Gå til innhold

Range Rover P38 og Sleep Mode Noen erfaringer her?


AreM

Anbefalte innlegg

Jeg har vært plaget at at min P38 stjeler strøm. Det lure er å koble av en batteripol om natten. Det som skjer er jo at BECM ikke går i sleep mode, og da trekker bilen 0,45 ampere hele tiden, noe som lader ut batteriet. Dette er ikke så enkelt å finne ut at. (eller, det var det til slutt...) Men jeg har lært at det røde lyset på girkassen som blir veldig svakt når man slår av tenningen, skal bli helt borte når BECM går i sleep mode. Og da kan bilen stå i ukesvis uten å tappe batteriet. Det skal ta tre-fem minutter for lyset skal gå helt vekk. 

 

Jeg har en tid vært uten speedometer og mulighet for å justere høyde på fjæringen under kjøring. Mye styr å finne ut av fordi ingen klarte å få kontakt med verken BECM eller noen annet via diagnose. Løsningen på det med "ingen kontakt med BECM" ble løst kort og brutalt ved å klippe kontakten bak sparkeplaten på høyre side og lodde ledningene sammen igjen. Sånn, da snakket diagnoseapparatet med BECM og det manglet et signal fra ABS-ecu til speedometer. Inn med ny (brukt) ABS-ECU og vips, her er både speedometer og luftfjæring i form igjen. Men nå ser det ut til at BECM går i sleep mode også. Så det jeg lurer på er, var det den delvis defekte ABS-ECUen som nektet BECM å gå i sleep mode? Jeg mistenkte den ECUen, men samtidig ikke, fordi ABS  og TC har jo virket hele tiden. 

Hva er andres erfaringer med at BECM ikke går i sleep mode? Hvordan løser folk sine problemer med dette, og hvilke tiltak gjør man for å unngå dette? For elektriske gremlins, det er noe alle P38 får, før eller siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med at bilen ikke går i sleep mode er vel først og fremst relatert til forstyrrelser på nøkkelfrekvensen fra trådløse nettverk osv. BECM scanner nøkkelfrekvensen for signal. Når den får et signal sjekker den om det er signal fra nøkkel. Når den får kontinuerlig forstyrrelser på frekvensen fra eks trådløst nettverk vil den ikke gå i sleep mode. 

 

Løsningen på problemet er å bytte antenne til nøkkel som går på annen frekvens eller ta ut ledningen til antenna. Problemet er veldokumentert på ganske mange forum

 

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg koblet frå antennen på den forrige P38 fordi den var kronisk tom for strøm etter to dager uten bruk. 

 

Det negative var at fjernkontrollen kun fungerte 20 cm frå bilen og at enkelte ganger måtte eg trykke på fjernkontrollen inne i bilen for å få fjerne engine disabled. 

Funka fint i 8 år:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, atlgje skrev:

Eg koblet frå antennen på den forrige P38 fordi den var kronisk tom for strøm etter to dager uten bruk. 

 

Det negative var at fjernkontrollen kun fungerte 20 cm frå bilen og at enkelte ganger måtte eg trykke på fjernkontrollen inne i bilen for å få fjerne engine disabled. 

Funka fint i 8 år:)

 

 

Samme erfaring her. Hender jeg må gå rundt bilen å stå ved siden av bakskjermen der antenna er. De fleste gangene fungerer det på litt avstand, men ikke veldig langt. Hender en gang i blant at jeg får engine disabled også, men da på grunn av forstyrrende radiosignaler, da må jeg bruke EKA kode i låsen noen ganger.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke trådløst nettverk ("wifi") som er problemet; det er de mange duppedittene som kommuniserer på 433MHz, som f.eks. fjernstyrte kontakter, værstasjoner, røykvarslere som er trådløst forbundet, og så videre. De billige «smarthus»-løsningene fra f.eks. Clas eller IKEA bruker 433MHz, og det gjør også det meste av leketøy med fjernkontroll. Det blir mer og mer av det.

 

Jeg kastet til slutt inn håndkledet og kjøpte en YWY500170 til min P38 - det er den nyeste utgaven av mottageren for nøkkelsenderen, som har en liten mikroprosessor i seg, og ikke vekker BECM før den har verifisert at det innkommende signalet virkelig er fra en LR-nøkkel. Den koster flesk, men er det eneste som virkelig løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, der er andre ting som kan forårsake at BECM ikke går i hvilemodus som den skal. F.eks. gjør den det ikke dersom en dør, eller panseret, ikke er lukket, så dersom der er feil på en av de sensorene, vil man oppleve dette. Når jeg tenker etter, gjelder dette kanskje også den bevegelsessensoren som sitter oppunder taket på venstre side? Andre ECU-er som kjatrer til BECM vil sikkert også kunne holde den våken, ja - kanskje gå gjennom alt med diagnoseverktøy og lete etter feilmeldinger, og sensorverdier som ikke stemmer med virkeligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...