Gå til innhold

Range Rover 4,6 Vogue (P38A) 2000-modell


ringerover

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å selge denne bilen, selv om jeg bare har hatt den i vel ett år og kunne tenkt meg å beholde den mye lenger. Har dessverre dårlige verkstedsfasiliteter her jeg bor nå, og mindre kjøring med tung henger enn før, tida strekker egentlig ikke til for å få gitt bilen oppmerksomheten den fortjener, elektr(on)isk kompetanse er ikke min styrke, og strengt tatt trengs bare en bil i husholdningen vår i dag, -en som er mindre tørst og kona tør kjøre, hovedsaklig er den nye trenden kortere turer med lite bagasje, dvs at det nok blir den andre bilen som får rangen.. :(

 

P38 er en fin og morsom bil  som imponerer på mange måter, selvsagt med personlighet og historie, fornem eleganse, kraft og komfort, men noen som har mer peiling og entusiasme bør eie denne, syns jeg. Denne har gått lite for alderen, under 170K, og er stadig i nesten daglig bruk, EU godkjent fram til neste sommer. Ingen mangler eller problemer med den bortsett fra at den med få ukers mellomrom er strømtom når den har stått i ro mye, noe som antakelig er ganske trivielt å løse for en som har tid og kan å bruke et multimeter. Jeg har hatt planer om å feilsøke dette selv, men sommeren gikk med til andre gjøremål.

Sist vinter byttet jeg kompressoren til luftfjæringa, kjøpte nytt 110Ah startbatteri, byttet slitedeler som bremseskive/klosser og diverse småtteri, men forøvrig har bilen vært i jevn drift dette året, og tilogmed imponert meg med fremkommeligheten sin (selv i forhold til tidligere erfaring med Landcruisere og Geländewagen, som jeg aldri trodde den kunne måle seg med) da det kom over en halvmeter tung snø over natta og nesten begravde den på hytta i begynnelsen av mars. Selv med lette SUV-dekk klarte den å komme seg bemerkelsesverdig bra framover, faktisk bedre enn broderns LC med diffsperre og mye kraftigere dekk, når Rangie'en først kommer løs "flyter" den utrolig bra med antispinn-automatikken på alle fire hjul.

(Bildet er fra denne dagen, som var veldig artig, må jeg innrømme, og gjorde meg innstilt på å sette meg inn i og holde vedlike alle de avanserte finessene bilen er utrustet med, i stedet for å finne en primitiv bil med simpelt interiør og behov for nyrebelte ved kjøring utenfor veg, som planen var i utgangspunktet, før denne dukket opp sist sommer.) 

Om jeg får omkring 50K av noen som vet å ta vare på den og gi den et langt liv med mye moro selger jeg den nå, ellers blir den antakelig værende, dessverre mest til pynt, men jeg trenger ikke gi den bort og får kanskje mer tid også etterhvert. Den kan i alle fall besiktiges og prøves i Gjøvik nesten når som helst, bare ta kontakt! Jeg kan selvsagt ta flere og skikkelige bilder på forespørsel, om noen interessenter bor langt unna, etc.. send meg melding!Snøbadingimars19.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Er det ingen som ligger våken om natta og ønsker seg P38?? :D! Jeg må selge denne, men vet ikke om jeg gidder å annonsere den på Finn, tror rette kjøperen er her på forumet. Dette er jo en entusiastbil, rett og slett.

Denne er ganske fin utvendig til å være tjue år gammel, men selvsagt er det litt rust på de vanligste stedene, spesielt bakre skjermbuer, noen chips på panseret, etc. Jeg vet ikke hvem som byttet til grillen som er på den nå, og det skjærer kanskje i øynene til purister, men jeg syns den kler den godt. I alle fall har bilen et fantastisk fint interiør med lyst lær fra topp til tå, tre- og skinntrukket ratt, og velur vegg-til-vegg-teppe, som seg hør og bør. Stereoen er den originale fra Alpine med CDskifter, dessverre er denne skifteren litt humørsyk, muligens er laseren defekt nå, men lyden fra høyttaleranlegget er det ikke noe å si på, selv med brummingen av V8.

Den starter og går fint når batteriet har strøm, det er nok ikke noen heksekunst å eliminere strømtyvene for dem som kjenner bilen. For øyeblikket er ikke bilen i daglig drift, siden jeg fikk kjølelekkasje og byttet vannpumpe, kjølevifte og fikk litt radiatorkluss etter en verkstedfeil "ballet det på seg" med brudd på en kjøleslange tidligere i sommer, og jeg venter på at denne skal komme i posten. Vil helst selge denne som fungerende bruksbil, siden jeg anser den som for bra til å kalles reparasjonsobjekt eller delebil, men den har ikke rukket å bli EUgodkjent, skulle vært det innen første juni. Tanken er å få ordnet dette så snart den er i drift igjen, dvs så snart sommerferiens planer er avviklet.

 

Still spørsmål og foreslå noe, og om det er noen tvil: denne bilen går billig nå, jeg har ikke egnet sted eller anledning til å pleie den, og det er for dumt om den bare skal stå her og forfalle. Dette er dermed en gyllen mulighet for interesserte til å få et røverkjøp på en bil som garantert blir en attraktiv veteranbil om noen flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner forslag, så har jeg et til deg.

 

For å få folk interessert i bilen din, så bør du lage en interessant annonse. Det betyr mange, og gode bilder. Legg flid i å ta bilder av problemområder, og vær nøyaktig i beskrivelsen av alt som er positivt og negativt.

 

Lykke til med salget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, takk for råd, men det er jo nettopp arbeidet med slikt jeg vil unngå, ellers kunne jeg jo like gjerne legge den ut på Finn. :) 

Jeg vet jo at aktuelle kjøpere her kjenner til bilen og dens svakheter, og har sagt at jeg kan sende bilder til seriøse interessenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Erik Iversen skrev:

 

Jo, det er jo klart! Men blir jo fort liggende våken litt for lenge. :huh::rolleyes:

Mmmm.. vet akkurat hvordan det er! Men bare forestill deg da at du omsider sovner, og når du våkner og ser ut vinduet så får du synet av denne, som bare venter på en lang, problemfri kjøretur..: :-D!

IMGP1417.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, atlgje skrev:

Aiaiai. Flotteste Range Rover som er laget (syns eg). Fleire bilder?

Det kommer noen flere i tråden snart, ja. Jeg er hjemme nå og skal få tatt nye bilder når det blir lyst og ikke høljeregner, forhåpentligvis blir det i morgen.

 

Tenker du på ny P38? Dumt spørsmål, selvsagt, -alle gjør vel det!! :) 

Den bilen du solgte nylig var sikkert finere i lakken enn min, selv om denne heller ikke har mye rust. (For ordens skyld i tilfelle noen lurer: det på taket på bildet over er bjørkeblader!)

Jeg kom på noe jeg ikke har nevnt her: Det er faktisk litt elektrikk-kluss(?!?) med den, -nanocom-kommunikasjonen er ikke som den skal, denne sikringen går stadig, og sentrallås/låsing virker ikke for tida. Da bilen nylig var på verksted ifm vannpumpehavari ble låsing i orden igjen en stund, så det er sikkert enkelt å løse for dere som har mer erfaring og kunnskap. Bilen ble strømtom igjen like etter at den kom ut fra verkstedet, så da kom problemet med sentrallåsen/fjernkontrollen tilbake. Jeg vet ikke hva de gjorde, men de var ikke eksperter, i alle fall . .  Pod'ene har nye batterier og dioder lyser rødt, så disse er ikke synderne. 

Endret av ringerover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir visst ferie i stedet for bildebonanza resten av denne uka. Kommer tilbake over helga.

Men tok ett bilde i farten i dag, av den mest graverende rusten på bilen, venstre bakskjerm: Slikt er kanskje ikke det mest salgsfremmende, men. Høyre skjerm er nesten helt fri.

2020-07-23-6521.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bilen er ikke solgt. Den selges nå til den første som gir 30K. Den har fortsatt gått mindre enn 180 000, ingenting tyder på at motoren er sliten, syns jeg. Dette er en bil som bør være mulig å holde i god brukssstand i årevis ennå.

2020-07-30-6565.jpg

2020-07-30-6566.jpg

2020-07-30-6568.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Angående de elektriske problemene du nevner over, har du åpnet dekselet på høyresiden der passasjeren i forsetet har sin høyre fot? Der er det en kontakt som pleier å være grønn av irr. Om den er det, klipper man den vekk og lodder alle ledningene og tar krympestrømpe over. På min kom mange funksjoner tilbake, og bilen snakket friskt og livlig med diagnoseapparatet igjen, noe den ikke hadde gjort på mange år. Jeg skulle gjerne kjøpt bilen din selv, men her er det allerede for mange på gården. Jeg har kjørt maken bil med V8 og samme innsprøyting og var overrasket over hvor fint den gikk og hvor lite bensin den brukte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg trekker denne i alle fall foreløpig fra markedet nå, jeg trenger ikke selge den for enhver pris, -det er uansett vanskelig å få en like kapabel bil til prisen jeg har satt her.

Har i det siste fått mer lyst til å bli bedre kjent med den og holde den i drift selv, (-det blir vinter snart også!). Jeg tror ikke det er så mye som skjer med denne motoren, egentlig, og strømgreiene skal jeg takle. Så med mindre noen med virkelig interesse melder seg og gladelig betaler mitt forlangende med det aller første blir den værende, selv om jeg ikke har garasje og verkstedhall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! I alle fall går den ikke til mindre enn summen jeg skrev over her. Men det er lov å foreslå noe litt nord for det.. Jeg har begynt å bruke den nesten daglig igjen nå, og etter noen gode måneder  (tilogmed null strømproblem, og jeg fikk nytt batteri på garantien) og flere lengre turer uten problemer har jeg fått fornyet tillit til dens ufeilbarlighet. :-D!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,


I tillegg til spørsmålet Christian Vig har over, hvordan er ramma mhp rust?

Har hatt en P38 1996 4.6l V8 tidligere så jeg kjenner disse litt fra før, og kan være interessert i å ha en igjen. Litt mer behagelig å kjøre enn S3 Lightweighten som jeg akkurat er ferdig med å restaurere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2021 den 15.34, Terje Houen skrev:

Hei,


I tillegg til spørsmålet Christian Vig har over, hvordan er ramma mhp rust?

Har hatt en P38 1996 4.6l V8 tidligere så jeg kjenner disse litt fra før, og kan være interessert i å ha en igjen. Litt mer behagelig å kjøre enn S3 Lightweighten som jeg akkurat er ferdig med å restaurere.

 

Det ble nom en annen V8 på meg, men lykke til med salget/kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...