Gå til innhold

Defender 1999 TD5 turboras..


Espen Olsen

Anbefalte innlegg

Plutselig røykla jeg hele nabolaget med illeluktende motoroljerøyk. Først fryktet jeg motorhavari ala sprekk i toppen eller ødelagt stempel/ringer. Det viste seg imidlertid å være den rimeligst mulige feilen - ødelagt turbo.

 

Et kjapt søk på det verdensomspennende internettet gav et interessant resultat; det finnes nemlig et repsett der man beholder det ytre turbohuset men bytter de indre, roterende delene som kalles "TD5 turbo cartridge".  Det ligger en video på YouTube som viser hvor enkelt dette gjøres:

 

 

EWS sier hans leverandører ikke leverer dette og mener jeg bør overlate til dette til proffene men jeg ser Bearmach selger denne:

 

https://bearmach.com/turbo-cartridge-suitable-for-2-5l-td5-discovery-2-defender-vehicles-pmf10046c.

 

Er det noen som har erfaring med å skifte bare innmaten (ca 3000,-) ?  Alternativet er bytteturbo til mer enn det dobbelte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket oljenivået i motoren? 

Det hender turbo presser olje ut fordi motoren er overfyllt av diesel i oljen.

 

Orginal Garret her:

https://www.island-4x4.co.uk/turbocharger-turbo-garrett-lr017315-pmf500040-pmf000040-p-1614.html

 

Eller uorginal her:

https://www.island-4x4.co.uk/turbocharger-cartridge-melett-pmf500040-p-31236.html

 

Har ikke erfaring med bytte av innmat. Vil tro det kommer an på kvaliteten på delene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrudd opp turboen og den er definitivt rast. "Ras" er et dekkende uttrykk... Olje er kommet inn i både inn- og avsug herfra.  Ingen oljenivåøking (diesel i olje = injektorer eller sprekk i topp). Motorolja forsvinner fort når den pumpes ut i eksossystemet..  høhø.

Litt rart at EWS ikke ville selge meg Bearmach turbo cartridge. Det er tydeligvis mange leverandører av dette repsettet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende om du går for den Julius linket til.

Har lyst til å prøve den selv, men synes det er ille å bytte ut min siden den virker bra enda.

Den hybrid turboen skal jo gi litt mer luft på lavere turtall, det er jo ingen ulempe ;)

 

Hvor langt har bilen din gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil du nok få et utall ulike svar - mange meninger og oppfatninger ... og alt går tilbake på hva du vil / ønsker / trenger.  Jeg ville ha en Td5 motor som ga en kombinasjon av max dreiemoment fra lave turtall til full effekt ved høye turtall - og har bygget den slik. Vi har vært på skikkelige langturer med bilen og den har fått kjørt seg. Levetid på motor og ulike deler i drivverket blir selvsagt redusert - men igjen så er det tilbake til hva du vil ha...  Siste utvikling hos meg er at jeg reduserer ladetrykk fra 1,9 til 1,5 etter at jeg fikk lekkasje i topp-pakningen for andre gang.  Så - vil du bare ha en billigst mulig reparasjon?  Beholde original kvalitet? Få litt mer ut av en motor som har mye mer å gi?  eller enda mer?    Snakk med Glen hos http://www.praesto4x4.no/ - han jobber tett med Bell i England (https://bellautoservices.co.uk) som er en av de som kan mest om dette...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på den som Julius nevner. I utgangspunktet vil jeg har mest mulig original og ikke-Kina-kvalitet, derfor Bearmach som jeg opplever som OK kvalitetsmessig på de andre tingene jeg har kjøpt derfra primært via EWS.  Nå er prisen på Bearmach og Turborebuild omtrent den samme så jeg tipper jeg går for den. Må bare sjekke at de andre, passive delene er OK først.

 

Jeg har bygd om til biooljedrift så jeg tror trimming er litt risky med i utgangspunktet mer viskøst drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Olsen skrev:

Jeg har bygd om til biooljedrift så jeg tror trimming er litt risky med i utgangspunktet mer viskøst drivstoff.

 

Det der vil jeg gjerne vite mer om, hva slags utstyr og alt sammen, absolutt alt sammen.

Jeg fyller ECO-1 2G polar miljødiesel så ofte jeg kan (Nærmeste stasjon er 4 timer unna, så det blir fylt på kanner og lagret hjemme på den gamle parafin tanken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tippet:  Ombygging til bioolje er enkelt.  Hvis du holder deg til diesel om vinteren trenger du streng tatt ikke gjøre noe som helst. Det er min påstand at enhver dieselmotor går fint på <insert whatever flytende oljeprodukt> om sommeren.  

 

Rudolf Diesel utviklet opprinnelig sin motor for å gå på vegetabilsk olje (peanøtt- tror jeg). Dette var før man hadde begynt å pumpe opp billig fossilolje.  Otto-motoren som vi i dag kaller bensinmotoren ble opprinnelig utviklet for å går på etanol. Etanol er faktisk et bedre drivstoff enn "bensin" (dette kan vi diskutere i en annen tråd). Poenget med å lage "diesel" er at dette er en såkalt metylester som er mere tyntflytende enn en olje, spesielt ved lavere temperaturer.

 

Nuhvel.  Hvis du ønsker å være litt mere seriøs med det trenger du to (tre) ting: 

 

1) En kraftigere drivstoffpumpe for mer viskøst drivstoff ved lave temperaturer

 

2) Mer offensiv oppvarming av drivstoffet før innsprøyting enn originalt for å gi lavere viskositet

 

3) For optimal ytelse på motorer med avansert innsprøyting (TD5 ->), remap av innsprøytingsdata.

 

Alt dette kan du ordne selv, eller du kan kjøpe det fra en leverandør.  Jeg brukte en jeg kjente via jobben som leverer slikt (Niels Ansø,www.dajolka.dk) spesifikt: https://www.dajolka.net/shop/product/ancelsbett-1-tank-rapskit-til-land-rover-defe?tm=&sm=

 

Defenderen på bildet på websiden er min.

 

EspenO

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er ikke sånne godstoffer tilgjengelig her ute på skvalpeskjæret. 

 

Jeg er nesten enig i dine betraktninger med et forbehold, en moderne direkte innsprøytet motor er mindre egnet for de villeste stuntene (type frityrolje og den slags) pga tenningsegenskaper. Vil vi leke med sånt er det gammel Toyota eller Mercedes som er tingen , kjørte Hilux på palmeolje i 2 år bare fordi det ifølge eksperter ikke går an. 

 

Og moderne oljeproduksjon begynte i Romania og USA ca 1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at min 10p TD5 går mykere på en måte med vegetabilsk olje. Mindre dieselknatring. 

 

ObTopic: Forøvrig har jeg bestilt en ny Garrett til ca 7000,- fra EWS. Rotoren med defekt lager hadde slitt vekk litt vel mye gods i innsugshuset. Kunne kjøpt en brukt turbo til 3500,- gått +200 kkm og byttet innmat når den ble slitt men det vil koste like mye. Greiere da med en ny med  0 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...