Gå til innhold

IR lampe til å fjerne maling?


LandRover

Anbefalte innlegg

Vi har tidligere hatt interessante emner om linoljemaling vs akryl vannbase maling.  Nå har jeg kommet til den konklusjon å bruke IR lampe til å ta bort den opptil 120 år gamle malingen som de senere er malt med acryl maling. Huset er stort og det bobler både her og der. Det får heller ta litt tid.  

 

Er det noen som har erfaring med slik  IR lamper? Hvor fort går det? Kvm pr time :)

 

En slik lampe.

 

 

 

spreadh.jpg

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gammelt stort skolehus bygd 1896 på to etasjer Original frisk kledning fint avdelt med liggende panel over og under vinduene og stående mellom (på midten) Det vil ikke være et alternativ.  Jeg har tenkt litt på sandblåsing men er usikker. Et hus i området har gjennomgått total sandblåsing av  firma. Selv har jeg vært sandblåser en kort tid en gang for lenge siden, men det omfattet eldre store jernskips vannlinje.  Ikke akkurat det samme som å blåse et hus, men litt føling har jeg da. Likevel jeg er usikker og bør prøve meg frem før jeg går igang for alvor.

 

mypicture.jpg

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ta evigheter å fjerne maling med lampen.

Jeg ville skrapt så godt som mulig med skarp skrape. Linolje vil jeg tro trekker igjennom acrylmaling. Men jobb godt med linoljemaling mot panelet. For mye vil løse opp acrylen og gi krakelering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sandblåst mitt hus for mange år siden, ble veldig bra, men fyren som gjorde jobben hadde mange års erfaring med å blåse tre.

 

Brukte natursand, og begrenset trykket så mye han kunne og var kjapp med strålen. :D

 

Går du på med døsforakt og innstillinger som for jernskuter, står stort sett bare årringene igjen av kledningen din :blink:

 

Brukte tre ganger så mye maling / grunning som malerene tippet på før jeg var ferdig. knusk tørre, 50 år gamle gran bord slurpet i seg grunning og maling i store mengdercool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg heller prøver først med  varme og skrape for å se hvordan det funker. Husveggene er inndelt i seksjoner som det syes så vidt på bildet. Tar sikte på å skrape og grunne en seksjon ferdig så får det ta så lang tid som det trenges. Det er spesielt nord-øst sida som  behøver males. Merkelig nok så er det den som bobler og flasser. De andre sidene tas med vanlig skraping uten varme. Megleren som solgte mitt tidligere hus hadde brukt blåselampe og skrape på sitt hus. Vel . . .   Vel . . . 

 

Sitat

Går du på med dødsforakt og innstillinger som for jernskuter, står stort sett bare årringene igjen av kledningen din :blink:

Du har rett i det trykket vi brukte på å få vekk rust og gammelt bunnstoff var noe helt annet.

 

 

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...