Gå til innhold

AC kommer og går


Tobba

Anbefalte innlegg

Er i varmere strøk med D3'n fortiden og ac'n brukes konstant, blåser godt å kaldt selv med 30+ ute og holder bilen god å kjølig, men plutselig uten forvarsel begynner den å blåse ren uteluft inn og vi holder på å få heteslag i bilen før den etter 5-10-15 minutter begynner å kjøle igjen, noen ganger må jeg slå av og på klimaanlegget for å få den til å kjøle igjen.. ingen feilkoder å hente.. fikk tips om å sjekke dreneringene så dem har jeg staket opp. Kjører på envirosafe sin r134 erstatningsgass om det skulle ha noe å si og har dobbelt klimaanlegg i bilen

Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde vel bilen gitt en feilkode på low pressure slik den gjorde før jeg fyllte opp anlegget? Og da skulle en også tro kjølingen var dårlig og ikke gå fra god og kald til brått varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være for høyt trykk som gjør at den stopper? Vet ikke om Discovery gir feilmelding på for høyt trykk.

Hadde dette problemet etter verksted fylte for mye gass på en Alfa 159 jeg hadde. I skikkelig varmt vær med mye kjøling kuttet plutselig ACen ut. Fikk ikke feilkode i denne bilen, men så via diagnose at trykket nådde maksverdien som sto i verkstedmanualen til bilen. Slapp ut litt gass, så fungerte det perfekt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk tenkt samme tanke, desverre så aner jeg ikke trykket i systemet da jeg ikke finner disse dataene i nanocom (ja jeg burde kjøpt bas sin men hadde nanocom fra før...) vet ikke helt om jeg tør slippe ut noe gass å risikere null ac:P men når jeg fyllte opp så rundet jeg opp til nærmeste hele boks.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom i ren frustrasjon hos en Fiat forhandler og ba dem bytte gass på bilen og få på eksakt mengde, dro derfra fattigere men fornøyd for nå var virkelig anlegget iskaldt, varte i en god time så begynte det å skru seg av igjen, denne gangen mye lengre en tidligere og virket nesten som det kom varm luft ut, måtte vente rimelig lenge før det plutselig ble kaldt igjen en liten stund, så etterpå har det skiftet frem og tilbake mellom kald og uteluft som hvertfall føles varmere enn uteluft, i kveldinga når tempen ute sank oppi alpene så begynte bilen å dugge også.. lukter også veldig fuktig av lufta som kommer når ac går av.. sjekket dreneringene igjen og stappet umbrakonøkkel begge veier, både opp og ned, men kjenner ingenting, men dreneringene er helt tørre innvendig også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ac ekspert, men ved feil på ekspansjonsventilen kan du få en ispropp i anlegget etter en stund og da blåser det ikke kalt lenger. Mulig det er grunn til at det blåser kaldt med en gang og deretter kjølingen mister effekt. Sjekk linken.

 

https://blog.firestonecompleteautocare.com/maintenance/car-air-conditioner-blows-cold-then-warm/amp/

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang ekspansjonsventil, har jeg to av dem? En på hver evaporator? For gassrørene er splittet i motorrom, rett før dem går inn i torpedovegg fremme.. hvis problemet lå i en av disse, burde ikke den andre delen av anlegget fungert da? Eller er det noe sensorstyr på så moderne ventiler slik at hvis den ene kutter så kutter hele anlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg startet opp idag hadde jeg null kjøling fra start av, så antar is ikke er et tema da.. lot klimaanlegget stå av en stund og når jeg skrudde det på senere så kjølte det igjen, slik har det holdt på hele dagen, kjøler en stund, så når jeg kjenner lufta begynner å bli fuktig så skrudde jeg av klima, lot det være av ca 10min, så på igjen og det kjølte/var tørr luft i en ny periode.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Blir ikke klok på dette, hjemme igjen nå og klima er akkurat likt, noen ganger når jeg starter opp så er den tørr og kald, andre ganger fuktig og varm, skrur jeg av og på klima så pleier det å virke igjen, en stund før det snur og jeg må skru av å på igjen.. ingen feilkoder å hente.. virker som det kan være en sensor eller noe som muligens tuller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke utelukket lekkasje. 

Det er mange skjøter på systemet som er tettet med O-ringer som kan begynne å leke,

dessuten går vel rørene til bakre del på utsiden under bilen utsatt for vær og vind og korrosjon.

 

Legger ved et par bilder som viser alle O-ringskjøtene på anlegget.

Skjermbilde 2019-08-20 kl. 23.36.51.jpgSkjermbilde 2019-08-20 kl. 23.37.03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bilde! Er jo en mulighet, bare rart at den skal tulle bare etter et par timers kjøring fra sist påfylling, og det er jo nesten to uker siden så hvis lekkasjen var så stor så burde systemet vært såpass tomt nå at det burde kommet feilmelding på lavt trykk.. eller? Og er lekkasjen så stor så burde vel ac maskina til fiatfolka varslet om lekkasje når den setter vakuum på systemet? De tre bakerste rørene har jeg nettopp byttet, neste gang dem ryker så blir det avstengt ac bak:D møkkajobb:D

Endret av Tobba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare værre å værre, må gjerne skru av å på flere ganger nå før det plutselig kjøler, satte på manometer på lavtrykksporten og det viser 95 psi så bør være nok gass? Kan det være en sensor en plass eller sliten kompressor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fysisk clutch som sitter i front på AC-kompressoren. Det er først når den kobler inn at det faktisk lages kald luft. Clutch fås kjøpt løs og jeg håper å få den i hus og bytte i kveld, da jeg har en ulyd som i det store å hele blir borte hvis jeg slår av klimaanlegget, så håper den løser den ulyden. Kjenner en liten slakk i løpehjulet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på et forum, 

A/C Compressor Control 

The variable displacement A/C compressor is permanently driven by the engine. The flow of refrigerant through the A/C compressor, and the resultant system pressure and evaporator operating temperature, is regulated by the refrigerant solenoid valve. Operation of the refrigerant solenoid valve is controlled by the ATCM using a 400 Hz PWM signal. The duty cycle of the PWM signal is calculated using the following parameters: 

• A/C compressor torque 
• A/C compressor torque maximum 
• A/C cooling status 
• A/C demand 
• A/C refrigerant pressure 
• Ambient air temperature 
• Blower speed 
• Engine cranking status 
• Evaporator temperature 
• Transmission gear status. 

When A/C is selected, the ATCM maintains the evaporator at an operating temperature that varies with the in-vehicle cooling requirement. The ATCM increases the evaporator operating temperature, by reducing the refrigerant flow, as the requirement for air cooling decreases, and vice versa. During an increase of evaporator operating temperature, to avoid compromising the dehumidification function, the ATCM controls the rate of temperature increase, which keeps the cabin humidity at a comfortable level. 

When the economy mode is selected, the PWM signal holds the refrigerant solenoid valve in the minimum flow position, effectively switching off the A/C function. 
The ATCM incorporates limits for the operating pressure of the refrigerant system. When the system approaches the high pressure limit, the duty cycle of the PWM signal is progressively reduced until the system pressure decreases. When the system pressure falls below the low pressure limit, the duty cycle of the PWM signal is held at its lowest setting, so that the A/C compressor is maintained at the minimum stroke, to avoid depletion of lubricant from the A/C compressor. The protection algorithm is calculated at a high rate, to enable early detection of the rapid pressure changes possible if a system fault develops. 

The refrigerant pressure sensor provides the ATCM with a pressure input from the high pressure side of the refrigerant system. The sensor is located in the refrigerant line between the condenser and the thermostatic expansion valve. 

The ATCM supplies a 5V reference voltage to the refrigerant pressure sensor and receives a return signal voltage, between 0 and 5V, related to system pressure. 
The ATCM uses the signal from the refrigerant pressure sensor to protect the refrigerant system from extremes of pressure and to calculate A/C compressor load on the engine. The ATCM also transmits the A/C compressor load value to the ECM, via the medium speed CAN bus, instrument cluster and high speed CAN bus, for use in controlling the speed of the engine cooling fan. 

To protect the system from extremes of pressure, the ATCM sets the A/C compressor to the minimum flow position if the pressure: 

• Decreases to 1.9 – 0.2 bar (27.5 – 3 lbf/in2): the A TCM loads the A/C compressor again when the pressure increases to 2.8 – 0.2 bar (40.5 – 3 lbf/in2). 
• Increases to 33 – 1 bar (479 – 14.5 lbf/in2): the ATCM loads the A/C compressor again when the pressure decreases to 23.5 – 1 bar (341 – 14.5 lbf/in2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...