. 2. Gå rundt bilen og sjekk lysene. 3. Kjør avgårde med fra-spark. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 Ja, TD5 er rene kinderegget Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LRowner Skrevet 10. august 2019 Del Skrevet 10. august 2019 MIn TD5 våkner først når den er varm, kjenner det tydelig og den har vært slik helt siden den var ny i 2002. Men så slapp at den må slures igang er den ikke i det hele tatt. Bør nok sjekke stage og MAF. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Min er også sånn. Trodde det var en del av konseptet med å eie LR Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Er ikke dette lagt inn fra LR? Mener å ha lest noe om at det "lager" litt slik at den ikke skal overruses når den er iskald... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Utfra min erfaring med TD5ere på verkstedet syntes jeg at det bare var noen få dro avgårde med èn gang . Majoriteten trakk dårlig rett etter start. Noen få ekstremt dårlig også inntil de fikk litt lunk. Forsket aldri noe på det men forklarte kundene at det var bedre for motorene. Hører man nøye etter ved start av motoren ser man at oljelampa slukker lenge før rasling/klakking fra motor dempes litt. Da først har oljen kommet til i alle steder den skal smøre. Du vil bli forbauset over hvor lang tid det tar . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fRRode Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Artig med sånne tråder som dette. Min TD5 er også slapp i starten. Godt å høre det er flere. Nå kan jeg sove godt om natten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Bilen min "fusker" når jeg gir gass litt plutselig. Ett fusk, motoren dør 1,0 sek så går den videre. En gang daua den helt, gikk i limp home mode. Som helt ny td5-eier, hvor sitter det staget til aktuatoren? Kan det være dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haakonbs Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 På turboen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Selvik Skrevet 12. august 2019 Forfatter Del Skrevet 12. august 2019 Hehe, ok.... vel jeg "føler" at så lenge ABS lampen lyser ved oppstart så er trekkraften dårlig. Men det kan være en tilfeldighet. Da jeg kjøpte en ny 90 i 2001 så hadde ikke den dette problemet. Men vi får se.. Sjekket litt feilkoder med T4 testeren, men hadde så mye rart etter at motoren var ute så jeg får lese ut igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 2 timer siden, MrAnders skrev: Bilen min "fusker" når jeg gir gass litt plutselig. Ett fusk, motoren dør 1,0 sek så går den videre. En gang daua den helt, gikk i limp home mode. Som helt ny td5-eier, hvor sitter det staget til aktuatoren? Kan det være dette? YouTube: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Mr.Anders. den fuskingen har ikke noe med turbo å gjøre. Du må få tatt en daignose. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Olje i kabelmatte? Ta av kontakten på ECU under passasjersetet og se om det er olje der. Ryktene sier de siste årene av Td5 ikke skulle ha dette problemet, men det stemmer ikke. På min som er siste året med Td5 så hadde/har jeg olje i kabelmatta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDY Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Vil nok tro at det er olje i kabelmatta til dysene dine Anders. Hadde den samme fuskingen på Stine sin i vår. Ny kabelmatte og rens av den røde kontakta inn på hjernen så var alt i orden igjen Hvis spjeldet til turboen sitter fast vil bilen lugge ved høyt turtall fordi den ikke får justert turbotrykket. Samme hvis du justerer for mye på staget. Turboen gir da over 1,35 bar (som er maks turbortykk uten å lure hjernen) og bilen kutter diseltillførselen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 13. august 2019 Del Skrevet 13. august 2019 Har verkstedtime på torsdag for en full service, bytte oljer, bremsevæske etc. Legger til ett punkt, skifte olje i ledningsnettet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 15. august 2019 Del Skrevet 15. august 2019 Oppdatering etter en dag på verkstedet, ingen feil funnet. Var nok et engangs tregt stag, mulig jeg var førstemann som gav bånn gass på noen år... Ingen olje i ledningsnettet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 15. august 2019 Del Skrevet 15. august 2019 3 timer siden, MrAnders skrev: Oppdatering etter en dag på verkstedet, ingen feil funnet. Var nok et engangs tregt stag, mulig jeg var førstemann som gav bånn gass på noen år... Ingen olje i ledningsnettet. Så bra, da er det en ting mindre å bekymre seg over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 16. august 2019 Del Skrevet 16. august 2019 14 timer siden, Spoon skrev: Så bra, da er det en ting mindre å bekymre seg over. Digg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.