Gå til innhold

Rustbehandling av chassi + karosseri ifm. motorskifte nr 2 på min Disco 3


ChristianT

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vært så heldig at jeg har fått motorhavari for 2 gang på 1,5 år på min Discovery 3, 2008 modell.

Sist var det kjede mellom kamakslene som røyk. Bestilte ny fabrikkoverhalt motor fra England via MotorGear, og motorskifte ble utført i Skien. Nå, ca 1,5 år etterpå og vel 20.000km ble det full stans på E18. Konklusjonen fra verkstedet så langt er at registerreima er helt slækk og flisete, og at det er motorhavari. Kjenner nå jeg er litt glad jeg ikke sendte bilen til England eller Polen for motorskifte, mtp på garanti/reklamasjonsrett, og hvor mye mer tungvint det hadde blitt om jeg måtte over dammen vs ned til verksted 15min unna. Det blir nå "gratis" motorskifte på garanti/reklamasjon. Nå som frustrasjonen er fortalt om, kommer noen spørsmål jeg lurer på i forbindelse med motorskifte:

 

- Med tanke på at karosseriet løftes av chassi/understellet, tenker jeg gå løs på rustbehandling av dette. Jeg angret veldig ved sist motorskifte at jeg ikke gjorde det, men da motor ble skiftet 15 mil fra hvor jeg holder til, ble det litt tungvint, og jeg synes det var for dyrt å sette bort jobben. Planen min er derfor at mens vi venter på ny motor fra England som bestilles i disse dager, skal verksted dele chassi/karosseri, skru ut den gamle motoren, og jeg tar med bilen i 2 deler opp i en lagerhall for rustbehandling. I forbindelse med rustbehandling av karosseriet må jeg få det opp i lufta på et vis for å komme greit til. Har ikke løftebukk... Er det noen som har erfaring med å lage et stativ å sette karosseriet på, og evt hvordan man skal løfte det opp på stativdet? Noen som vet hva det veier? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det ordner seg på garantien!

 

Er det karosseriet som har rustet mest eller rammen? Ville kanskje trodd at det var rammen som var mest utsatt og hadde mest behov for behandling (inkl bremserør etc.)??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

Bra det ordner seg på garantien!

 

Er det karosseriet som har rustet mest eller rammen? Ville kanskje trodd at det var rammen som var mest utsatt og hadde mest behov for behandling (inkl bremserør etc.)??

 

 

 

Ja heldigvis garanti, men likevel kjedelig da man blir 2 mnd++ uten bil og mye styr rundt det. Men sånn er det :)

 

Det er definitivt rammen som er mest rustet, men samtidig veldig fristende og ta jobben på karosseriet i samme slengen. Bilen har rullet 300.000km nå på godt saltede sørlands- og østlandsveier, og det ser ut deretter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tenker du behandle karosseriet?

 

Jeg har sett folk heve karosseriet med flaskejekker og trebjelker men det er tidkrevende og man bør være sikker på at det er stødig nok til å arbeide under.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, motom skrev:

Hvordan tenker du behandle karosseriet?

 

Jeg har sett folk heve karosseriet med flaskejekker og trebjelker men det er tidkrevende og man bør være sikker på at det er stødig nok til å arbeide under.

 

 

 

Ikke konkludert med hvordan jeg skal behandle enda, men på karosseriet (som mest sannsynlig ikke i nærheten av så rustent som understell) blir det antageligvis grundig vasking og behandling med Fluid film eller tilsvarende som blir nevnt over her. På understell kommer jeg nok til å gå litt grovere til verks..

 

Riktig. Ja var inne på tanken å begynne et stativ av noe slag. Men litt avhengig av å vite hvordan jeg skal bygge stativet, med tanke på hvilke punkter på karosseriet jeg kan plassere støtter under, og hvordan jeg skal få karosseriet opp på stativet. Har kran tilgjengelig, men er vel ikke bare bare å løfte det med kran vil jeg tro.. Så er jo spørsmålet hva det veier.. Mtp at bilen veier totalt 2,6T ish, vil jeg anta karosseridelen veier rundt 1-1,2T (?)

    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puss bort rust. Bruk rustmelk og mal/lakker over. Understellsbehandling etter lakk. På nylakkert ramme ville jeg brukt moderne understellsbehandling. Den holder i mange år og beskytter lakken godt. Lanolin eller linolje kan fint brukes utenpå og vil sørge for at understellsbehandlingen holder seg myk og seig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 4 høye støttebukker, sett karosseriet på dette med noen bjelker imellom. Burde bli bra.

 

Gjør deretter som Laftis foreslår, skrap / puss /slip bort. Behandle med rust melk el.lignende. så Acid ets primer( fra upol for eksempel )- så lakk/ maling.

Når dette er bra og riktig godt tørket, kan du begynne å bruke fluid film osv..

 

Tenker det blir bra.

 

Bare fluid film er best egnet som behandling i hulrom og der hvor det ikke er tenkt å gjøre noe overflate behandling. Meget effektiv

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluid Film? Kan det være det som er inni hulrommet på venstre side bak i min D4? Eller er dette noe annet? (Litt klissete)

(Sorry for å hive inn et sidespørsmål i tråden din @ChristianT)

IMG_0380.JPG

Endret av Dal-z
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Fluid Film? Kan det være det som er inni hulrommet på venstre side bak i min D4? Eller er dette noe annet? (Litt klissete)

(Sorry for å hive inn et sidespørsmål i tråden din @ChristianT)

 

Ja, det er nok rustbeskyttelse av noe slag.

 

@ChristianT, hvis du først skal behandle det av rammen så ville jeg gjort som Brage sier. Tror også noen har nevnt at Fluid Film har en gel eller fett som kan smøres på. Hvis du først kommer godt til et område og det er på ett sted hvor man ikke kommer borti så lett hvis man skal skru etc så ville jeg smurt inn med det. Du kan alltids etterbehandle med vanlig fluid film hvis du ikke kommer til etter at alt er montert igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar @motom, @Brage, @lafterolf

Ja, blir nok som sagt grovere til verks på understell/ramme. Altså sliping, rustbehandling + lakk/maling. Så får jeg vurdere karosseridelen, og hva som er greit å komme til og ikke, og hvordan det ser ut.

 

Om noen har mer erfaring i forhold til løfting av karosseriet og plassering av karosser på stativ, bukker eller lignende, så kom gjerne med innspill/bilder/forslag. Må frakte karosseriet i en del og understell/ramme i en del, på henger opp til lagerhallen jeg har tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...