Gå til innhold

Dårlig trekkraft umiddelbart etter oppstart TD5


Espen Selvik

Anbefalte innlegg

Normalt scenario for de fleste er vel å starte opp bilen, sette i gir og dra avgårde.. 

Når jeg gjør det orker den nesten ingenting og må slure på clutch hvis det er motbakke. Etter (la oss si ) 10 sekunder så oppfører den seg normalt.(Tror jeg.. syns kanskje den er litt slapp, men husker ikke hvordan disse går da forrige bil jeg hadde var en 90 fra 2001 og dette er en litt nedlastet 110)

Dette er en TD5 fra 2005. Har riktignok hatt motoren ute i vinter etter at jeg kjøpte den så sjansen for at jeg har glemt en stikker eller en vakuumslange er selvsagt tilstede, men jeg jeg klarer ikke å finne noe galt.

Det kan hende den var sånn da jeg kjøpte den, men det husker jeg ikke. Begynte på restaurering før jeg begynte å bruke den..

Noen som har opplevd lignende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som om du mangler ladetrykk fra oppstart. Forsøk å trekke motoren jevnt opp i et høyt turtall (ikke overdriv) før du kjører avgårde - kanskje kommer der en mørk røyksky når trykket kommer.  Har du ladetrykkesmåler på bilen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bratt bakke opp fra huset, og har opplevd tilsvarende på mange biler. Der har det normalt vært staget til actuatoren på wastegaten som har blitt rusten og treig. Etter litt smøring og bevegelse har problemet vært løst.
Symptomene er som Atle skriver over.

Har også på en eldre VAG byttet en ladetrykksregulator kalt N75. En enkel magnetventil, som tettes med gurba (olje og lort) etterhvert, og da sliter den med å regulere trykket. Jeg vet ikke om TD5-motoren har en slik, men da vil man også oppleve at motoren går i nødmodus på max ladetrykk og ikke bare at du mangler ladetrykk ved oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, iknutis skrev:

Jeg har en bratt bakke opp fra huset, og har opplevd tilsvarende på mange biler. Der har det normalt vært staget til actuatoren på wastegaten som har blitt rusten og treig. Etter litt smøring og bevegelse har problemet vært løst.
Symptomene er som Atle skriver over.

Har også på en eldre VAG byttet en ladetrykksregulator kalt N75. En enkel magnetventil, som tettes med gurba (olje og lort) etterhvert, og da sliter den med å regulere trykket. Jeg vet ikke om TD5-motoren har en slik, men da vil man også oppleve at motoren går i nødmodus på max ladetrykk og ikke bare at du mangler ladetrykk ved oppstart.

 

Tenkte på det samme. Det er jo en vanlig feil på TD5 at dette staget går tregt. Enkelt å teste og smøre opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, så da tenker jeg man gjør det enkelt.

 

1.  Start motor og sett på lys og nødblink.

2.  Gå rundt bilen og sjekk lysene.

3.  Kjør avgårde med fra-spark.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra min erfaring med TD5ere på verkstedet syntes jeg at det bare var noen få dro avgårde med èn gang .

Majoriteten trakk dårlig rett etter start. Noen få ekstremt dårlig også inntil de fikk litt lunk.

Forsket aldri noe på det men forklarte kundene at det var bedre for motorene.

Hører man nøye etter ved start av motoren ser man at oljelampa slukker lenge før rasling/klakking fra motor dempes litt.

Da først har oljen kommet til i alle steder den skal smøre.

Du vil bli forbauset over hvor lang tid det tar .

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ok.... vel jeg "føler" at så lenge ABS lampen lyser ved oppstart så er trekkraften dårlig. Men det kan være en tilfeldighet. Da jeg kjøpte en ny 90 i 2001 så hadde ikke den dette problemet. Men vi får se.. Sjekket litt feilkoder med T4 testeren, men hadde så mye rart etter at motoren var ute så jeg får lese ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MrAnders skrev:

Bilen min "fusker" når jeg gir gass litt plutselig. Ett fusk, motoren dør 1,0 sek så går den videre. En gang daua den helt, gikk i limp home mode.

 

Som helt ny td5-eier, hvor sitter det staget til aktuatoren? Kan det være dette?

YouTube: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje i kabelmatte? Ta av kontakten på ECU under passasjersetet og se om det er olje der. Ryktene sier de siste årene av Td5 ikke skulle ha dette problemet, men det stemmer ikke. På min som er siste året med Td5 så hadde/har jeg olje i kabelmatta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok tro at det er olje i kabelmatta til dysene dine Anders.

Hadde den samme fuskingen på Stine sin i vår. Ny kabelmatte og rens av den røde kontakta inn på hjernen så var alt i orden igjen :)

Hvis spjeldet til turboen sitter fast vil bilen lugge ved høyt turtall fordi den ikke får justert turbotrykket. Samme hvis du justerer for mye på staget.

Turboen gir da over 1,35 bar (som er maks turbortykk uten å lure hjernen) og bilen kutter diseltillførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MrAnders skrev:

Oppdatering etter en dag på verkstedet, ingen feil funnet. Var nok et engangs tregt stag, mulig jeg var førstemann som gav bånn gass på noen år...

 

Ingen olje i ledningsnettet.

 

Så bra, da er det en ting mindre å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...